Srbija Voz: két pár vonat ingázik Szabadka és Szeged között – egyelőre
A Srbija Voz – a Železnice Srbije személyszállítási üzletága – hivatalosan is közölte: október 23-án indul újra a vonatközlekedés a két város között egy délelőtti és egy délutáni járattal.
Már januárban megírtuk, októberben elindulhatnak az ablakos vonatok Szeged és Szabadka között:
- hat pár nemzetközi IC vonat,
- hat pár belföldi személyvonat Röszke és Szeged között,
ezek voltak várhatók akkor, ebből lett egyelőre napi két pár vonat.
Szeptember 22-én már arról számolhattunk be, az idei központi költségvetésből ötmilliárd 464 millió 124 ezer 316 forint többletforrás ad a kormány a Szeged-Rendező–Röszke–országhatár vasútvonal rekonstrukció részbeni előteljesítéséhez. Nem sokkal később Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter belgrádi tárgyalásait követően október 24-ei indulásról beszélt.
A Szabad Magyar Szó Ivan Bulajić-ra, a Srbija Voz ügyvezető igazgatóra hivatkozva írja, hogy az első vonatok október 23-án fordulnak meg a két város között, Szabadkán ideiglenes pályaudvarról lesz az indulás. Javában tartanak ugyanis a Belgrád–Budapest vasúttal kapcsolatos munkálatok, és ennek keretében az állomás felújítása is folyik, ezért a teherpályaudvaron jelöltek ki egy kis peront, hogy az utasok valahol leszállhassanak a vonatról. A vonal átépítését Szerbiában hivatalosan 2021 októberében kezdték. Felújították Szerbiában a palicsi, a horgosi és a királyhalmi vasútállomást, Hajdújáráson pedig újat építettek.
Határellenőrzéssel együtt nagyjából hetvenöt perc lesz a menettartam, sokkal hosszabb, mint amennyit önmagában a 46 kilométeres távolság indokol: ha a határellenőrzés valóban ennyire elhúzódik, akkor minden előny odaveszik. A balk.hu értesülései szerint a határellenőrzés körüli latolgatásokba bekapcsolódott Pásztor István, a Vajdasági Magyar Szövetség elnöke is, aki azt javasolta a belgrádi kormánynak, hogy utasítsa el a határellenőrzéssel kapcsolatos magyar javaslatot. A magyar elképzelés ugyanis úgy hangzott, hogy mind a szerb, mind a magyar indulási ponton legyen külön vám- és útlevélvizsgálat, ami a határmenti településekről származó embereknek, például a horgosiaknak, azt jelentette volna, hogy először be kellett volna menniük Szabadkára, majd a vám- és útlevélvizsgálatot követően felszállhattak volna a Szegedre induló vonatra, hogy aztán Horgoson áthaladva végre eljussanak Magyarországra. Bár még nem minden részlet ismert, végül azonban az a megállapodás született, hogy egyetlen utasellenőrzés lesz, mégpedig a vonaton.
A vonatközlekedés nyolc éves szünetet követően indulhat újra Szeged és Szabadka között; mivel a magyar szakaszon nem készült el a villamosítás, egyelőre dízel motorvonatokkal.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!