Orosz légiközlekedés: elveszett a fele…
Az utasforgalom csökkenése kevésbé radikális Európa sok országához képest, a magyarázat: a belföldi teljesítmény.
Megszülettek a tavalyi számok, amint a negyedik negyedév adatait is feldolgozták: Oroszországban 2020-ban összesen 69,17 millió utast repültettek a légitársaságok, ami 2019-hez képest 46 százalék, vagyis az utasforgalom gyakorlatilag a felére esett vissza. Az utaskilométerre vetített teljesítmény 52 százalékkal csökkent, jelentette a Roszaviacija.
A hatósági adatok szerint az elmúlt tizenkét hónap a 2011-es szintre dobta vissza az oroszországi légiközlekedést, akkor volt 64 millió az utasszám, ami aztán 2012-re már 74-re emelkedett, és a növekedés a tavalyi évig töretlen volt.
Az értékelés természetesen a COVID-19-et jelöli meg elsődleges okként, de rögtön hozzáteszi a határok lezárását is. Vagyis a lényeg:
a járvány elsősorban Oroszország és a külvilág légi kapcsolataira hatott, és ez érzékelhető a légitársaságokra lebontott adatokban is.
A legkeményebben ugyanis a nemzetközi forgalomban döntő jelentőségű Aeroflot esett vissza, 2019-hez képest 61 százalékkal, az összes többi társaságnak kisebb volt a vesztesége. Érdekes, hogy az Aeroflot ennek ellenére megtartotta vezető szerepét, 14,6 milllió utassal, a második a legnagyobb, magántulajdonban múködő légicég, az S7, 12,3 millióval, ez a novoszibirszki székhelyű társaság kizárólag keskenytörzsű gépekkel repül és javarészt belföldi vonalakon.
Az utasszám szerint harmadik helyezett Pobeda (9,1 millió) egyben a legkisebb veszteséget szenvedte el, mindössze 12 százalékot. Ez gyaníthatóan annak köszönhető, hogy a Pobeda low-cost társaság, igen erős belföldi hálózattal.
Ugyanakkor a Pobeda része az Aeroflot-csoportnak, amely a maga számait szintén a napokban hozta nyilvánosságra, és ezekben is nyilvánvaló a tendencia:
az összesen 30 millió fölötti utasszám túlnyomó többségét, 24,2 milliót a belföldi forgalom hozta, és amíg a teljes forgalom a csoport részéről 50 százalékkal csökkent, a belső szektor visszaesése csak 28 százalék volt, a nemzetközi forgalom utasszáma 2020-ban a csoport egészére 77 százalékos csökkenést mutatott.
Még durvább a különbség, ha a teherszállítás teljesítményét nézzük, a nemzetközi cargo-forgalom csökkenése 46, a belföldi mindössze kevesebb, mint három százalék volt.
Mint erről beszámoltunk, tavaly az állami légitársaság-csoport radikális átszervezéséről döntöttek, az Aeroflot maga ötcsillagos, és elsősorban nemzetközi hálózatot repülő légitársasággá válik, évi 35-40 millió utassal, főkép nagy hatótávolságú gépekkel, illetve az európai vonalakon repülő keskenytörzsűekkel.
A Pobeda diszkont rendszerben örökölné az Aeroflot közepes hosszúságú vonalainak többségét, és az egyfolyosós géppark nagy részét, egyosztályosra alakítva, az évi tervezett utasszám 55-65 millió lenne.
A csoport harmadik tagja, a Rosszija erősítené a belföldi (nem low-cost) hálózatot, nem kevesebb, mint 235, elsősorban orosz gyártmányú géppel (Szuhoj S100, MC-21), teljesítve az állami feladatokat is.
Hogy ezt a nagyszabású tervet a fejlesztésekkel együtt mennyire veti vissza a járvány okozta forgalomcsökkenés, azt természetesen most még nem látni. Tavaly novemberben az orosz légiközlekedés vezérkara is alaposan átalakult, az Aeroflot új főnöke, Mihail Polubojarinov lett, viszont az addigi vezérigazgató, Vitalij Szaveljev az új közlekedési miniszter, aki várhatóan ebből a székből is támogatni fogja a korábban általa meghirdetett nagy reformokat.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!