Már csak egy lépésre a Fekete-tenger–Baltikum szállítási folyosó

iho/vasút   ·   2021.12.15. 15:00
litvan_tehervonat

Litvánia és Törökország nemzeti vasútjai, az LTG és a TCDD nagyon közel állnak az félpótkocsik vasúti szállítását lehetővé tevő együttműködés aláírásához.

A megállapodás célja az Isztambul és az ukrajnai Csernomorszk között jelenleg is működő szállítási szolgáltatások bővítése a litvániai Klaipedáig, sőt, egészen a skandináv országokig.

A Litván Vasutak delegációja a napokban látogatott el Törökországba, hogy ott találkozzon és tárgyaljon a TCDD képviseletével. A felek megvitatták egy új, rövid távú tengeri és vasúti fuvarozást is magába foglaló összeköttetés, vagyis a Fekete-tengert a Baltikummal összekötő korridor létrehozásának esélyeit. Megszemlélték az isztambuli Haydarpaşa kikötőt is, mely Törökország kapuja lehetne Ukrajna felé.

A Törökországot Litvániával Ukrajnán keresztül összekapcsoló intermodális szolgáltatás háttere már adott volt, mivel Litvánia és Ukrajna között jelenleg is üzemel két vasúti szállítási lehetőség. Az egyik a Klaipeda és az odesszai kikötő között Kijeven át, így a Baltikumot Ukrajnával összekötő, heti egyszer közlekedő fuvar. A másik az úgynevezett „viking vonat”, mely 2010 óta elérhető, és szintén a klaipedai és az odesszai kikötőket köti össze, Litvániában, Fehéroroszországban (Belarusz) és Ukrajnában is több fontos közbülső állomást, például Vilniust, Minszket és Kijevet is érintve.

A partnerek a már meglévő úgynevezett viking vonatok útvonalát használnák a félpótkocsik szállításához is (kép forrása: seanews.com.tr)

Az LTG a meglévő erőforrásokra épít, vagyis a „viking vonatot” tervezik használni, kibővítve a szolgáltatást az Odessza közelében fekvő csernomorszki kikötőig, mely így a Törökországból érkező áruk ukrajnai belépési pontjaként funkcionálhat. A félpótkocsik szállítása végig vasúton zajlik majd Csernomorszk és Klaipeda között. Az LTG és a TCDD állandó, kiszámítható menetrend szerinti szolgáltatást tervez heti két, szerelvényenként legfeljebb 43 félpótkocsi szállítását lehetővé tevő fordulóval. A felek számítása szerint így évente összesen maximum 4472 félpótkocsi fuvarozása történhet az útvonalon.

Az új intermodális szolgáltatás a fő rakományáramlás szempontjából nem csak Litvániára koncentrál: a balti ország és a klaipedai kikötő az egyéb célállomásokra tartó szállítmányok elágazási pontjaként fog szolgálni. A cél egy Svédország és Törökország közötti intermodális szállítási folyosó létrehozása, melynek a Csernomorszk–Klaipeda viszonylatán vasúton zajlik a fuvarozás. Klaipeda és a skandináv államok, valamint Észak-Európa között rövid távú tengeri szállítás érhető majd el: a svédországi Trelleborg és Karlshamn, a dániai Fredericia, valamint a németországi Kiel felé és felől kompokon utazhatnak a szállítmányok.

Litvánia a maga részéről kész még több intermodális szállítmány kezelésére. Az LTG tavaly szeptember óta közlekedtet félpótkocsikat szállító próbavonatokat Vilnius és Klaipeda között, sőt, idén májustól már piaci alapú intermodális szolgáltatás is elérhető az útvonalon. A vasúttársaság ISU-rendszert, a félpótkocsik vasúti kocsikra történő rakodásához pedig darukat használ, a legkorszerűbb berendezések utolsó tesztjeit tavaly novemberben végezték el – számol be a Rail Freight.

(Nyitóképünk forrása: railfreight.com)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek