Szabad repülés, már az egész régióban!

iho   ·   2019.11.02. 09:00
cim_free

November elejétől szabad útvonalon, korlátozások nélkül közlekedhetnek a repülőgépek Délkelet-Európában. Az új forgalomszervezési koncepciónak köszönhetően jelentősen csökken a légiközlekedés ökológiai lábnyoma. A Bulgária, Magyarország és Románia légterében hamarosan életbe lépő SEE FRA (South East Europe Free Route Airspace) kialakításában úttörő szerepet játszott a HungaroControl, hangzik az irányító szervezet közleménye.

A magyar légiforgalmi szolgálat fejlesztéseit folyamatos nemzetközi figyelem és elismerés övezi. Ez alól nem kivétel a szabad légtérhasználat sem, ami most újabb mérföldkőhöz érkezett.

A magyar légtér Free Route előtt és után

A HUFRA (Hungarian Free Route Airspace) 2015-ös bevezetése óta a repülőgépek a lehető legrövidebb útvonalon repülhetnek át Magyarország légterén, aminek köszönhetően nemcsak az üzemanyag-fogyasztásuk csökken, hanem a légiközlekedés okozta környezeti terhelés is. A HungaroControl szabad légtérhasználat megoldása a bevezetés óta eltelt négy évben a világ egyik leghosszabb repülőútján (Auckland–Doha) keletkezett káros anyag egymilliószorosától kímélte meg a környeztet.

Ezt a forgalomszervezési koncepciót a magyar légiforgalmi szolgálat együttműködésével, a földrajzi határokat átívelve már több éve alkalmazzák az éjszakai órákban Bulgária, Románia és Szlovákia légterében is. A pozitív visszajelzéseknek és eredményeknek köszönhetően 2019. november 7-étől a bolgár, a magyar és a román légtérben a hét minden napján és a nap 24 órájában, a legrövidebb útvonalon, korlátozások nélkül közlekedhetnek a repülőgépek.

Az előzetes becslések szerint a SEE FRA-nak köszönhetően naponta átlagosan közel húszezer kilométerrel csökkenhet az átrepülő járatok útvonala, mindez napi 70 tonna üzemanyag-megtakarítást, 220 tonnával kevesebb szén-dioxid-kibocsátást és 23 órával kevesebb repülési időt jelenthet, olvasható a szerkesztőségünknek eljuttatott közleményben.

A Free Route a légitársaságok mellett az irányító szolgálatoknak is kedvez

Portálunk 2015-ben adott hírt először az új forgalomszervezési koncepcióról, amelynek lényege, hogy Magyarország légterében a ki- és belépőpontok között a lehető legrövidebb egyeneseken közlekedhetnek a repülőgépek. Ami egyben fontos magyarázat, vagyis hogy ez a rendszer a légtér átmenő forgalmának könnyíti meg a repülését. Az Európai Bizottság rendelete (716/2014) értelmében a szabad légtérhasználat, azaz a „free route” bevezetése 2022. január 1-jére 9000 méter felett egész Európában kötelező lesz a léginavigációs szervezeteknek. A magyar légiforgalmi irányító szolgálat, a HungaroControl jóval a határidő előtt, idő- és térbeli korlátozások nélkül teljesítette az előírást.

Európában már több államban (például Portugália, Írország, Dánia, Svédország) is bevezették a „free route” koncepciót, de az útvonalrendszer megtartása mellett, a légitársaságok csak időbeli vagy térbeli korlátozás mellett használhatták akkori állapot szerint. A HUFRA nemcsak a légtérhasználóknak szolgált számos előnnyel, de a léginavigációs szolgálat kapacitását is optimalizálja, és csökkenti az irányítók leterheltségét, ezzel közvetve hozzájárul a repülésbiztonság további növeléséhez – írtuk, és az is szerepelt az összefoglalóban, hogy a szolgáltatás bevezetését a világ egyik legkorszerűbb légiforgalmi irányító rendszerének, a MATIAS (Magyar Automated and Integrated Air Traffic System) rendszernek folyamatos innovációja tette lehetővé.

Az iho.hu interjút készített Bakos Józseffel, a HungaroControl főosztályvezetőjével, akivel szóba került a közvélemény egy részének furcsa fogadtatása is, miszerint most majd „összevissza repülnek a fejünk felett a gépek...” A laikus félelmek eloszlatása mellett a szakember azt is elmondta, noha sokan a free route lényegét a rövidségben határozzák meg, de nem ez a lényeg, hanem az, hogy a légitársaságok a legoptimálisabban tudják tervezni az útvonalakat.

Flightradar: friss, éjszakai helyzetkép a térség légteréről

„Amiben mi ténylegesen elsők vagyunk, az az, hogy mi teljesen megszüntettük az útvonalhálózatot. Azok az országok vagy szolgáltatók, akik már korábban bevezették a free route-koncepciót, nem törölték el az útvonalaikat. Így azt tapasztalták, hogy a járatok továbbra is azok mentén töltik a repülési terveiket, így innentől kezdve azok az előnyök, amelyekről az előbb beszéltem, nem érvényesülhetnek” – mondta Bakos József, és innentől kezdve érzékelhető, hogy a mostani változás mennyire fontos, vagyis hogy több nemzeti légtér együttesen alkalmazza az új rendszert. „Mi úgy gondoljuk, hogy a free route-nak igazán akkor lesz értelme, ha a Fekete-tengertől a Fekete-erdőig terjedő területen tudjuk megajánlani a légitársaságoknak.”

2016-ban arról adtunk hírt, hogy a HungaroControl az Unió támogatásával készít tanulmányt, „Szabad légtérhasználat a Fekete-erdőtől a Fekete-tengerig” címmel. Egy évvel később a HC ugyancsak uniós támogatásra pályázott a Free Route  koncepció „európai határokon átnyúló kiterjesztéséért”. 2017-re a Free Route éjszakai használata vált realitássá a román és bolgár partner számára. A tavalyi Dubai Airport Show-n a programban vállalt úttörő szerepéért Innovációs díjjal jutalmazták a HungaroControlt.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

 

Kapcsolódó hírek