Már százezer vonat haladt át a Gotthárd-bázisalagúton

iho/vasút   ·   2019.03.07. 16:15
400px_gotthard

Jelentős mérföldkőhöz ért a világ leghosszabb vasúti alagútjának számító Gotthárd-bázisalagút (GBT): március ötödikén már a százezredik vonat haladt át rajta az SBB Cargo International egy, a Hupac számára összeállított tehervonatának formájában – adja hírül a Railway Pro.

A két párhuzamos, egyvágányú alagútból álló, ötvenhét kilométer hosszú bázisalagutat 2016. június elsején adták át, a menetrend szerinti kereskedelmi forgalom azonban csak a 2017. decemberi menetrendváltással indult el rajta. A műtárgynak köszönhetően jócskán lerövidült a menetidő az észak-dél irányú Gotthárd-korridoron mind a teher-, mind pedig a személyforgalom számára.

Már több mint százezer vonat kelt át a svájci Gotthárd-bázisalagúton, a szerelvények közel kétharmada tehervonat (kép forrása: Railway Gazette)

A bázisalagút forgalmának körülbelül kétharmada tehervonat, nagyjából egyharmada pedig belföldi és nemzetközi személyszállító vonat. 2018-ban a forgalom ötvenkilenc százaléka volt tehervonat, a legerősebb napokon százhúsznál is több szerelvény kelt át. A vonatok majdnem nyolcvanhárom százalékát az SBB Cargo és az SBB Cargo International adja. Az északról dél felé tartó vonatok legnagyobb terhelése maximum ezerhétszáz tonna lehet, dél felől észak felé pedig ezernégyszáz tonna. A szerelvények vonóereje egy négytengelyes villamos mozdony lehet.

A Gotthárd-bázisalagút terhelése 2020 végétől, a 15,4 kilométeres Ceneri-bázisalagút átadását követően tovább fog nőni, még versenyképesebb és hatékonyabb vasúti szállítási lehetőséget nyújtva az észak-déli tengelyen.

Az SBB szerint a bázisalagút a terveknek megfelelően üzemel, a legtöbb szerelvény általában azon kel át. Csak néhány, egymástól független esetben kellett kivontatni vonatokat az alagútból, személyszállító vonatot is csak egyetlen egyet. A vasúttársaság szerint a beavatkozásokat is az előírások szerint hajtották végre. Habár a Luino-vonal hat hónapos kizárása a nyomtávátépítés miatt, valamint a 2017. augusztusi rastatti incidens kemény munkát és szoros menetrendet követelt meg, a forgalom mára már normalizálódott – jelenti az International Railway Journal.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek