Megújulnak az SJ2000-es motorvonatok
A Statens Järnvägar a napokban jelentette be hivatalosan Svédország leggyorsabb vonatainak teljes körű felújítását. A három és fél milliárd koronát, körülbelül négyszázmillió eurót érő befektetéssel eldőlt az a kérdés, hogy a harminchat vonatból álló motorvonat-széria fog-e még futni évekig a skandináv ország vaspályáin, vagy esetleg új szerelvényekre cseréli le azokat az SJ.
Az International Railway Journal arról ír, hogy az eredetileg X2-es, később X2000-es sorozatba sorolt villamos motorvonatok első húsz szerelvényét 1986-ban rendelte meg az SJ a hazai Aseától, a tényleges gyártás azonban már a jelenleg a Bombardier egyik részlegét jelentő ABB (Asea Brown Boveri), majd Adtranz nevéhez fűződik, miután a svéd gyártó 1988-ban egyesült a svájci BBC-vel. A szerelvények végül 1989 és 1998 között érkeztek meg az SJ-hez.
A hatkocsis vonatok egyik végén a hajtott motorkocsi, másik végén vezérlőkocsi található. A járművek akár kétszáz kilométer per óra üzemi sebességre is képesek, sőt a nagy sebességű futópróbák során az egyik vonat elérte a 276 kilométer per órás tempót is.
A motorvonatok műszaki megújulásában az ABB közreműködik: az SJ-vel kötött 145 millió euró értékű szerződés értelmében a szerelvények teljesítményátalakító és vonatbefolyásoló rendszereihez szállít trafókat, vontatási átalakítókat, akkumulátortöltőket, valamint utastájékoztató és szórakoztató rendszert is. Az új villamos berendezéseknek köszönhetően legalább tíz százalékkal kevesebb energiára lesz szüksége az SJ2000-eseknek, sőt, teljesítményük és szolgálatkészségük is javul. A vonatok utastere is megújul, sokkal modernebb kinézetet kap.
Az SJ elnök-vezérigazgatója elmondta, a felújítással a vasúttársaság az utasok elsődleges választási lehetősége szeretne lenni az elkövetkező húsz évben. A belföldi intercity-szolgáltatások liberalizációja következtében az SJ-nek olyan konkurencia mellett kell majd rentábilis és az utasoknak is előnyös szolgáltatást nyújtania, mint a Veolia, a Svenska Tågkompaniet, valamint az MTR Nordic, amely 2013-ban rendelt a Stadlertől intercity-kivitelű Flirt motorvonatokat a Stockholm–Göteborg viszonylatra.
Az SJ mindenképpen szeretné a maga szeletét kivenni a távolsági utasszállításból, főleg, hogy 1997 és 2010 között ötvenkilenc százalékkal nőtt az utaskilométer a svéd vasúti hálózaton. Az állami vasúttársaság első embere kiemelte, a kényelmes és környezetbarát utazás igénye folyamatosan nő. Sőt, minden jel arra mutat, hogy ez a folyamat a jövőben még tovább erősödik, nem utolsósorban az üzleti utak miatt is, mivel a vállalatok elkötelezettek a fenntarthatóság mellett. Ez a kezdeményezés pedig alkalmat ad az SJ-nek arra, hogy a lehető legkényelmesebb utazást biztosíthassa Svédország legfőbb intercityvonalain, méghozzá jó darabig – írja a Global Rail News.
Az első felfrissült SJ2000-est várhatóan 2015-ben adhatja át az ABB, és az azzal végzett tesztek eredményeitől függően leghamarabb 2019-ben állhat forgalomba az utolsó – számol be a Railway Gazette.
* * *
Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!