Két hét, ötezer hozzászólás: rengeteg a javaslat az új budapesti Duna-híd úthálózatáról, közben jön a második „forduló”!

iho/közút   ·   2020.10.02. 09:10
00_ujdunahid

A Budapest Fejlesztési Központ által indított társadalmi párbeszéd keretében, két hét alatt több mint ötezren mondtak véleményt az Új Duna-híd úthálózatának budai oldalról induló, Pesten a Soroksári útig tartó, az Új Duna-hidat és a Ráckevei (Soroksári)-Dunán átívelő hidat is magában foglaló első szakaszáról. A társadalmi párbeszéd folytatódik: a budapestujkorutja.hu oldalon megismerhető a második, a Gubacsi és az Illatos út csomópontjától az Üllői útig tartó szakasz hat lehetséges nyomvonalterve. Az érdeklődők október 20-áig tölthetik ki a kérdőívet, amelyben véleményezhetik az egyes nyomvonalváltozatokat.

Az új Duna-híd tervezése 2018-ban indult el, a munkát az egy évvel korábban kiírt nemzetközi tervpályázat győztese, a holland UNStudio és az brit Buro Happold Engineering alkotta tervezői konzorcium végzi. A híd és úthálózata egy fasorokkal és zöldterületekkel szegélyezett városias körút lesz, széles gyalogosjárdákkal, kerékpárúttal. Az új dunai átkelőt is magában foglaló körút megépítésének legfontosabb célja, hogy Budapest belvárosának forgalomcsillapítása megtörténhessen, a belváros élhetőbbé váljon, a külvárosi kerületekben, illetve az agglomerációban élők közlekedési lehetőségei pedig javuljanak. Ez a cél azonban csak akkor érhető el maradéktalanul, ha az Új Duna-hídhoz megfelelően kiépített úthálózat is csatlakozik, amely képes a forgalom elvezetésére.

A tervezést irányító Budapest Fejlesztési Központ meg kívánta ismerni a budapestiek és a környező településen élők véleményét a Dél-Pestet, Csepelt és Dél-Budát összekötő új úthálózat első szakaszáról, ezért szeptember 14-én társadalmi párbeszédet indított, amelynek keretében két hét alatt több mint ötezren mondták véleményüket az első szakasz terveiről. A kérdőívben megadott javaslatok, vélemények kiértékelése jelenleg zajlik, eredményéről a Budapest Fejlesztési Központ a közeljövőben fog tájékoztatást adni.

Ami az úthálózat második, a Gubacsi út-Illatos úti csomóponttól az Üllői útig tartó szakaszát illeti, a főváros és a kormány közös városfejlesztési fóruma, a Fővárosi Közfejlesztések Tanácsa (FKT) idén februárban döntött hat lehetséges megoldás vizsgálatáról. Az érdeklődők most a budapestujkorutja.hu oldalon tanulmányozhatják, összehasonlíthatják és az erről az oldalról elérhető kérdőív kitöltésével véleményezhetik a részletesen kidolgozott terveket. Az úthálózat pesti a szakaszára vonatkozó nyomvonal tehát még nem végleges, a felmérés eredményét az FKT figyelembe veszi majd a körút második szakaszának végleges nyomvonaláról hozott döntésében.

A hat műszaki változat közül négy esetén az út a Gubacsi úti csomópontot elhagyva a Határ út irányában halad és így éri el az Üllői utat.

  • Két változat a Gubacsi úti csomópontot elhagyva a Ferencvárosi rendező-pályaudvart keresztezi, majd az Ecseri úton keresztül éri el az Üllői utat.
  • A Határ út menti változatok közül kettő a Kiserdő szélén halad, rövidebb, illetve hosszabb részben zárt alagútban.
  • Kettő változat érdemben nem érinti a Kiserdőt, az egyik a Határ út alatt vezetett alagútban, a másik a Határ úton, felszínen halad.
  • A két Ecseri úti változat abban különbözik egymástól, hogy az egyik esetén a Ferencvárosi rendező-pályaudvart egy felüljáróval keresztezi, a másikban ugyanezen a szakaszon alagút épül.

Változatok a nyomvonalra, 1. rész: Kiserdőn át, részben fedetten (valamennyi látványterv forrása: budapestujkorutja.hu)

A Budapest Fejlesztési Központ a felmérés eredményét részletesen elemzi majd, kimutatva az egyes, érintett területeken élők viszonyulását az egyes változatokhoz. Az így elkészült elemzést a Fővárosi Közfejlesztések Tanácsa figyelembe veszi, és ez alapján születhet végleges döntés az új Duna-híd pesti oldalán építendő levezető úthálózat végleges vonalvezetéséről és műszaki megvalósításáról.

Változatok a nyomvonalra, 2. rész: Kiserdőn át, kéregalagútban

A Fővárosi Közfejlesztések Tanács szintén februári döntése szerint az új Duna-híd a Galvani utca–Illatos út vonalában fog megépülni, ezért, amennyiben év végéig nem sikerül döntést hozni, a Gubacsi útnál elakadhat a körút építése. Ez negatívan befolyásolhatja az érintett területek mindennapjait, hiszen a forgalom ebben az esetben a kiépített körúton haladna, hanem megtalálná a lakóutcákat: beszivárogna a József Attila lakótelepre, a Wekerle-telepre és jelentősen terhelné az Aszódi úti területeket, valamint a Kékvirág lakótelepet is.

Változatok a nyomvonalra, 3. rész: Határ út alatt

Az úthálózat ugyanis akkor lesz teljes, ha eléri az Üllői utat, és Budapest új körútjaként megfelelő kapcsolatokat biztosít többek között a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér, Kőbánya, illetve a dél-pesti kerületek irányába is. Ehhez, illetve a Belváros forgalomcsillapításához szükséges az úthálózat második szakaszának megépítése.

Változatok a nyomvonalra, 4. rész: Határ úton, felszínen

A Budapest Fejlesztési Központ arra kéri a budapestieket, ismerkedjenek meg a tervekkel, kövessék nyomon az Új Duna-híd születését és vegyenek részt a fejlesztési elképzelések alakításában! Az Új Duna-híd úthálózatának második szakaszáról szóló kérdőívet az érdeklődők október 20-áig tölthetik ki.

Változatok a nyomvonalra, 5. rész: Rendező-pályaudvar felett

Változatok a nyomvonalra, 6. rész: Rendező-pályaudvar alatt

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek