Megszünteti a vámeljárásokat egy moldvai vasúti határátmeneten Ukrajna

iho/vasút   ·   2023.08.30. 18:00
ukrajna_moldavia_tehervonat

A lépéssel felgyorsulhat és növekedhet a vasúti árufuvarozás volumene a két ország viszonylatában.

Az ukrán kormány nemrégiben döntött arról, hogy egyszerűsíti a vámeljárásokat a moldovai Giurgiulesti, az ukrajnai Reni és a szintén moldáv Etulia közötti útvonalon: a Giurgiulesti és a romániai Galați Larga felől érkező árukat nem fogják megállítani határ- és vámvizsgálat miatt Reni állomásán.

Az Ukrán Vasutaktól (UZ) elmondták, a kezdeményezés célja, hogy felgyorsítsa a műveleteket az Reni–Giurgiulesti és a Frikacsej–Etulia vasúti határátmeneteken, az ukrán–moldáv határon. A terület meglehetősen fontos az ukránoknak, mivel Reni, Giurgiulesti és Galați is olyan dunai kikötőváros, melyet az orosz blokád alá vont odesszai kikötők és az oroszokkal vívott háború során megrongálódott infrastruktúra alternatívájaként használhatnak.

A Giurgiulesti–Reni–Etulia szakaszon a fő kihívást a földrajzi viszonyok jelentik: a pálya kilép Moldovából, majd egy rövid délnyugat-ukrajnai szakaszt követően – ahol vámeljárásokat kell lefolytatni – ismét visszatér Moldovába. A vonal az egyetlen elérhető vasúti lehetőség, mivel nincs más vasútvonal Moldávia déli határánál. Ráadásul a vonalszakasz Ukrajnában sem folytatódik, mivel a Kahul-tó északnyugati szélén fut. A vasút végigvezet a nagyrészt Ukrajnában található tó északi, északkeleti része mentén, melynek legészakibb csücske viszont már Moldáviáé, így a pálya is visszatér Moldovába Etuliánál. Viszont az ukrán kormány által felállított új tervnek köszönhetően néhány vonatnak nem kell már megállnia Reninél.

A pálya vonalvezetése (térkép: Google)

Ukrajnának nem ez az első lépése a Moldova déli részén áthaladó vasúti árufuvarozás fellendítése érdekében. Mindkét ország számára zajlik a transzeurópai közlekedési hálózatba (TEN-T) történő integráció, melyet 2022 októberében jelentették be. Az ukrajnai Berezine és a moldovai Basarabeasca közötti vasúti határátmenetet idén március végén állították helyre annak az UZ által vezetett beruházásnak a részeként, melynek célja, hogy hat vasúti határátmenetet nyissanak meg Moldávia, Lengyelország és Románia felé.

Az UZ júliusban létrehozta az Ukrainian Railways Cargo Polandot, egy olyan nemzetközi leányvállalatot, mely normál és 1520 milliméteres széles nyomtávú pályákra egyaránt alkalmas vasúti árufuvarozási szolgáltatásokat fog nyújtani. Lengyelországgal kapcsolatosan azt is meg kell említeni, hogy a két ország márciusban megállapodott az Ukrajnából vasúton érkező gabona vámpecsétjeiről. Ezeket a plombákat a határátmeneteken csak ellenőrizni kell, eltávolítani nem, így a várakozási idő is rövidül – számol be a Rail Freight.

(Nyitóképünk illusztráció. Kép forrása: Railway Gazette)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Nagyvasút Vasút

Ünnepi partnertalálkozó a Rail Cargo Hungaria 15. évfordulóján

iho/vasút   ·   2024.02.26. 14:15

Tizenöt évvel ezelőtt fejeződött be a MÁV Cargo privatizációja, amelynek során a MÁV árufuvarozási üzletágát kiélezett versenyben nyerte el a Rail Cargo Austria, az ÖBB árufuvarozási leányvállalata. A társaság, amely az új tulajdonosi struktúrában Rail Cargo Hungaria néven folytatta tevékenységét, a jubileum alkalmából ünnepi partnertalálkozót rendezett a Magyar Vasúttörténeti Parkban.