Spanyol gyártó a brit elektromosbusz-piacon

Kiss Bertalan   ·   2021.09.25. 18:00
ampnet_photo_20210922_202534

Minden jel szerint Európában a szigetország elektromos és üzemanyagcellás buszpiaca fejlődik az egyik legjobban – az átállás gyorsaságát tekintve. Ebben kiemelt szerepe van annak a kormányzati programnak, amely keretében négyezer környezetbarát, nullemissziós busz állhat forgalomba, a következő három évben.

Az 1934-ben alapított Beulas buszkarosszáló cég kínálatának meghatározó modelljei az emeletes városnéző buszok és a Jewel, 13,3–15 méteres, háromtengelyes, emeletes turistabuszok. Így nem meglepő, hogy belevágtak egy ígéretes piacba, a járművet pedig „méretre szabták“. Igaz, a brit részarány növelése és a majdani szervizelés és karbantartás miatt, az ottani Equipmake céggel fogtak össze. A tervezési szempontoknál már figyelmbe vették a londoni közlekedésre vonatkozó (TfL – Transport for London), 2024-től tovább szigorodó, a gyalogosok és kerékpárosok védelmét szolgáló előírásokat is.

Beulas Jewel E, egyelőre csak birt piacra

A Jewel E, az Equipmake ZED I típusú (Zero Emiossion Drivetrain) típusú alvázra épül, amibe a HTM 3500 típusú villanymotort építették be; a motor 400 kW (544 LE) teljesítményű és már 1000-es fordulaton 3500 Nm a forgatónyomatéka. A maximális akkuteljesítmény elérheti az 543 kilowattórát, amely akár 400 kilométer hatótávot jelenthet. Ez már mérnökileg is szép teljesítmény, ekkora tárolókapacitást elhelyezni egy emeltes buszban nem kis feladat. A SKAI 2-es inverter egységet a Semikron cég szállítja.

A töltése egyelőre éjszaka, CCS típusú, egyenáramú töltővel lehetséges a buszgarázsban. A hőszabályozási-rendszer, ami mind a motort, mind az akkucsomagot optimális hőmérsékleten tartja télen-nyáron, víz-glykol kerverékkel van feltöltve.

A brit paic mellett lehetőség nyílhat a Beulasnak a globális, elektromos városi buszpiacra való kilépésre is. Az utastérről részleteket még nem tettek közzé, de minden bizonnyal alacsony belépésű, 2+2+0 vagy 1+0+0 ajtóelrendezésű lehet. A Jewel E sorozatgyártása már jövőre indul, egy teljesen új üzemegységben.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Közút Autóbuszközlekedés

Itt a Credobus Econell 18 Next!

iho/közút   ·   2021.10.15. 09:00

A tervek szerint tíz éven belül magas technológiai színvonalú, a környezetet kisebb mértékben terhelő, hazai gyártású autóbuszokra cserélik a magyarországi autóbusz-állományt – mondta Palkovics László innovációs és technológiai miniszter Budapesten, a Credobus Econell 18 Next hazai fejlesztésű csuklós autóbusz bemutatóján.