Műszaki vizsgálati jelentés: a vállalkozónak felróható okból nem indul el a személyforgalom október 23-án a Szeged–Röszke vasútvonalon

iho/vasút   ·   2023.10.21. 14:30
00_vhid_mozdonyok

A nemzeti ünnep előtti, legfrissebb műszaki vizsgálati jelentés megállapította, hogy a biztosítóberendezés telepítésével és üzembe helyezésével kapcsolatos vállalkozói hiányosságok miatt vált szükségessé a Szeged-Rendező–Röszke országhatár közötti vasúti személyforgalom elindításának későbbre halasztása. A vizsgálati eredmények rámutatnak: a berendezések műszaki készültségi szintje alapján azok próbaüzeme nem megkezdhető, ezért az üzemengedély kiadása továbbra sem lehetséges.

A MÁV biztosítóberendezést vizsgáló kollégái levonultak a munkaterületről, az eddigi vizsgálatok alapján összeállított hibalistákat pedig átadták a vállalkozó V-Híd illetékeseinek.

A próbaüzem megkezdésének lehetséges időpontja csak a hibalistában szereplő hiányosságok pótlása, a vállalkozóval történő egyeztetések és a további vizsgálatok függvényében határozható meg. Mindezek fényében a személyforgalom megindulása várhatóan akár egy hónapos csúszást is szenvedhet az eredeti ütemezéshez képest.

Mint emlékezetes, a teherforgalom a munkálatok alatt sem szünetelt, igaz, kizárólag az éjszakai órákra korlátozódott. A műszaki vizsgálat alapján a szakemberek úgy döntöttek, hogy – az eddig használt technikai megoldások fenntartása mellett – a teherforgalom kiterjesztése október utolsó hetével a nappali időszakra is megtörténhet. A személyforgalom esetében ugyanakkor a meghirdetett menetrend, illetve az ütemezett határátlépések és határvizsgálatok elvégzése csak a berendezések megfelelő működésével lehetséges.

Előzmények
  • 2020: A MÁV Zrt. feltételes közbeszerzési eljárást írt ki a Szeged-Rendező és Röszke országhatár közötti vasútvonal felújításának tervezési és kivitelezési munkáira.
  • Az eljárás nyertese a V-Híd Zrt. lett, ami tartalékkerettel együtt összesen 39 milliárd 480 millió forintos áron vállalta a 13,8 kilométeres szakasz felújítását. Ezzel párhuzamosan megindult és szerb oldalon be is fejeződött a felújítás Szabadka és a magyar határ közt. (A szerb oldali munkákat a kivitelező a mintegy 26 kilométeres szakaszon 10,2 milliárd dinárért, átszámítva 33,2 milliárd forintért végezte el.)
  • Magyarországon az előzetesen becsült értéket jelentősen meghaladó vállalkozói ár, illetve az abból következő többletforrás-biztosítás feladatai miatt a szerződéskötés jelentősen elhúzódott, arra csak 2021 októberében tudott sor kerülni, 24 hónapos teljesítési határidővel.
  • A pályaépítési munkálatok 2022 januárjában kezdődtek el.
  • Annak érdekében, hogy a teherforgalom a Budapest–Belgrád vasútvonalon zajló munkálatok idején is fenntartható legyen, illetve megőrizhetők legyenek Magyarország nemzetközi vasúti kapcsolatai a tengeri kikötők irányában, bizonyos pályaépítési munkálatok átütemezése, előbbre hozása vált szükségessé. Vállalkozó ezért 5 milliárd forintot meghaladó előteljesítésidíj-igénnyel lépett fel.
  • 2022 májusában a magyar állam megrendelte annak az úgynevezett deltavágánynak a kiépítését is, amelynek feladata, hogy Szeged kihagyásával Budapest felé közvetlen eljutást kínáljon a dél, délkelet felől/irányába haladó vasúti forgalom számára. (Ez opcióként szerepelt a szerződésben.) Ennek az 1,3 kilométer hosszú szakasznak a kivitelezésére a vállalkozó további mintegy ötmilliárd forint többletforrást kapott a magyar államtól.
  • E többlet műszaki tartalom természetesen hatással volt a szerződés véghatáridejére is, ugyanakkor a személyforgalom megindulásával kapcsolatos vállalkozói határidőt nem érintette: az továbbra is a külgazdasági és külügyminiszter által is bejelentett október 23-a maradt. (Szijjártó Péter Facebook-videójában október 24-éről beszélt – a szerk.)
  • 2023. június 30-án az előteljesítéshez kapcsolódó feladatok elszámolási kérdéseire hivatkozva a vállalkozó saját döntése alapján közel egy hónapra levonult a munkaterületről, ez idő alatt csak állagmegóvó munkákra került sor, a projekt előrehaladása megakadt.
  • 2023 szeptemberében a magyar állam odaadta a Szeged–Szabadka-vasútvonal magyarországi szakaszának – fent részletezett – előteljesítésével indokolt 4,9 milliárd forint többletforrást, és további mintegy 500 millió forintot a többlet pótkisajátításokhoz és egyéb szükséges kiegészítő feladatokhoz.
  • A vállalkozó ezt követően újra felvonult a munkaterületen, a projekt folytatódott.
  • 2023 őszére – a biztosítóberendezés kivételével – a pálya és a kapcsolódó infrastruktúraelemek immár a dízelvontatású személyforgalom elindulására is alkalmas készültségi szintre kerültek.
  • A személyforgalom menetrendszerű közlekedtetéséhez és az ütemezett határátlépések megóvásához elengedhetetlenül szükséges biztosítóberendezés kiválasztása és telepítése ugyanakkor jelentős késéssel kezdődött meg.
  • A projekt részeként a vállalkozó egy cseh–magyar fejlesztésű vonatbefolyásoló és biztosítórendszer alkalmazása mellett döntött, ennek telepítésével azonban mostanáig nem tudott elkészülni, így a változatlan vállalkozói határidőtől, október 23-ától csupán a teherforgalom nappali közlekedése tud megindulni, a személyforgalom továbbra sem.

A kialakult helyzetről a MÁV Zrt. folyamatosan egyeztet a tulajdonosi jogokat gyakorló Építési és Közlekedési Minisztériummal (ÉKM).

Nyitóképünk Vörös Attila illusztrációja. Ercsinél készült a 069-es V-Híd-Szergejről.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Nagyvasút Vasút

És mit adhat nekünk a Talgo?

T. H. F.   ·   2024.03.04. 16:35

Bár a kormány a minap második lépcsőben is tárgyalt a magyar vasúti közlekedés versenyképessége szempontjából létfontosságú járműbeszerzésekről és infrastruktúra-fejlesztésekről, egyelőre csak azt tűnik egyértelműnek: egyik esetben sem várhatók gyors megoldások.