Már dolgoznak is a Volán első szóló Credobus Econell Nextjei

Az első kocsik a Balaton környékén álltak forgalomba, a nyár közepére pedig várhatóan már mind a 131 busz közlekedni fog.
2023 óta a legjelentősebb volumenű buszbeszerzését zárta le áprilisban a MÁV Személyszállítási Zrt., a gyártó Kravtex-Kühne Csoport a napokban kezdte átadni az alacsony belépésű, elővárosi, szóló autóbuszokat, hamarosan pedig az összes járművet átveheti a Volán – ez az első lépés a szolgáltató ezer új busz beszerzésére vonatkozó vállalásának megvalósításában. Az új, AO-AV-851–981 rendszámtartományba sorolt kocsik jelentős része a nyári szezonban a Balaton térségében áll forgalomba, az elsőként átadott autóbuszok (AO-AV-851–855) már meg is kezdték szolgálatukat Balatonfüred és Tapolca telephelyekkel.
A MÁV-csoport azért döntött az Econell Nextek mellett, mivel a magyar gyártó árajánlata több mint tíz százalékkal, körülbelül egymilliárd forinttal kedvezőbb a külföldi gyártók aktuális piaci árainál. Ráadásul az ultrakönnyű konstrukciójú buszok lényegesen kevesebb üzemanyagot fogyasztanak: a jelenlegi árakkal számolva mindegyik kocsi további kétmillió forint értékű üzemanyagot takaríthat meg évente. A külföldi versenytársakkal szemben további előnyt jelent, hogy a Credobus-ok magyar gyártásra alapozott pótalkatrész-ellátása lényegesen kedvezőbb árszinten valósul meg.
A Credobus csúcskategóriájú magyar autóbuszai a hazai tulajdonú járműipar legkomplexebb termékei. A Mosonmagyaróváron és Győrben készülő járművek legtöbb komponensét a Credobus önállóan állítja elő, illetve Magyarországon gyártatja. Ezáltal a buszok vételárarányos magyar értékhányada eléri a 70–75 százalékot. A festett-fényezett önhordó vázszerkezet és több ezer beépülő fém alkatrész a mosonmagyaróvári Kühne gépgyárban készül, míg az összeszerelés a győri autóbuszgyárban történik.
A beépülő alkatrészek közül Magyarországi gyártókapacitással rendelkező beszállítóktól származnak többek között:
- kerékegységek (Rába, Győr),
- sebességváltó (ZF, Eger)
- fékrendszer-alkatrészek (Knorr-Bremse, Kecskemét),
- utasajtók (Metal 99, Dabas),
- síküvegek (OrosházaGlas, Orosháza),
- szélvédő (Hirschler Üvegipari Vállalkozás, Sopron),
- elhúzható ablakok (König, Kerekegyháza),
- műpadló (Graboplast, Győr),
- kamera- és utasszámláló rendszer (HC Linear, Pécs),
- akkumulátorok (Jász-Plasztik, Jászberény),
- pénzkazetta (Matic, Tiszaalpár),
- szilentblokk-vulkanizálás (Semperform, Sopron),
- üvegszál erősítésű és egyéb műanyag alkatrészek (Tálos műanyag, Vámosszabadi; Balatonplast, Berhida; Omikron Dokk, Felsőörs; Alexovics, Győrújbarát; Plastform, Győr),
- járműdekoráció (Vektor dekor, Győr),
- utastérfüggönyök (Esély Közhasznú Nonprofit Kft. megváltozott munkaképességű alkalmazottai, Győr).
A buszgyártás a cégcsoportnál közel ötszáz munkahely megőrzéséhez járul hozzá, valamint több mint száz hazai beszállítónak ad munkát.
A Credobus ultrakönnyű buszai jelenleg már csaknem ötven százalékos részarányt képviselnek a MÁV Személyszállítási Zrt. közúti flottájában, a Volánnál. A több mint 2500 üzemelő jármű évente mintegy öt és fél milliárd forint értékű üzemanyagot takarít meg.
A több mint 1500 legyártott példánynál tartó Econell (korábban EN/BN) sorozat az egyik legnagyobb volumenben készülő ultrakönnyű, 19,5 collos kerékrendszerű buszcsalád Európában. Az újgenerációs Econell Next család 2021 óta több lépcsőben mutatkozott be, és ma már szóló és csuklós, dízel és elektromos (BEV, Battery Electric Vehicle) meghajtású változatokban is rendelhető. A csuklós dízel variáns Econell 18 Nextből 2023 óta 47 példányos flotta üzemel a MÁV Személyszállítási Zrt. kötelékében, ezek a világ első, 19,5 collos kerékrendszerű csuklós autóbuszai.
A szóló Econell 12 Next 131 példányos bemutatkozó szériája az elődmodellhez képest továbbfejlesztett szolgáltatáskínálattal és a kategóriában kiemelkedőnek számító felszereltséggel áll az utasok és járművezetők szolgálatába.
A motor teljesítménye a korábbi Econellekhez képest több mint tíz százalékkal nőtt, így már 235 kilowatt áll rendelkezésre, a robotizált sebességváltót pedig a ZF csúcskategóriájú, EcoLife 2 típusú egysége váltotta fel. A csuklós Econell Nextekből ismert hajtáslánc a legmagasabb szintű járművezetői elvárásoknak is megfelel.
Az Econell 12 Next az áttörést jelentő műszaki innovációknak köszönhetően a konkurens buszokhoz képest legalább másfél tonnával könnyebb. A 19,5 collos kerékátmérő, a tömegoptimalizált váz, valamint az alacsony, Euro6E kategóriás emissziójú hajtáslánc együttesen páratlan üzemanyag-hatékonyságot nyújtanak. Átlagos felhasználás mellett egyetlen Econell 12 Next évente átlagosan négyezer liter üzemanyagot takarít meg és körülbelül tíz tonna szén-dioxid kibocsátásától mentesíti a légkört.
Az utasok kényelmét akadálymentes kialakítás (úgynevezett térdeplő funkció és rámpa), nagyteljesítményű hűtő-fűtő klímaberendezés, függönyözés, wifi, valamint extra vastag utasülések szolgálják, melyeken USB-töltőpontok és telefontartók találhatók.
Minden autóbusz HKIR-kompatibilis audiovizuális utastájékoztató rendszerrel készül, növelt felbontású LED és LCD megjelenítő eszközökkel. A biztonsági megfigyelőrendszerhez forgalomfigyelő kamera is társul, a betekintő monitort pedig a műszerfalba süllyesztették. A duplakamerás utasszámláló berendezés magas megbízhatóságú, valós idejű kihasználtsági statisztikák létrehozását teszi lehetővé az üzemeltetőnek.
Írásunk a Kravtex-Kühne Csoport céges közleménye alapján készül.
(Nyitóképünkön még a forgalomba állítást várják az új Econell Nextek. Kép forrása: Credobus)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!