Németország legmodernebb S-Bahn-vonatai állnak forgalomba Münchenben

iho/vasút   ·   2023.08.08. 12:00
siemens_sbahn_munchen

A Siemens Mobility kilencven kiváló minőségű, új vonatot szállít több mint kétmilliárd euró értékben. A szerződés opcionálisan további vonatok lehívását is magában foglalja.

Az új S-Bahn vonatok több helyet, nagyobb kényelmet és számos újítást kínálnak. A járművekkel először fognak Németországban teljesen integrált, összesen több mint kétszáz méter hosszú S-Bahn vonatokat használni, melyek 1841 utas befogadására alkalmasak. A megrendeléssel Bajorország tartomány és a müncheni S-Bahn felkészül a következő évtizedekben várható utasforgalom-növekedésre. A vonatok rendkívül energiahatékonyak, kevés karbantartást igényelnek, a szoftverfrissítéseket pedig felhőszolgáltatáson keresztül kapják meg. A tartomány által lízingmodellen keresztül finanszírozott szerelvények első példányai a tervek szerint 2028 végén állnak forgalomba.

Az új járművekben a klasszikus három- és négyüléses ülőhelyek nagyobb lábteret kínálnak majd, mint a jelenlegi vonatokon, a LED-világítás pedig a napszaktól függően változik. Ezen felül multifunkciós terek és rugalmas összecsukható ülések állnak rendelkezésre. Az utasok kényelmét ingyenes wifi, mobil áteresztő ablakok, USB- és hagyományos aljzatok, valamint tárolóhelyek növelik. A lényegesen erősebb, környezetbarát hűtőközegekkel működő légkondicionáló rendszer akár 45 Celsius fokos külső hőmérséklet esetén is kellemes utazást garantál. Az utastájékoztatási rendszer is teljesen új: az ajtók felett kívül és belül, valamint a mennyezeten és a kocsik közötti részeknél is kijelzők lesznek. Információt nyújtanak az útvonalról, az állomásokról és az adott vonat kapacitáskihasználtságáról. A leszállás előtt a kijelzőkön jelzik, hogy hol találhatók lépcsők vagy liftek a következő peronon. A vonat külső részén LED-szalagok világítanak a megfelelő vonalszínben.

A széles ajtók és a tágas beszállási területek garantálják a gyors utascserét, valamint az utasok lehető legjobb elosztását a vonaton. Az összecsukható ülések a forgalomtól függően automatikusan rögzíthetők, ami további helyet teremt. A 13 kocsiból öt nagy, többcélú terekből áll, három ajtóval és bőséges tárolóhellyel kerékpárok, babakocsik, csomagok vagy gyalogosok számára. A vonat mindkét végén helyeket alakítottak ki kerekesszékeknek. A hallókészülékkel rendelkező utasok Bluetooth-on keresztül csatlakozhatnak az információs rendszerhez, és így tájékozódhatnak.

Az új S-Bahn-vonatok innovatívabbak, digitálisabbak és összekapcsoltabbak, mint valaha: a hangsúly a minimális életciklus-költségeken van a maximális energiahatékonyság, a minimális karbantartási költségek és az optimalizált működési támogatás révén. Például nagyszámú redundáns alkatrésszel rendelkeznek, és ellátták őket a Railigent X rendszerrel, amely a vonatok maximális rendelkezésre állását garantálja – a Railigent X a Siemens Xcelerator nyílt, digitális üzleti platform része, amely lehetővé teszi az ügyfeleknek, hogy könnyebb, gyorsabb és skálázhatóbb digitális átalakulást érjenek el. Ezen kívül a szoftverfrissítéseket már nem kell manuálisan telepíteni a gyárban, ami időigényes, hanem a karbantartás részeként biztonságos online kapcsolaton keresztül érik el a vonatokat.

A Siemens Mobility minden járművét szereli fel az európai vonatbefolyásoló rendszerrel (ETCS) és az automatikus vonatüzemeltetéssel (ATO), valamint a vonatintegritás-ellenőrző rendszerrel (TIMS). A járművek az ETCS által ötvözik a legkorszerűbb, megbízható technológiát, a szabványosítás révén alacsonyabb karbantartási költségeket, valamint  interoperabilitást nyújt a müncheni vasúthálózatban, amelyet a Deutsche Bahn (DB) 2030-tól digitalizál és ETCS-sel szerel fel. Az ATO és az ETCS integrációjának köszönhetően az új S-Bahn vonatok már a jövő vasúti közlekedésére is alkalmasak.

Evelyn Palla, a Deutsche Bahn AG regionális közlekedésért felelős igazgatósági tagja kiemelte, a müncheni régió mobilitási fejlődését lehetővé tevő, új XXL vonatok mindegyike 1500 autót helyettesít majd csúcsidőben, mely valóban a jövő helyi közlekedését fogja jelenteni.

Christian Bernreiter bajor közlekedési miniszter úgy véli, új korszakot nyitnak, és a müncheni S-Bahn már ebbe a jövőbe érkezik meg. „Bajorországban a helyi vasúton utazók nem kevesebb, mint kétharmada profitál majd az új vonatokkal való közlekedésből, illetve a müncheni régió szinte minden helyi közlekedésében érintett fél jól működő és vonzó vonatokkal találkozhat majd.”

A Siemens Mobility vezérigazgatója, Michael Peter elmondta: „A Siemens Mobility különösen büszke arra, hogy a leginnovatívabb S-Bahn vonatokat szállítja Németország részére. Egyedülálló digitális funkciókkal, maximális utaskényelemmel, környezetvédelemmel és üzembiztonsággal ez az S-Bahn vonat új mércét állít fel a németországi mobilitási átalakulásban. A jövőben Münchenben és a környező régióban az utasok kényelmes vonatokon utazhatnak, amelyek különösen megbízhatóak és jövőbiztosak a Siemens legmodernebb vasúti technológiájának köszönhetően.”

(Nyitóképünkön az új müncheni S-Bahn-vonatok látványterve. Kép forrása: Siemens Mobility)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Ellátási lánc Kutatás-fejlesztés Röviden

Együttműködik hazánk Kazahsztánnal a digitalizációban és a műszaki fejlesztésben

iho   ·   2024.11.21. 18:45

Kaszim-Zsomart Kemeluli Tokajev, a Kazah Köztársaság elnökének hivatalos magyarországi látogatásának részeként kerekasztal-beszélgetést rendeztek magyar vállalatok képviselőinek és a kazah delegáció részvételével. Az esemény fontos lépés volt a kétoldalú együttműködés erősítése és a digitális technológiák és műszaki fejlesztések kilátásainak megvitatására.