Kombiverkehr: a legrosszabb esetben le is állhatunk!
A német logisztikai társaság szerint 2025-ban megduplázódnak a vasúti áruszállítás költségei Németországban. Távolodik a modális váltás célja.
A Kombiverkehr a 2023-as évben erős, 15,9 százalékos visszaesést könyvelhetett el intermodális szállítmányainak mennyiségét érintően – ez a 2009-es -16,3 százalék óta a legrosszabb eredmény, mely egybeesik a globális pénzügyi és gazdasági válsággal. A vállalat aggodalommal tekint a jövőbe, különösen annak fényében, hogy a német szövetségi kormány nem támogatja megfelelően az intermodális áruszállítást, a vezetőség pedig elszakadt a saját célkitűzéseitől, vagyis a közlekedés klímára gyakorolt hatásának csökkentésétől.
A társaság vezérigazgatója, Armin Riedl közgyűlésen ismertette a 2023-as eredményeket, melyen arról beszélt, hogy az állandó menetvonalak árai, a menetvonalárak támogatásának felfüggesztése, valamint az, hogy a kormány elutasítja a nagysebességű közlekedési folyosók korszerűsítésével kapcsolatos pluszköltségek megfizetését, károsak a közútiról a vasúti szállítás irányába való átállás – vagyis az úgynevezett modális váltás – célkitűzései szempontjából. A szakember szerint az üzemeltetők és a szállítmányozó ügyfelek előtt álló kihívások sokrétűek és változatosak voltak, és azok is maradnak. Ezért nem is értik, miért éppen most csökkentik a menetvonalak támogatását. A hatékonyság növekedése elveszett, mely abból adódott, hogy a finanszírozást a vasúti közlekedés piaci részesedésének jelentős növelésére irányították a karbonkibocsátás jövőbeli csökkentése érdekében.
A legfrissebb üzleti teljesítményt elemezve Riedl bejelentette, a Kombiverkehr áprilisban és májusban tavalyhoz képest növelni tudta a szállítási volument bizonyos iránymutatásoknak megfelelően: ismét a kereslet növekedésének jelei mutatkoznak, az átfogó vasúti szolgáltatási kínálatnak köszönhetően pedig a volumen stabilizálódni látszik. A közlekedési ágazat azonban szenved az ipari megrendelések hiányától. Vannak azonban arra utaló jelek, hogy a német gazdaság most fordulóponthoz érkezhet, ezért a vállalat óvatosan optimista a jövőt illetően.
A jövőre vonatkozó kilátásokat nehezíti a kormányzat azon politikája, melyet a vasúti áruszállítás szempontjából büntetőnek vél a Kombiverkehr. A társaság ügyvezető igazgatója, Heiko Krebs kiemelte, a vasútvonalak áruszállítási költségeinek megduplázódásához elsősorban két intézkedés járul hozzá: egyrészt a pályahasználati díjak több mint tizenhat százalékos növekedése 2025-ben, másrészt a vasúti folyosókon végzett munkálatokból adódó többletköltségek támogatásának hiánya. Panaszának adott hangot azt illetően, hogy csak a személyszállítás kap pénzügyi támogatást a nagysebességű folyosók korszerűsítéséből adódó pluszköltségek fedezésére, miközben az árufuvarozás továbbra is üres zsebbel marad. Úgy véli, ez annak a jele, hogy a német kormány valószínűleg hátat fordított a közlekedési ágazat klímavédelmének.
A jövő évre becsült költségnövekedéssel kapcsolatban Krebs elmondta, a Kombiverkehr különösen a társaság egyik fő beszállítójától érkező szolgáltatások vásárlásával kapcsolatos kiadások jelentős növekedésére számít. Ezért kénytelenek olyan alternatívákat keresni, melyek elvileg sikeresek lehetnek, de nehezen kivitelezhetők nagyon rövid idő alatt. Arra figyelmeztetett, ha ez nem sikerül, végső esetben le kell állítaniuk a fuvarozást. Erről már többször is tárgyaltak a szövetségi miniszterrel és a minisztériummal, támogatást kérve az átmeneti időszakra, sajnos azonban minden eddigi erőfeszítés hiábavaló volt. Ezért a szövetségi kormány modális váltással kapcsolatos céljai egyre távolodnak – jelenti az Informare.it.
(Nyitóképünk illusztráció. Kép forrása: kombiverkehr.de)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!