Nem muzsikál jól a német vasút, menesztették a DB-vezért

iho/vasút   ·   2025.08.15. 12:00
richardlutz_db

Richard Lutz 2017 óta töltötte be a posztot, még két évre volt érvényes szerződése. A Deutsche Bahn gazdasági és infrastrukturális gondokkal is küzd, de a pontosság terén sem áll túl jól a szénája 

Az idén májusban hivatalba lépett új német szövetségi kormány egyik célja az ország vasúthálózatának átalakítása és korszerűsítése. Ennek egyik lépése, hogy Patrick Schnieder közlekedési miniszter a napokban megköszönte Lutz munkáját, aki 1994 óta erősítette a DB-t, a vezérigazgatói titulus előtt hét évig a társaság pénzügyi igazgatójaként dolgozott. A vasúttársaságtól megerősítették: az utód kinevezéséig Lutz ügyvivőként folytatja – jelenti a Deutsche Welle.

A száz százalékban a német állam tulajdonában álló Deutsche Bahn évtizedekig megbízhatóságáról és hatékonyságáról volt híres, ez azonban igencsak romokban hever az elmúlt néhány évben: Lutz vezetése alatt a német távolsági vonatok pontossága 2017-ről 2024-re 78,5 százalékról 62,5-re csökkent, vagyis minden harmadik vonat minimum hat perces késéssel közlekedett, ami miatt a DB-nek csaknem kétszázmillió euró (jelenlegi árfolyam alapján cirka 80 milliárd forint) kártérítést kellett eddig kifizetnie. Ráadásul a többévnyi alacsony mértékű beruházás és a jegyárak emelése ellenére is minden évben veszteséges a vállalat.

A német mozdonyvezetők szakszervezete, a GDL üdvözölte Lutz menesztését, helyesnek és elkerülhetetlennek látva a lépést. Úgy vélik, ez az évekig tartó nem megfelelő vezetés szükségszerű következménye, mely egyre mélyebbre húzta le a DB-t, a jelenlegi válságba sodorva a vasúttársaságot.

A DB-vezér napjai meg voltak számlálva a Friedrich Merz kancellár által vezetett, új szövetségi kormány idén májusi hivatalba lépése óta; az új kormány ígéretet tett a DB irányítási struktúrájának átalakítására és az ország hadilábon álló közlekedési infrastruktúrájának korszerűsítésére. Az átszervezés el is kezdődött, a közlekedési miniszter szeptember 22-én jelenti majd be az új stratégiát, és remélik, hogy az új vezérigazgatót is.

A GDL szerint a vasút helyzete az ügyfélelégedettség, a pontosság és a gazdasági teljesítmény tekintetében is drámai.

Németország vezető vasúti lobbicsoportja, az Allianz pro Schienénél (Szövetség a vasútért) úgy vélik, Lutz menesztése most Schniederre helyez jelentős nyomást. A miniszternek már csak néhány hete van arra, hogy előálljon a régóta esedékes vasúti kormánystratégiával, továbbá hogy megfelelő új vezetőt találjon. Schnieder elmondta, a kormány új koncepciójának alapvető vázáról már megállapodtak, az új vezérigazgató kiválasztására viszont több időt szán alaposságot és szorgalmat ígérve a gyorsaság előtt.

Időközben Lutz felújítási terveinek egyes elemei már megvalósítás alatt állnak, a cél országszerte negyven kulcsfontosságú összeköttetés fejlesztése. Az egyik ilyen Németország két legnagyobb városa, a főváros Berlin és a Hanza-város Hamburg közötti, ahol nemrégiben kezdődött meg a pályafelújítás, kilenchónapos teljes kizárásos vágányzár mellett. A Stuttgart21 elnevezésű óriásprojekt keretében megvalósuló új stuttgarti központi pályaudvar viszont csak évekkel később és 1,7 milliárd euróval (cirka 670 milliárd forinttal) drágábban jött létre, szintén Lutz vezetése alatt.

(Nyitóképünkön Richard Lutz, aki 2017 és 2025 között töltötte be a DB vezérigazgatói posztját. Kép forrása: Deutsche Bahn)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek