Kerülő útirányon át Prágába, a Hamburgba közlekedő Hungária EC csak Praha-Holešovice állomáson áll meg
Az évtized legnagyobb vágányzára kezdődött el Csehországban, nagyon sok távolsági járat emiatt Havlíčkův Brod felé kerül. Pardubicét nem érintik most sem a bécsi, sem a budapesti járatok.
Április 6-án kezdődött meg Csehországban az évtized talán legnagyobb kaliberű vasúti pályafelújítása a Prága–Česká Třebová–Brno vasúti korridoron. Több szakaszon is jelentős felújításokat végeznek, ami miatt nagyon sok távolsági járat menetrendje változik, sőt a bécsi és a budapesti járatok kerülő útirányra kényszerülnek.
A Metropolitanok és a Vindobona railjetek, de a RegioJet magánvasút járatai is Kolínból Havlíčkův Brod felé veszik az irányt, azaz a Cseh Fennsíkon keresztül jutnak el Brünnbe. A vágányzári menetrend miatt meghosszabbodik a menetidő is, Prágába az eddigi eljutási idő 25 perccel hosszabb. Ellenkező irányban a menetidő 22 perccel hosszabbodott meg. A csehek úgy oldották meg a menetrendi változtatásokat, hogy azok a saját területükön változzanak, nem érintik tehát a budapesti vagy éppen bécsi indulás és érkezés időpontját. A 172/173-as számú Hungária EC vonat menetrendjét pedig úgy módosították, hogy a kerülő útirány miatt összeszedett többletidőt úgy faragják le, hogy a járat Prágában csak Praha-Holešovice állomáson áll meg, nem kanyarodik be a főpályaudvarra egyik irányból sem. Így elmarad a menetirányváltás és a gépcsere is. Éppen ezért a csehek saját Vectronjukat vetik be a járaton, mégpedig a teljes szakaszon Budapest és Hamburg között.
A vágányzár és a kerülés nem is kevés ideig, 2023 közepéig tart majd. Az első nagy beruházás, a pardubicei állomás és körzetének teljeskörű átépítése, a másik nagyobb pályafelújítás az Ústí nad Orlicí és Brandýs nad Orlicí között kezdődik májusban, ami miatt egy vágányon közlekedhetnek majd a vonatok. Ehhez jön még a Poříčany és Velim közötti szakasz felújítása is. Decembertől pedig teljesen kizárják a forgalmat Blansko és Brno hl.n. között. A Metropolitanok az eddigi páratlan óra 44 perc helyett már páratlan óra 22 perckor indulnak Prágából, visszafelé az érkezés az eddigi páros óra 13 perc helyett a 38. percben érkeznek. A Hungária EC esetében a prágai időzés csupán 4 perc lesz, a holešovicei pályaudvaron. A Berlin és Graz között közlekedő 256/257 Vindobona járat szintén kihagyja a prágai főpályaudvari megállást, ugyanígy néhány perces holešovicei megállással közlekedik.
Az említett pályafelújítások miatt a cseh vasúton nagyon sok esetben kell tíz és harminc perc közötti menetidő-növekedéssel számolni. A Prága–Česká Třebová–Brno vasútvonal említett szakaszainak felújítását követően azonban sok jóra nem számíthatunk, ami a menetidőt illeti, csak néhány perces lefaragásokat tudnak majd produkálni, viszont a biztonság és a kapacitásnövelés szempontjából elengedhetetlen felújítások ezek. A Kolín–Havlíčkův Brod–Brno útvonal nem ismeretlen a távolsági expresszvonatok számára, hiszen egészen 2000-ig ezen az útvonalon közlekedtek Prága és Dél-Morvaország között. Sőt, korábban is a Hungária és az akkor egyetlen Vindobona volt az a két járat, amely nem kanyarodott be Prágában a főpályaudvarra, csak Holešovice állomás érintésével közlekedtek Hamburg és Budapest, valamint Berlin és Graz között. Csak azok a németországi járatok jártak be a Praha hl.n. állomásra, amelyeknek Prágában volt a végállomások, vagy onnan indultak. 2010-ben az Új Összeköttetés megépülését követően irányítottak aztán minden járatot be a prágai főpályaudvarra.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!