Ó, te drága jegy!
Nyolcéves időtartamot vett figyelembe az MTI által kiadott táblázat. Eszerint a legnagyobb mértékben a menetjegyek (230-ról 350 forintra, a járművezetőnél váltott jegy 450 forintra emelkedett), legkevésbé a nyugdíjasbérlet ára növekedett. Léteznek úgynevezett lélektani határok az árképzésben: a 2007-es 2950 forintot (a tanuló- és a nyugdíjasbérlet egy árban volt) az emberek hajlamosak „épp hogy több mint kétezer”-nek értelmezni, a háromezer forintos határt – pedig csak ötven forint volt a különbség! – átlépve már a drágulás rettenetes mértékét említették. A bérletárak azonban épp hogy meghaladják (teljes árú), vagy alul is múlják jelenleg a 2009-est. Egy felnőtt, dolgozó, kedvezményre nem jogosult utas 2009-ben 31,3, 2014-től mindössze 27,1 utazás árát vásárolta meg – egy egész hónapra. A tanulóbérleteknél ez 12,3 és 9,8, a nyugdíjasoknál (szűk korosztály, a 62 éves nyugdíjkorhatárt és a 65 év fölöttiek ingyen utazását figyelembe véve) 12,3 és 9,5 utazást jelent.
Az árakon kívül a jegyek külleme is jelentősen változott a tárgyalt időszakban. A narancsszínű menetjegyről visszatértek a lilára (egyszer, a sárga és kék villamosjegyek összevonásánál már használták ezt a színt), 2014-ben pedig megjelentek az egységes, hőnyomtatós jegyek, bérletek. Ez utóbbiaknál természetesen a dátum szelvényre pecsételése is megszűnt, és az igazolvány számát (ami nemcsak a régóta ismert bérletigazolvány, hanem személyi, vagy más arcképes száma is lehet) is rányomtatják. Ez az egységes rendszer talán az első lépést jelenti az elektronikus jegy évek óta húzódó bevezetéséhez.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!