Felújítás miatt kilenc hónapra kizárják a Hamburg–Berlin fővonalat

iho/vasút   ·   2025.07.15. 09:25
riedbahn

A fontos nemzetközi korridoron augusztus elsején indul a munka, mely napi cirka 470 vonat közlekedését érinti.

A 2026. április 30-áig tartó munkálatok három szakaszban fognak zajlani, teljes kizárás mellett: Hamburg és Büchen, Büchen és Dergenthin, valamint Dergenthin és Berlin között. A vágányzár a távolsági, a regionális és a teherforgalmat is érinti.

A kilenc hónapot felölelő időszak során a Deutsche Bahn (DB) több mint 180 kilométernyi pályát újít fel, valamint cirka kétszáz kitérőt is kicserél a 278 kilométer hosszú vonalon. Ezen felül a rugalmasabb forgalomirányítás érdekében hat új átrakóhelyet is létrehoznak, hogy a lassabb tehervonatokat könnyebben meg lehessen előzni. A projekt magába foglalja a jelző- és biztosítóberendezések korszerűsítését is, ennek során új jelzőberendezéseket is kiépítenek; összesen 28 forgalomirányító állomást modernizálnak majd az útvonalon.

A jelző- és biztosítóberendezések cseréje a fővonalról kiágazó alábbi vonalszakaszokat is érinti:

  • Mölln–Büchen–Lauenburg (Elbe);
  • Hagenow Stadt–Hagenow Land–Schwerin Süd–Ludwigslust;
  • Ludwigslust–Parchim;
  • Wittenberge–Perleberg–Osterburg;
  • Kyritz–Neustadt/Dosse.

A vágányzár alatt a német főváros és Hamburg közötti távolsági forgalmat alternatív útvonalakra terelik az átszállásmentes kapcsolat érdekében, a rostocki és stralsundi vonatok pedig Lübecken keresztül fognak járni.

A regionális vonatokat buszokkal pótolják, ehhez több mint százhetven járat áll majd rendelkezésre. A valós idejű utazási információkat és az indulási időket a vasúttársaság DB Navigator applikációján, a bahn.de weboldalon, valamint regionális tömegközlekedési applikációkon lehet megtudni.

A fontos útvonal kizárása okán a vasúti teherforgalmat is át kell szervezni jövő április végéig; a DB azzal számol, hogy a szerelvényeket Uelzen, Stendal, Rotenburg (Wümme), Verden (Aller), Hannover és Magdeburg felé fogják terelni, a Rostock felé/felől közlekedő vonatok pedig Neustrelitzen át haladhatnak majd.

A folyosó különösen fontos az északi kikötők, valamint a kelet- és közép-németországi gazdasági régiók közötti hátországi teherforgalom szempontjából; naponta átlagban kilencven szerelvény csattog végig a vonalon. A DB ezért már jó előre, január 22-én Berlinben egyeztetett az érintett fuvarozókkal a terelésről és egyedi megoldásokat ajánlott fel az útvonalon iparvágányt üzemeltető vállalatoknak. A fuvarozók többsége azonban komoly aggodalmát fejezte ki az alternatív útvonalak kapacitásával kapcsolatosan, számos logisztikai vállalat ezért már előre tájékoztatta is ügyfeleit a szállítmányok várható késéséről.

A Hamburg–Berlin vasútvonal korszerűsítése része annak az átfogó, országos felújítási programnak, melynek során a DB irányításával körülbelül 4200 kilométernyi vasúti pályát ráznak gatyába a német szövetségi kormány támogatásával. A program a Frankfurt és Mannheim közötti Riedbahn-vonal megújításával kezdődött 2024-ben, és számos fontos korridort is magába foglal, többek között az Emmerich–Oberhausen szakaszt is.

A Hamburg–Berlin folyosó kulcsfontosságú a belföldi és nemzetközi személy- és teherszállítás szempontjából egyaránt; a személyszállító vonatok akár 230 kilométer per órás sebességgel is haladhatnak rajta. A DB szerint a napi nagy mennyiségű vonat komoly terhelésnek teszi ki az infrastruktúrát, a felújításnak köszönhetően viszont várhatóan hosszú távon csökkenni fognak a fennakadások, mivel egyetlen összehangolt intézkedéssel több infrastrukturális igényt is ki tudnak majd elégíteni – számol be a Rail Market.

(Nyitóképünk illusztráció. Kép forrása: DB InfraGo / railfreight.com)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek