Megkezdődtek a sátoraljaújhelyi vonal villamosítási munkái

iho/vasút   ·   2017.09.22. 18:45
400px_ujhelyvill

A tervek szerint 2019 nyarára elkészülő beruházás kivitelezését a Vasútépítők Kft. és a Vasútvill Kft. közös vállalkozása, az M-S Konzorcium végzi. A teljes projekt nettó költsége huszonhárommilliárd forint. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) megbízásából a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) beruházásában, uniós és hazai forrás bevonásával megvalósuló fejlesztésnek köszönhetően visszaáll a kiépítési pályasebesség és csökken a menetidő Budapest és Sátoraljaújhely között. A pénteki alapkőletételi ünnepségen beszédet mondott Mosóczi László, az NFM közlekedésért felelős helyettes államtitkára, Dr. Hörcsik Richárd, a térség országgyűlési képviselője, Aros János, Sárospatak polgármestere, Pál László, a MÁV Zrt. stratégiai vezérigazgató-helyettese és Somodi László, a NIF vasútfejlesztési igazgatója.

A Mezőzombor és Sátoraljaújhely közötti, 46,3 kilométer hosszú vasúti vonalszakaszon megépül a villamos felsővezetéki rendszer a szükséges energiaellátó rendszerrel együtt, megújul Szerencs vontatási transzformátor állomása is. A felsővezeték kiépítésével párhuzamosan felsővezetékienergia-távvezérlő és helyi távvezérlő berendezés is létesül. Az utaskomfort emelése érdekében minden állomáson és megállóhelyen korszerű térvilágítást, akusztikus és részben vizuális utastájékoztató berendezéseket telepítenek. Bodrogkeresztúr, Olaszliszka-Tolcsva, Sárospatak állomásokon magas utasperonokat, új biztosítóberendezést, a téli közlekedés biztonsága érdekében villamos váltófűtő berendezéseket építenek. Sátoraljaújhelyen szerelvény-előfűtő telep és korszerű forgalomirányítási diszpécserközpont létesül. Több helyen átépítik a közúti és gyalogos átkelőket is. A Sárospatak-Sátoraljaújhely vonalszakasz árvízveszélyes részén megemelik a vasúti töltést, így csökken a vonatforgalom átmeneti kieséseinek kockázata.

Megkezdődött az újhelyi vonal megújulásának utolsó fázisa: 2019 nyarára átépül Bodrogkeresztúr, Olaszliszka-Tolcsva, Sárospatak és Sátoraljaújhely állomása, a Sárospatak-Sátoraljaújhely állomásköz, valamint kiépül a felsővezeték és a villamos betáplálás Mezőzombortól a sátorajaújhelyi országhatárig. A képre kattintva galéria nyílik (fotók: NIF Zrt)

A vonalat az 1970-es évek közepén hagyományos technikával, nyolcvan kilométer per óra sebességűre újították fel. 2010-re viszont annyira leromlott a szakasz állapota, hogy kevés lett az utas, rövidebbek a vonatok, szerényebbek az utazási körülmények, és az utazás biztonsága is csökkent. A szakaszosan megvalósuló felújítás célja a térség közösségi közlekedésének erősítése.

A vasútvonal korszerűsítése a közlekedési infrastruktúra fejlesztésével, az elérhetőség javításával járul hozzá Borsod megye keleti részének megerősítéséhez. A már zajló és tervezett fejlesztésekkel a hazai villamosított vasútvonalak összes hossza a következő években megközelíti a 3300 kilométert. A villamos vontatás nemcsak környezetkímélő, hanem jelentősen olcsóbb is a dízeles vontatásnál. Az induló beruházás tehát egyszerre szolgálja a területi felzárkóztatás ügyét, és tesz eleget a költséghatékonyság növelésére irányuló elvárásoknak.

A vasútvonal felújítását és villamosítását huszonöt éve tervezik, és hamarosan meg is valósul. A fejlesztés eredményét a térségben élők tudják igazán értékelni, nekik hatalmas előrelépés, hogy vonaton három órán belül elérik majd a Zemplénből a fővárost. A Sárospatakon, Zemplénben és Tokaj-Hegyalján élők számára kiemelten fontos az idegenforgalom, lényeges szempont, hogy a turisták hogyan közelíthetik meg ezt a térséget és nem mindegy az sem, hogy a fővárosba és a Dunántúlra járó egyetemisták, vagy a Miskolcon és Budapesten munkát vállalók milyen szolgáltatási színvonalon juthatnak el céljaikhoz. A vonal felújítása megkönnyíti az itt élők mindennapjait.

Szeptember eleje óta, hosszabbított éjszakai vágányzár keretében folyik a felsővezetéki oszlopok állítása. Sárospatak és Bodrogkeresztúr állomásokon megépültek az ideiglenes peronok, elbontották a felesleges kitérőket és vágányokat. Az október elején induló teljes kizárásos vágányzár során az elbontott vágányok helyén megkezdődik a korszerű utasperonok és az új vágányok építése.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek