Rövid távú tengeri kapcsolatok segíthetnek be az Új Selyemútnál
Az Európa és Ázsia közötti multimodális szállítási hálózatban jelentős szerepet betöltő Rostock, Mukran és Kalinyingrád balti-tengeri kikötőinél nyilvánvalóvá vált, hogy az szállítási idők további csökkentése érdekében rövid távú tengeri szállítások egészíthetik ki az Új Selyemút vasútvonalait. Ezen útvonalak fontosságát hangsúlyozza ki a szállítási folyosó három fontos fuvarszervezője: az UTLC ERA, a Transz-Eurázsiai Közlekedés Nemzetközi Koordinációs Tanácsa (CCTT) és a GETO is.
Az Oroszország kalinyingrádi régiójában található, fontos csomópontnak számító baltyijszki és a kalinyingrádi kikötőkbe Kínából vasúton érkeznek a szállítmányok, majd onnan irányítják tovább azokat Európa többi részére. Szintén a legfontosabb célpontok egyike az Északi-tengerbe vezető Elba torkolatánál fekvő hamburgi kikötő.
Az elmúlt idők során egyre fontosabbá vált két másik útvonal, nevezetesen a Balti-tengernél található Rostock és Sassnitz/Mukran kikötői is, melyeket szintén el lehet már érni Kalinyingrádból rövid tengeri fuvarokkal. A németországi Rügen szigetén található Mukran kikötőjébe tavaly novemberben hajózott be az első kínai tehervonat. A szállítmány Kínából vasúton jutott el a baltyijszki kikötőbe, ahol a konténereket kompra pakolták fel és Mukranig vitték. Onnan ismét tehervagonokra pakolva, a német vasúthálózaton jutott el Hamburgig. Egy Rostockba tartó tesztszerelvény pedig április 5-én futott be a kalinyingrádi rendezőpályaudvarra; a vonat 49 negyven láb hosszú, fogyasztási cikkekkel megpakolt konténert szállított. A vagonokat a kalinyingrádi kikötőben pakolták át hajóra és még aznap meg is érkeztek a rostocki kikötőbe.
Ezen kikötők mindegyike jól fejlett hátországi vasúthálózattal rendelkezik. Mecklenburg-Elő-Pomeránia szövetségi tartomány például az elmúlt évek alatt egyre több pénzt fektetett be a hátországi kapcsolatok infrastruktúrájának fejlesztésébe. Ennek eredményeként Németországon belül nagyon rövid szállítási időket tudnak kínálni: Hamburgba legfeljebb négy, a Ruhr-vidék ipari központjához pedig maximum nyolc óra alatt el tudnak jutni a fontos termékeket szállító teherszerelvények. A mukrani és a rostocki kikötőt használva a tartomány legsűrűbben lakott és leginkább iparosított déli részét is gyorsan el lehet látni áruval. Sassnitz kikötője a kiterjedt területeivel, fejlett, kilencven kilométeres vasúthálózatával, valamint a nyílt tengeri közvetlen hozzáféréssel kiváló helyszín az Új Selyemút egyik multimodális nemzetközi szállítási logisztikai csomópontjának.
A GETO és a CCTT 2019 szeptemberében úgy döntött, hogy növelik az együttműködést az Új Selyemút ezen új útvonalának létrehozása érdekében. A felek együttesen javaslatokat dolgoztak ki az innovatív technológiák és a már meglévő informatikai megoldások felhasználására, továbbá hozzájárultak azok alkalmazásához. A CCTT és a GETO ezen előkészítő munkája vezetett az ipar, a hatóságok, a meglévő terminálok és vasúti hálózatok összehangolt hálózatához, melyből nemcsak a GETO, hanem a Mukran kikötő, valamint a CCTT állandó tagjának számító UTLC ERA is profitál most.
Azzal, hogy UTLC ERA a már bevált szárazföldi útvonalak alternatívájaként létrehozta a Selyemút ezen tengeri útvonalait, fontos jelzést ad a jelenlegi globális krízishelyzetben. A kétféle szállítási mód szorosabb összekapcsolásának célja a rakományok áramlásának fenntartása a szárazföldön és a tengeren egyaránt. A vállalat szerint napjainkban különösen fontos, hogy az európai szállítmányozók új választási lehetőségekhez jussanak logisztikai megoldások és irányok terén. A mukrani és rostocki kikötők előnyös földrajzi helyzete lehetővé teszi a Skandináviából Kínába tartó rakományok szállítási időinek jelentős csökkentését, megszüntetve a szükséges rakomány-konszolidációt Európa szívében.
A GETO az Új Selyemút mindegyik útvonalában jelentős potenciált lát, főleg a mostani időszakban, mivel a jelek szerint Ázsia lassan kezd magához térni a koronavírus-válságból. A helyreállás során a vasúti konténerszállítás fő szerepet fog játszani, mivel jelentős alternatív szállítási folyosónak számít, ezért a vasút által kínált lehetőségek kiaknázása és továbbfejlesztése rendkívül fontos. Mindenek előtt azonban az európai, oroszországi és ázsiai vasúti szállítás együttes összehangolásán kell dolgozni a Selyemút egészének javítása érdekében – írja a Rail Freight.
* * *
Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!