Különleges gázüzemű Scaniák Hollandiában
A gázüzemű járművek azért előnyösek a benzinnel vagy gázolajjal hajtott társaikkal szemben, mert jóval kisebb zaj- és károsanyag kibocsátással terhelik környezetünket. Utóbbi annak köszönhető, hogy a légnemű anyag viszonylag tisztán ég, illetve szivárgás esetén is biztonságosabb a benzinnél vagy a gázolajnál – írja a Magyar Gázüzemű Közlekedés Klaszter Egyesület honlapján (MGKKE).
Jelenleg a sűrített földgáz (CNG) jóval elterjedtebb, mint a cseppfolyós (LNG) változata. Míg az előbbi esetén az eredeti térfogat nagyjából egy százalékára sűrítik a gázt, addig az utóbbinál nincs szó sűrítésről. Ennek lényege, hogy alacsony hőmérsékleten tárolják az üzemanyagtartályokban is, amik így speciális kialakítást kapnak: falai közt szigetelő- és vákuumréteg segítségével tartják hidegen a gázt, ami így megőrzi cseppfolyós halmazállapotát. Érdekesség egyébként, hogy nagy távolságokra már régóta folyékony állapotban szállítják a gázt, például kontinensek közt.
A holland D.J. Middelkoop & Zn. Duiven B.V. vállalat egy éve tesztelt először LNG-hajtású Scaniát. A használat közben szerzett tapasztalataik kedvezőek voltak a vezethetőség és a teljesítmény tekintetében is, arról nem is beszélve, hogy a normál CNG-vel hajtott változatokhoz képest háromszorosára növekedett a cseppfolyós földgázt elégető Scania hatótávolsága. A Middelkoop Duiven így végül vásárolt is négy LNG-s Scaniát.
A járművek megfelelnek a jelenlegi legszigorúbb európai szabályzás (EEV) által előírt károsanyag-kibocsátási normáknak. Emellett csendesek is, így megkapták a Holland Autóipari Szövetség alacsony zajkibocsátásról szóló PIEK QuietTruck (csendes teherjármű) nevű bizonyítványát, aminek köszönhetően munkaidő után is behajthatnak bizonyos városi területekre, ahová dízel társaik nem.
Természetesen nem csak a környezetbarát hajtás szólt a Scaniák mellett, hanem a mindennapi használhatóságuk is. Alacsony fellépőjükkel megkönnyítik a gyakori ki- és beszállást, a láthatóságért LED-es nappali menetfény felel, míg a fokozatokat egy retarderes Allison automata váltó cseréli, hogy a kilencliteres, 310 lóerős motor mindig a legideálisabb fordulatszámon üzemeljen.
A járművek dupla üzemanyagtartályában nagyjából 750 kilométeres hatótávra elegendő cseppfolyós földgáz fér el, ami több mint amire a Middlekoop Duiven-nek szüksége van a Benelux-államok területén végzett, a kiskereskedelmet kiszolgáló, egy napon belüli kiszállításaikhoz.