Nemzetközi felháborodás a szén-dioxid-adó miatt

iho/repülés   ·   2011.12.21. 14:00
cim

Márpedig ez történne minden, az EU légikikötőjéből induló vagy oda érkező repülőgép esetében. A díjakat természetesen nem fogják lenyelni az érintett légitársaságok, hanem minden jel szerint majd az utasokra terhelik rá. A légitársaságok járataik indításához – hasonlóan a szennyező ipari vállalatokhoz, erőművekhez – szennyezőanyag-kvótákat lesznek kénytelenek vásárolni (Emission Trading System, ETS). Ez az EU reményei szerint rászorítja a légitársaságokat arra, hogy minél modernebb, kevesebb szennyezőanyagot kibocsátó hajtóművel felszerelt repülőgépekkel közlekedjenek. Nem mellesleg cél az is, hogy a kis távolságú, Európán belüli (például Párizs–London) repülések helyett az utazókat a vonatok használatára szorítsák rá.

(fotók: NASA)

A 2008-ban elfogadott szabályozás 2012. január elsején lépne életbe, feltéve, ha bevezetését a mai napon az Európai Unió Bírósága is jogilag rendben lévőnek találja. Az ellenzők száma magas: nemcsak belülről, de az EU-n kívülről is számosan bírálják a szabályozást és válaszlépésekkel fenyegetnek. Ez az európai légitársaságoknak duplán fájna: hiszen számukra komoly versenyhátrányt jelent majd, hogy járataik túlnyomó többsége EU-n belüli indulással vagy érkezéssel dolgozik. Így szinte minden járatot érintene az új, bevételt csökkentő szabályozás. Az amerikai, közel-keleti, kínai és más légitársaságok ugyanakkor könnyebben lenyelhetik még az esetleg életben maradó ETS negatív pénzügyi hatását, hiszen ez csak az EU-ba tartó járatokat érinti, a többi, Európán kívüli légi forgalmat nem. Így a veszteség is kisebb, és könnyebben „szétteríthető” a többi járat között.

A legérzékenyebben természetesen az Amerikai Egyesült Államokat érinti a lépés. Az amerikai külügyminiszter, Hillary Clinton december 16-án levelet intézett számos EU-s vezetőnek és képviselőnek, melyben igen markánsan jelezte az amerikai rosszallást. Ráadásul megírta azt is, hogy az európai légitársaságok is számíthatnak hasonló lépés bevezetésére, amennyiben az ETS január elsején életbe lép. A washingtoni képviselőház elfogadta azt a törvényt, melynek értelmében az amerikai légitársaságoknak megtiltja az ETS-ben részvételt. Hasonló törvénytervezetet nyújtottak be a Szenátusba is. Ha ezt is elfogadják a honatyák, akkor Barack Obama elnök elé kerül a két törvény, egyesítésre és az aláírására várva.

A mai döntésre váró jogi keresetet az Airlines for America (AfA, a nemrég átnevezett Air Transport Association) már 2009-ben benyújtotta, eszerint az ETS-t az EU-n kívüli légitársaságokra kivetett illegális adónak tartja. Az Európai Unió ezt erősen vitatja, és álláspontja szerint jogi értelemben egyértelműen nem adóról van szó. Az AfA szerint ráadásul a törvény pont célját téveszti: elszívja a nehéz gazdasági helyzetben késhegyre menő harcot folytató, a hatékonyságot minden eszközzel növelő légitársaságok forrásait, így azok csak lassabban tudják légiflottáikat modernizálni és így a kibocsátást csökkenteni.

Műholdkép: kondenzcsíkok az USA délkeleti része fölött

Érzékenyen érinti a kérdés Kínát is: a becslések szerint az EU-ba repülő kínai légitársaságok évi 800 millió jüant is a kasszában hagyhatnak. Az Air China, a China Eastern Airlines, a China Southern Airlines és a Hainan Airlines egyesült erővel – és persze teljes kínai kormánytámogatással – lép fel a törvény ellen, közösen beadott bírósági keresettel. Az eljárást Németországban fogják beindítani az EU ellen, várhatóan a mai döntést követő 1-2 hónapon belül.

Az amerikai érvek szerint csak a kanadai Montrealban székelő Nemzetközi Polgári Légügyi Szervezetnek, az ICAO-nak van joga és lehetősége ilyen, a nemzetközi légi közlekedést érintő szabályozás kidolgozására és elfogadtatására. Az EU állásfoglalása szerint eleget vártak: az ICAO-ban már 14 éve foglalkoznak a légiutas- és teherszállítás környezetvédelmi problémáival, de mind ez idáig nem tettek konkrét lépéseket a szennyezés visszaszorítására. Ennek elsődleges oka innen Európából nézve az amerikai légitársaságok lobbizása volt. Az amerikai lobbierő az EU-ban már csak sokkal kisebb hatást érhetett el, így ma a bíróság dönthet az ETS-ről. Bármi is lesz az ítélet, azt már most lehet tudni: fellebbezés követi majd.

Kapcsolódó hírek