Javult a vonatok pontossága decemberben

iho/vasút   ·   2025.01.17. 08:30
00_keleti_talpfak

Itt az új havi MÁV-riport: a járatok körülbelül négy–hat százalékkal közlekedtek pontosabban a korábbi időszakhoz képest, tízből csaknem nyolc vonat késése maradt hat perc alatt.

Immár harmadik alkalommal jelenik meg a MÁV-csoport új havi riportja, amely az előző hónap közlekedési közszolgáltatásokra vonatkozó adatait és azok összefüggéseit mutatja be közérthető módon.

Tavaly decemberben érdemben javult a MÁV-csoport – azon belül különösen a vasút – menetrendszerűsége, ebben szezonális okok és célzott intézkedések egyaránt szerepet játszottak.

Az előző év utolsó hónapjában 95 ezer és egy vonat (7727 intercity, 6269 interrégió, 65 ezer 264 személyvonat) közlekedett le, ezek közül 74 ezer 325 járat maximum ötperces késéssel érkezett meg végállomására – ez 78,24 százalékos pontosságot jelent.

Százhúsz percnél nagyobb restanciát 36 vonat szenvedett el, 61 és százhúsz perc közötti késéssel 263 járat, 31–60 perces késéssel pedig 1275 vonat érkezett meg végállomására.

A legpontosabb vonal címét a Szeged és Hódmezővásárhely között üzemelő vasútvillamos (131-es) kaphatta meg 96,33 százalékkal, másodikként a (Budapest-Nyugati–)Kőbánya-Kispest–Lajosmizse–Kecskemét (142-es) futott be 95,65 százalékkal, a képzeletbeli dobogó legalsó fokára pedig a Budapest-Nyugati–Esztergom (2-es) vonal állhatott fel 93,47 százalékos eredménnyel.

A nyári és őszi hónapokban gondot okozó, jelentős mértékű haváriahelyzet ezúttal nem fordult elő a hálózaton. Ez egyebek mellett olyan célzott beavatkozásoknak is köszönhető, mint az úgynevezett Keleti-program, amelynek keretében az ország legforgalmasabb pályaudvarának teljes váltókörzetét megújítjuk.

Természetesen az éves menetrendváltás során egyes vasútvonalakon korrigált menetidők is jótékony hatással voltak a vonatok hálózati menetrendszerűségére: ezeknél a járatoknál a menetidő ugyan növekedett néhány perccel, ám a csatlakozások elérése biztosabbá, a közlekedés pedig jóval kiszámíthatóbbá és pontosabbá vált az utasok számára.

A 2024-es esztendő utolsó időszakának váratlan, kedvezőtlen fejleménye volt, hogy Székesfehérvár–Szombathely vonal egy szakaszán a talaj- és rétegvíz okozta problémák miatt fel kellett függeszteni a vonatközlekedést. A vágányzári menetrend, amely Veszprém és Ajka közötti, pótlóbuszos közlekedéssel egészült ki, beváltotta a hozzá fűzött szakmai reményeket: az összességben félórányi menetidő növekedést a menetrendszerűség jelentős, húsz százalékos javulása tudta ellensúlyozni.

A MÁV-csoport többleterőforrások beállításával készült az ünnepekre, így az adventi, karácsonyi, újévi menetrendszerűség javulása szintén hozzájárult a kedvezőbb decemberi adatokhoz.

A Volán-járatok és a HÉV-ek menetrendszerűsége ezúttal is kiemelkedő volt.

A Volán 1 millió 19 ezer 269 autóbuszjáratot közlekedtetett le decemberben, ezek 97,31 százaléka, 991 ezer 826 busz érkezett meg tíz perc késés alatt a rendeltetési helyére. Regionális és országos szinten 98,39 százalék volt pontos (949 ezer 216 buszjárat), a budapesti agglomerációs járatok viszont ennél rosszabb eredményt (82,62 százalékot) produkáltak, a 70 ezer 53 járatból 57 ezer 879 teljesítette útvonalát tíz percnél kevesebb csúszással.

A fővárosi HÉV-szolgáltatás kiemelkedő pontosságot ért el 99,63 százalékkal; a 24 ezer 355 járat közül 24 ezer 266 érkezett legfeljebb öt perc késéssel a végállomására. A H5-ös (szentendrei) vonal 7475, a H6-os (ráckevei) vonal 3307, a H7-es (csepeli) HÉV 7445, a H8/H9-es (gödöllői/csömöri) vonal pedig 6128 járatot kezelt.

A bérlettermékek értékesítése az év végi nagyünnepek, szabadságolások miatt némileg csökkent, a távolsági utazások száma viszont kiemelkedően magas volt az év végén.

  • Országbérletből 249 ezer 914, vármegyebérletből 519 ezer 411 kelt el;
  • vasúti helyjegyekből 898 ezer 626-ot, IC Prémium helyjegyekből 13 ezer 660-at vásároltak;
  • kerékpárok szállításához pedig 3418 helyjegyet és 1137 bérletet vettek.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek