Repül a japán lopakodó!

iho   ·   2016.04.22. 16:15
cim
Többszöri halasztás után, Nagoja nemzetközi repülőtéren a levegőbe emelkedett a Mitsubishi X-2 technológiai bemutató gép. Vagyis nem egy valóságos, majdan sorozatgyártásra kerülő katonai konstrukció prototípusáról van szó, hanem egy olyan repülőgépről, amelyen az ötödik generációs típusok jellemzőit próbálják ki, vagyis az alacsony észlelhetőséget és a rendkívüli manőverező képességet, illetve azt, hogy ezek a rendszerek hogyan működnek integráltan a repülőgépen.

A program hét éve zajlik, 220 japán cég bevonásával. Eredetileg az ATD-X néven futó gép felszállását 2014-re tervezték. Két, ugyancsak japán gyártmányú hajtóművet építettek bele, tolóerő-vektoros képességgel, vagyis a hajtóműből kiáramló gázsugár eltérítése is része a kormányzásnak.

A berepülés jól sikerült, a gép stabil, jól vezethető

A technology demonstrator státuszt ugyanakkor jelzi, a gép a mai – készülő vagy már hadrendben lévő – ötödik generációs típusok mindegyikéhez képest kicsi: a törzs hossza 14,2 méter, a fesztávolsága 9,1 méter. Ez ebben a kategóriában azért nem elég, mert az alacsony észlelhetőséghez hozzátartozó követelmény, hogy a fegyverzetet belső fegyvertérben helyezzék el, ami viszont ekkora gépnél nehezen elképzelhető.

Az X-2-t január végén mutatták be, a fejlesztési költségek 39,2 milliárd jenre rúgtak, ami tulajdonképp nem is olyan veszedelmes ár egy ilyen programért, átszámítva „mindössze” 27 millió dollár. A tervek szerint a géppel két-három éven át repülnek, és ezalatt próbálják megszerezni a szükséges gyakorlati tapasztalatot ahhoz, hogy a majdani igaz ötödik generációs japán harci gép, az F-3 megépüljön, és várhatóan a 30-as években leváltsa a japán légierő jelenlegi fő típusait, a Mitsubishi F-2-t és az amerikai F-15-öst.

A gurulópróbák egyikén készült fotó

A program eredete tulajdonképp nem más, mint az amerikaiak negatív döntése az F-22-esről. Az első, és eddig még mindig egyetlen, képességei teljes birtokában csapatszolgálatba állított, ötödik generációs Lockheed-konstrukciót ugyanis Washington egyetlen más államnak, egyetlen szövetségesének sem akarta és akarja eladni, a gép gyártása ráadásul már befejeződött, igaz, washingtoni politikusok mostanság sürgetik, hogy ismét indítsák be a gyártósort.

Márpedig Japánnak ennek a kategóriának az alkalmazása azért fontos, mert a térségben Kína már két ötödik generációs harci gépet is fejleszt, az egyiknek már megkezdődött a sorozatgyártása, ami Tokió számára konkrét fenyegetés.

A januári bemutatkozás

A szigetország ugyan vásárlója lesz az F-35-ösnek, amely szintén ebbe a géposztályba tartozik, sőt, a Mitsubishi szereli majd össze a japán légierő példányait, ennek ellenére nem részese a fejlesztési programnak, tehát csak korlátozott a hozzáférése a gép lényegi technológiai rendszereihez.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Utazzon velünk! Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső, idén újra elinduló Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!

Kapcsolódó hírek