Közlekedési beruházások Budapesten

MTI   ·   2012.08.15. 18:58
00

Tarlós István főpolgármester Budapesten sajtótájékoztató keretében fejtette ki, hogy a négy kiemelt projekt a fővárosi villamos- és trolibuszhálózat egységes fejlesztési koncepciója, a kisföldalatti korszerűsítése és esetleges meghosszabbítása, a 2-es metró és a gödöllői HÉV összekötése, utóbbi felújítása, illetve az észak-déli regionális gyorsvasút déli ágának az Astoriáig történő meghosszabbítása. Ezek a kormány támogatását is élvezik.

A főpolgármester közlése szerint a projektek előkészítésével a 2014 és 2020 közötti uniós költségvetési ciklusban lehívható támogatások elnyerésére készülnek fel. Hangsúlyozta, hogy a beruházások jelentősen csökkenthetik a BKV műszaki lemaradását, mivel a fejlesztésekkel egy időben a jelenlegi infrastruktúrát, és a járműveket is lecserélhetik.

A HÉV járműállománya elöregedett, és a hálózat is megérett a fejlesztésre: első ütemben a déli vonalcsoportot az Astoriáig hosszabbítanák<br>(Kemsei Zoltán felvételei)

A 4-es metróval kapcsolatban a főpolgármester jelezte: 70 százalék fölötti a műszaki készültség, és elviekben tartható a 2014-es átadás. Az első Alstom szerelvény, amely ezen a vonalon fog közlekedni az ősszel Magyarországra érkezik, várhatóan novemberben megkezdődik a tesztelése, és 2013 tavaszára megszülethet a típusengedély is. Kérdésre válaszolva Tarlós István kitért arra is, hogy a pesti alsó rakpart egy szakaszának forgalmát átszerveznék, erre három terv van: a teljes lezárás, a sávszűkítés, illetve az egyirányúsítás. Erről szavai szerint a közeljövőben születhet döntés.

Vitézy Dávid, a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) vezérigazgatója a sajtótájékoztatón azt hangsúlyozta, azért kezdik el a közlekedési projekteket most kidolgozni, hogy mire a forrásokra megnyílnak a pályázati lehetőségek, kész terveik legyenek. Részletes tervezési munka zajlik, amelyek végén teljesen elő lesz készítve a beruházás. A négy fő projektet bemutatva Vitézy elmondta, a kisföldalatti korszerűsítése nem várhat már sokáig, mivel a szerelvények 39 évesek, lecserélésükre most uniós forrásból van lehetőség. Hangsúlyozta, hogy speciális üzemről van szó, a világon sehol máshol nem közlekednek pontosan ilyen járművek, ezért egyedi járműveket kell beszerezni.

A 2-es metró és a gödöllői HÉV összekötésével kapcsolatban a vezérigazgató azt hangsúlyozta, hogy az Örs vezér téri összekötésen túl a forgalmas útátjárókban felül-, illetve aluljárókat építenének. Az összekötés után az M0-ástól akár fél órán belül a belvárosba lehet majd jutni.

A kép csalóka: nem a Nyugati felől érkezett a nosztalgiavillamos a Deák térre. A Kiskörút felújításakor azonban a lehetséges hosszabbítást is figyelembe vették

Vitézy Dávid szerint a villamos- és trolivonalak fejlesztésének projektjében most vizsgálják azokat a lehetséges beruházásokat, amelyek reálisak, megvalósíthatók, ezeket gyűjtik majd össze egy nagy projektbe. Helyet kaphat ebben az 1-es villamos meghosszabbítása a Fehérvári úttól a Kelenföldi pályaudvarig, a Bajcsy-Zsilinszky úti villamosvonal visszaállítása, vagy a fogaskerekű meghosszabbítása a Széll Kálmán térig.

Összesen több mint húsz ilyen fejlesztést vizsgálnak. Az észak-déli gyorsvasúttal kapcsolatban megjegyezte, hogy 2020-ig nem készül el egy ütemben a teljes vonal, de a déli szektorban el kell kezdeni a munkát, mert a ráckevei és csepeli HÉV is nagyon rossz állapotban van, ha nem cserélik le a szerelvényeket, akkor azok átlépik az ötven éves korhatárt.

A kivitelezés mintegy 7-800 milliárd forintba kerülhet, de azt egyelőre nem tudni, hogy pontosan mennyi pénzre tudnak majd pályázni a 2014-től kezdődő ciklusban. Azt sem tudni egyelőre, hogy a négy nagy projektből hányra adják be a pályázatot az uniónál.

Kapcsolódó hírek