Mega-megfutamodás Ausztráliában
Egy Facebook-bejegyzés alapján megállapítható, hogy a szerelvényből több tucat vagon kisiklott, beleértve a mozdonyokat is. A tengelyek szanaszét repkedtek, az ércszállító kocsik halomban állnak. A megfutamodás 4 óra 40 és 5 óra 30 perc között zajlott, tehát a szerelvény ötvenöt perc alatt tett meg kilencvenkettő kilométert, így átlagsebessége 110 km/óra volt! A legfrisebb hírek szerint másfél kilométernyi vasúti pálya rongálódott meg és egy hétig tart majd a romok eltakarítása. A BHP Billiton vasútüzemét egyelőre felfügesztették.
Korábban írtuk:
Ausztrália nyugati részén több bányavállalat is saját vasúti üzemmel rendelkezik. Az összességében Pilbara régióként ismert bányászati övezetben önvezető vonatokat tesztelő Rio Tinto vállalat vasútüzeméről már írtunk korábban is, a mostani incidens viszont a BHP Billiton egyik rakott szerelvényével történt helyi idő szerint hétfő hajnalban.
A négy mozdony vontatta, kétszázhatvannyolc rakott vasérces kocsiból álló vonatot a mozdonyvezető megállította a Port Headland nevű kikötőtől kétszáztizenegy kilométerre, hogy ellenőrizzen egy hibát az egyik vagonnál. Hogy pontosan mi okozta a megfutamodást, azt nem lehet tudni, jelenleg tart a hatóságok vizsgálata. Ami ismert: a szerelvény elindult és kilencvenkét kilométert tett meg, mielőtt a központból egy kitérőnél kisiklatták.
A társaság közleménye szerint személyi sérülés nem történt, azt mindenesetre el lehet képzelni, hogy ekkora hosszúságú és tömegű szerelvény kisiklatása milyen károkkal jár. Az ausztrál híradások szerint a megfutamodás huszonöt percig tartott, ez azonban nehezen elképzelhető, mert ahhoz a szerelvény átlagosan 220 kilométer/órás sebességgel kellett volna haladjon. Az mindenesetre elgondolkodtató, hogy milyen biztonsági felszereltsége lehet ezeknek a mozdonyoknak, ha vezető nélkül ekkora utat meg tud a szerelvény tenni – például, miért nem rendelkezik éberségi berendezéssel, ami megállatja a vonatot, ha a mozdonyvezető nincs jelen a fülkében.
A 2018. évi nyár három hónapjában hatvankilencmillió tonna vasércet exportáló BHP Billitonnak nem ez az első hasonló eseménye. 2017. februárjában negyven vagonja siklott a mostani helyszíntől húsz kilométerre. 2015-ben huszonöt vagon siklott ki, a Port Headland felé vezető két vonalat is elzárva. Utóbbi esetet egy – amúgy kiszűrhető – törött sínszál okozta, ezt követően a BHP Billiton fel is gyorsította a nyolcszáz kilométernyi vonalat érintő síncsere-programját és szigorította a vasúti pályát érintő ellenőrzéseket is.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!