Stagnál a vasúti árufuvarozás Spanyolországban

iho/vasút   ·   2025.02.24. 16:00
spanyolorszag_can_tunis_terminal

A környezetbarát iparág továbbra is csak mellékszereplő az ibériai ország ellátási láncában és logisztikájában. Némi reménysugár mégis látszik a fejlődéssel kapcsolatban.

Két nemrégiben közzétett tanulmány azt mutatja, hogy Spanyolországban a vasúti áruszállítás már jó ideje stagnál, veszteséges és egyáltalán nem vonzó. Az egyik ilyen dokumentumban a Spanyol Gyártók és Forgalmazók Szövetsége (AECOC) kérdezett meg vállalatokat az intermodalitás és a vasúti árufuvarozás iránti jelenlegi álláspontról. A másik a spanyol közlekedési minisztérium jelentése az úgynevezett vasúti megfigyelőközponton és a Spanyol Vasúti Alapítványon keresztül, mely 2023-ig ad áttekintést a spanyolországi vasúti áruszállításról.

Az úgynevezett gyorsan forgó fogyasztási cikkek (FMCG) az egyik legvirágzóbb iparág, elsősorban az e-kereskedelem folyamatos térnyerése okán. Európa több országában azonban a vasúti árufuvarozás nehezen tudja elérni, hogy előnyben részesített szállítási mód legyen ezen a területen. Az AECOC-tanulmány szerint a Spanyolországban működő FMCG-vállalatok 98 százaléka úgy véli, a vasút nem tudja az igényeiket teljesíteni. Annak ellenére, hogy ezen cégek több mint fele kihangsúlyozta a vasúti árufuvarozás fontosságát, mégsem veszik igénybe azt, vagy ha igen, akkor is csak nagyon kis mértékben.

A Szövetség arra jutott, hogy a válaszadók 34 százaléka választotta a vasutat a szállításhoz 2024-ben, ami hét százalékos visszaesés az előző évhez képest. Ráadásul a vasúti árufuvarozás használata továbbra is korlátozott: a cégek majdnem kilencven százaléka fuvarozási tevékenységének kevesebb, mint öt százalékában veszi igénybe, és mindössze egy százaléka használja húsz százaléknál magasabb mértékben. Ennek elsődleges okai a nem versenyképes tranzitidők, valamint a szolgáltatásokkal és a megvalósíthatósággal kapcsolatok információk hiánya.

Egy másik szempont a tehervonatok használatának alacsony szerepében az, hogy kevés olyan új terminál épült Spanyolországban, ami vasúti hozzáféréssel is rendelkezik. A közlekedési minisztérium adatai alapján 2020-ban és 2023-ban is 220 ilyen létesítmény üzemelt, vagyis négy év alatt nem bővült a hozzáférési lehetőségek száma. Ráadásul míg 2017-ben 236 olyan terminál dolgozott, ahol igénybe lehetett venni a vasutat, három évvel később ennél kevesebbnél volt elérhető a kötött pályás árufuvarozás.

A minisztériumi tanulmány szerint 2022-höz képest az összes üzemeltetési kategóriában, többek között a teljes nettó tonna, a tonna/kilométer és a vonatok számának terén is visszaesést könyvelhettek el. Pénzügyi értelemben viszont kismértékű emelkedés történt, ami leginkább a szolgáltatások árának emelkedésének köszönhető – és 2024-ben sem tűnt jobbnak a helyzet.

A spanyolországi vasúti árufuvarozás jelenlegi helyzetének eklatáns példája a nemzeti árufuvarozó Renfe Mercancías. A cég tavaly érte el legrosszabb eredményét 2006 óta, annak ellenére, hogy továbbra is a piac legnagyobb részvevőjének számít – ráadásul a vállalat már a spanyol kormány által bevezetett ökoösztönzőkre sem nem jogosult a negatív tendenciák miatt. A helyzetből való kilábalás érdekében a Renfe partnerségre lépett az MSC hajózási céggel, hogy egy új közös vállalatot hozzanak létre, mely az acélszállítást, valamint az intermodális és a többtermékes szolgáltatásokat veszi át.

A spanyol magánfuvarozók a 2023-as visszaesést követően némileg jobban teljesítenek: a két legnagyobb vállalat, a Captrain España és a Medway jelentős piaci részesedést happolt el a Renfe elől 2024-ben.

Az AECOC felmérése is ezeket az eredményeket tükrözi a vasúti árufuvarozás általános részesedését illetően: a szektor mindössze 3,4 százalékos piaci részesedésnél stagnál, szemben az Európai Unió országaiban elért 17 százalékos átlaggal. Mivel a spanyolok nem veszik igénybe a folyami áruszállítást, könnyen kiszámítható, hogy a fennmaradó 96,6 százalék árut a közutakat terhelő teherautók viszik el. Ezen elszomorító eredmények ellenére némi optimizmusra adhat okot, hogy a transzeurópai közlekedési hálózat (TEN-T) spanyolországi részén két fontos közlekedési folyosó, a Dél-Spanyolországot Ukrajnával Dél-Franciaországon, Észak-Olaszországon, Szlovénián/Horvátországon és Magyarországon keresztül összekötő, 3-as számú Mediterrán, valamint a Portugáliát Spanyolországon és Franciaországon keresztül Németország déli részével összekapcsoló, hetes számú Atlanti is található.

A Spanyol Gyártók és Forgalmazók Szövetsége által megkérdezett vállalatok kiemelték ezen folyosók fejlesztésének fontosságát a vasúti teherszállítás vonzóbbá tevése érdekében, bár kilencven százalékuk egyetért abban, hogy az infrastruktúra fejlesztésének tempója nem megfelelő. Az Atlanti folyosó fejlesztéséért felelős biztos, Juan Antonio Sebastián optimista ezzel kapcsolatban és úgy véli, az országnak lehetősége van arra, hogy a vasúti árufuvarozás modális részarányát akár tíz vagy tizenegy százalékra is növelje, elsősorban a Mercancías 30 elnevezésű tervnek köszönhetően – számol be a Rail Freight.

(Nyitóképünkön a barcelonai Can Tunis vasúti terminál. Kép forrása: Flickr / railfreight.com)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek