Még egy retro gyöngyszem a cseheknél

Korcsmáros Gábor/Prága   ·   2015.05.28. 08:45
Kiskep

Már szolgálatban lehet lencsevégre kapni a Cseh Vasutak újabb, régi időket idéző gyöngyszemét, az ES499.1001-es sorozatú kétáramnemű mozdonyt. A maga nemében egy korszakalkotó mozdonycsaládról van szó egy nagyon érdekes formatervezéssel ötvözve. A korabeli Csehszlovák Államvasutaknál elengedhetetlenek voltak az országban használatos mindkét feszültségrendszer alatt közlekedni képes villamos mozdonyok. Ennek okán születtek meg a ma 363-as sorozatú, régi jelölési rendszer szerint ES 499.1-es sorozatú mozdonyok.

Jól áll a prototípusnak a régi kabát<br>(fotó: railpage.net)

A két prototípus (ES 499.1001 és 499.1002) 1980-ban gördült ki a pilseni járműgyártó műhelyeiből. Az új mozdonyok azonban az üzembe helyezésüket követően sok vesződséget okoztak mind a karbantartóknak, mind pedig a gyártónak is. Az úgynevezett gyermekbetegségekből több volt mint elég. František Palík, a Škoda (akkor még V. I. Lenin Művek) tervezőmérnöki csoportjának tagja úgy emlékszik, egy igazi rosszcsont gyermek volt a kétáramnemű tirisztoros vezérlésű vasparipa. Sok probléma volt például a különböző elektromos berendezések és alkatrészeik helyes működésével (ezeket a ČKD Elektronika szállította). Több gyengeáramú alkatrész, mint például a tranzisztor, ázsiai gyártmány volt, s a minősége hűen tükrözte származási helyét. Mindezek ellenére azonban a 363-as sorozatú villamos mozdonyok az egyik legelterjedtebb vontató járműveivé váltak előbb a csehszlovák, majd pedig a cseh és szlovák vasutaknak.

Egy korabeli fotó Prágából<br>(fotó: prototypy.cz)

A 363-as sorozatú mozdonyból összesen 181 példány készült, üzemi tömege 87 tonna, végsebessége 120 kilométer per óra. Jelenleg a cseh és szlovák vasúttársaságoknál egyaránt megtalálhatók személyszállító és tehervonatok élén is. A retro festésben díszelgő mozdony a Bohumín (Oderberg)–Přerov–Brno, Brno–Havlíčkův Brod–Prága vonali fordákban teljesít szolgálatot.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Utazzon velünk!

Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!

Kapcsolódó hírek

Nagyvasút Vasút

Elhárulhatnak az akadályok az uniós hosszútehervonat-projekt megvalósulása elől

iho/vasút   ·   2024.03.05. 12:00

Az Európai Parlament TRAN bizottsága egyhangúan jóváhagyta az uniós vasúti infrastruktúra kapacitásának optimalizálását sürgető javaslatot. A terv több árut juttat a vonatokra – ez a Green Deal kulcsfontosságú eleme – a kiterhelt vasúthálózaton jelentkező problémák felszámolásának és a tehervonatok útvonalának szisztematikusabb tervezésének az igényével. A helyzet azonban ennél jóval bonyolultabb.