Metró, HÉV, föld alatt, föld fölött?

Kemsei Zoltán   ·   2012.05.25. 20:00
00

Ahhoz, hogy a jelen helyzetet megértsük, a múltba kell visszanyúlnunk. A gödöllői HÉV végállomása a kezdetek kezdetétől a város belső részében, a Keleti pályaudvarnál volt, egészen a metró megépítéséig. A ma 2-es, vagy kelet-nyugati vonalnak hívott metró első, még az ötvenes évekből szárnazó terveiben a Népstadion szerepelt végállomásként, ahova a HÉV kéreg alatt vezetve futott volna be.

A gödöllői HÉV végállomása a Keleti pályaudvar oldalában<br>(forrás: Nagy Zsolt Levente gyűjteménye)

A hatvanas évek új várostervezése azonban közbeszólt: a Fehér út környékére, a később Örs vezér terének nevezett „senki földje” vonzáskörzetébe lakótelepet terveztek komoly csomóponttal, ahol a ráhordó járatok találkoznak. Így lett az Örs vezér tere a metró, illetve a HÉV végállomása, a tér északi (HÉV-hez közeli) és déli (metróállomással szembeni) oldalán nagy autóbuszvégállomásokkal.

A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) nem sokkal megalakulása után, 2004-ben kezdett komolyan foglalkozni a metró és a HÉV összekötésével. A szervezet véleménye szerint az átszálló forgalom nagysága mindenképp indokolná a két, jelenleg különböző üzemű (alsó- illetve felsővezetékes táplálás, különböző üzemfeszültség), sok utast szállító járat összekapcsolását. Az ötlet – a részletes tanulmány ellenére – akkor kisiklott, sem a főváros akkori vezetése, sem pedig a döntéshozói-tanácsadói pozícióban levő szakértők nem lelkesedtek az ötletért, néha meghökkentő kifogásokat emelve a terv ellen. A 2-es metró felújítása során 2007-ben az Örs vezér terén levő végállomás fogadólétesítményeit is átépítették, ami a civil szervezet tanulmányában ismertetett összekötést jelentősen megnehezítené. A hosszas vita, huzavona után beszerzett Alstom Metropolis szerelvények is a metró mostani, alsóvezetékes táplálású üzeméhez igazodnak.

Örs vezér tere. A HÉV végállomása 1970 óta változatlan...<br>(a szerző felvételei)

Vitézy Dávid, a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) Zrt. vezérigazgatója azonban egy közelmúltbeli nyilatkozatában a felüljárós átvezetést is megemlítette, mint egyik összekötési lehetőséget. A magas vezetésű pálya a Pillangó utcánál kezdődne, ezzel az Örs vezér terén levő végállomás fölöslegessé válna. A szerelvények végül Rákosfalva környékén ereszkednének vissza a felszínre. A BKK európai uniós forrásból készíti a terveket a metró és a HÉV összekötésére, előzetes kalkuláció szerint a beruházás mintegy 10-15 milliárd forintba kerülne. Ez az összeg azonban csak a töredéke a teljes költségeknek: az új szerelvények beszerzése és a HÉV teljes felújítása (jelenleg balirányú közlekedés van, ennek megváltoztatásához a teljes biztosítóberendezést át kellene alakítani a vonalon) a kalkulációban egyelőre nem szerepel.

...a metrónak 2007-ben új végállomást építettek

Kapcsolódó hírek

Vasút Városi vasút

Életnagyságú Lego-villamos Budapesten!

iho/vasút   ·   2024.11.21. 08:30

Bár a színes kockákból épült Lego Vilin nem lehet utazni, vidám megjelenésével rendkívüli látványt nyújt. A világszinten is egyedülállónak számító építményt a Deák Ferenc téren lehet megcsodálni az adventi időszakban.

Közlekedésfejlesztés Közlekedéstervezés Mobilitás

Vitézy Dávid: A Podmaniczky Mozgalom Budapest fejlődéséért szeretne tenni

MTI/iho   ·   2024.11.18. 08:20

A Podmaniczky Mozgalom Budapest fejlődésért kíván munkálkodni, bárki csatlakozhat hozzá, aki tenni szeretne azért, hogy a fővárost „kirángassák abból a gödörből”, ahova az elmúlt évek pártpolitikai csatái juttatták – mondta Vitézy Dávid, a mozgalom vezetője Budapesten, a szervezet zászlóbontásán.