Kié a HÉV?

iho   ·   2016.09.03. 08:45
00kicsi

Mintha mostohagyerek lenne a budapesti helyiérdekű, annyiszor változtak a tulajdonviszonyok egy és negyed évszázad alatt. A legelső vonalakat a Budapesti Közúti Vaspálya Társaság (BKVT) alapította és építette, 1887-ben a ráckevei vonal első szakaszát Közvágóhíd–Soroksár között, 1888-ban a Kerepesi út–Cinkota szakaszt a gödöllői vonal első ütemeként, és még ugyanebben az évben a Filatorigát–Szentendre vasútvonalat. Ezzel a mai hálózat gerince ki is alakult, csak ezek után, 1889. december 28-án alakult meg a Budapesti Helyi Érdekű Vasutak Rt. (BHÉV).

HÉV-szerelvény a hőskorban, Pomázon (forrás: A főváros tömegközlekedésének másfél évszázada, Budapest 1987)

Emellett természetesen a fővárosban több más helyiérdekű – és hév-jellegű – vonal is épült, a szentlőrinci és az újpesti igen hamar a villamoshálózatba olvadt, az 1899-ben megnyílt budafoki vonal 1918–1962 között volt a helyiérdekű vasút tulajdona.

A társadalmi változások is kihatással voltak – egészen a hatvanas évekig – a HÉV tulajdonviszonyaira. Az őszirózsás forradalom győzelme után egyből, 1818. október 31-én határozott a Magyar Nemzeti Tanács a közúti és a helyiérdekű vasutak átvételéről, november 5-én létrejött az összes budapesti kötöttpályás közlekedési ágat magába foglaló Budapesti Egyesített Városi Vasutak, a BEVV, a cégjegyzékben tulajdonosként Budapest székesfőváros közönségét tüntették fel. A Tanácsköztársaság – bár a húsz főnél több munkavállalót foglalkoztató cégek államosításáról határozott – a BEVV-et meghagyta fővárosi tulajdonban.

A MÁV-BEV kötelékében (forrás: Fortepan)

A társaságot csak 1921-ben számolták fel, a megalakuló Budapesti Székesfővárosi Közlekedési Rt. (BSZKRT) kötelékébe azonban a helyiérdekű egyelőre nem tartozott bele, egészen 1933-ig újra önálló cégként működött. A társaság végül egy 1931-ben elindult folyamat részeként vásárolta ki a hévet a tulajdonos NOVA Rt.-től.

A második világháború után, az 1948-as kommunista hatalomátvételt követően természetesen a budapesti helyiérdekűt is államosították, Fővárosi Helyiérdekű Nemzeti Vállalat (FHÉV) néven. Sokáig nem tartott ez az állapot, 1952. január 1-jétől a Magyar Államvasutak része lett, MÁV-BEV (MÁV Budapesti Elővárosi Vasutak) néven, egészen 1958-ig. A változatosság kedvéért ezt újra egy önálló, fővárosi tulajdonlású korszak követte, mígnem az 1968. január 1-jén megalakult BKV magába olvasztotta. A Fővárosi közgyűlés 2016. november 1-jei dátummal mondta ki a HÉV kiválását a BKV-ból, hogy meddig marad önálló Zrt., és vajon a MÁV átveszi-e és mikor, egyelőre a jövő zenéje.

A lassan már közelmúltba forduló jelen<br>(Kemsei Zoltán felvétele)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Közlekedésfejlesztés Smart City

Gyerünk a rakpartra le!

BKK/iho   ·   2024.03.28. 19:20

Az ünnepi hosszú hétvégén, március 29-én reggeltől április 1-jén estig ismét megnyílik a Pesti alsó rakpart a mozogni és kikapcsolódni vágyók előtt a Margit híd és az Erzsébet híd közelében lévő Irányi utcai lehajtó között.