Százmillióban mérhető a rongálásokkal okozott járműkár
Rongálás, lopás, graffitizés, törés, zúzás, üléskárpit felhasítása, rágógumi belegyömöszölése az USB-csatlakozóba, és így tovább. Az elkövetők nemcsak az utasok környezetét, körülményeit teszik láthatóan rosszabbá, de fennakadásokat okozhatnak a közlekedésben, hiszen a sérült járműveket a helyreállítás idejére ki kell venni a forgalomból.
A MÁV-Volán-csoportnak jelentős, 100 millió forintos nagyságrendű anyagi kárt okoz évente a járművek rongálása, illetőleg a járműveket érintő lopások. Ezek a bűncselekmények – a jegykiadó automaták rongálásához hasonlóan – az okozott kár mértékétől függően kártérítési kötelezettséget vagy akár szabadságvesztést is vonhatnak maguk után. Minden ilyen eset a közlekedési társaságoknak plusz költséget jelent, a megrongált járművek pedig nem állhatnak forgalomba, ami járműhiányt, járatkimaradásokat, zsúfoltságot, késéseket okozhat, ezt pedig az utasok szenvedik el.
A közlekedési társaság minden, bekövetkezett eseménnyel kapcsolatban rendőrségi feljelentéssel él, a megelőzés érdekében pedig a hatóságokkal közösen rendszeres akciókat szervez. A járművek technikai védelmének növelése emiatt is nagy hangsúlyt kap, egyre több vonat utasterébe telepítenek vagyonvédelmi kamerákat, a Volánbusz járműveinek nagy részén szintén fedélzeti kamerarendszerek működnek. Ezek megléte már önmagában visszatartó erőt jelenthet, illetve a kárügyek megoldását nagyban segíti, hogy a kamerafelvételeket a hatóságok fel tudják használni a nyomozás során. A kamerafelvételek mellett, a rendelkezésre álló valamennyi adatot, információt megosztják a hatóság munkatársaival.
Ami a vonatokat illeti, 2023-ban 157 lopásról és rongálásról érkezett jelzés, összesen több mint 83 millió forintos kárértékben. Idén, az első negyedévben már több mint harminc lopásról van tudomása a vasúttársaságnak, az okozott kárérték 17 millió forint felett van, továbbá a bejelentett rongálások száma is meghaladja a húszat, ami több mint 3,6 millió forint kárt jelent.
Súlyos problémát okoznak a járművekből eltulajdonított vezetékek. Annak ellenére, hogy az elvitt vezetékek csekély összeget érnek az elkövető számára, a járművekben okozott kár óriási, illetőlve a kocsik forgalomból való kiesése is jelentős, ami miatt a megfelelő színvonalú szolgáltatásnyújtás is csorbulhat. Az elmúlt évekhez képest sajnos növekvő tendenciát mutat a graffitizések száma is. Tavaly összesen 153 graffitis rongálás történt, ez 12 millió forint költséget jelentett, csak a vonatok külső felületét tekintve összesen több mint 2500 négyzetmétert kellett letakarítani. Tavaly egy elkövető a MÁV-Start 17 kocsijában okozott kárt, azzal hogy graffitivel firkálta össze a szerelvényeket.. A rendőrség és a vasúttársaság közös munkájának köszönhetően sikerült beazonosítani és elfogni a tettest. Az okozott kárral kapcsolatos követelést a hozzávetőlegesen 2,4 millió forintot így érvényesíteni lehet vele szemben, az eljárás még folyamatban van. Idén az első negyedévben már hetven esetről kapott jelzést a vasúttársaság és hatmillió forint feletti a kár, kishíján nyolcszáz négyzetméternyi külső graffitit távolítottak el.
A MÁV-HÉV hálózatán és motorvonatain is jelentős, évente több millió forintos kárt jelentenek a rongálások. A legtöbb esemény a H7-es, csepeli vonalon következik be. Az idei első negyedéves statisztika alapján a 2023-as tendenciák folytatódnak. Idén eddig egy, a Szentendre járműtelepen elkövetett, mintegy 200 ezer forintos kárt okozó rongálás volt a legmagasabb. Jellemzően az ablakokat rongálják meg, karcolják össze vagy törik be, de az utastérben a paravánok sérülése és a jegykezelő készülékek leszerelése is gyakran előfordul. A legnagyobb szándékos kárt a HÉV szerelvényeknél is a külső vagy belső felületek begraffitizése okozza, egy-egy firkálás eltávolítása, mérettől függően több százezer forintba kerül, de rosszabb esetben, a kocsi újrafényezése válik szükségessé, ami akár milliós többletköltséget is jelenthet. A graffitiket igyekeznek órákon belül nyomtalanul eltávolítani, de ha az utastéri graffiti nem távolítható el azonnal, előfordul, hogy a motorvonatot ideiglenesen – a karbantartás elvégzésig – megrongált állapotban kell forgalomba állítani, ami rontja az utazási élményt.
A Volánbusznál a leggyakoribb károk közé tartozik az ülések összefirkálása, idegen anyaggal (például rágó, folyadék) beszennyezése, a kárpit felhasítása, ilyen esetek sajnos hetente öt–hat alkalommal is előfordulnak. Csak az ülések újrakárpitozása éves szinten 13–14 millió forintba kerül. A kárpitot, függönyt sokszor speciális tisztítószerekkel sem lehet kitisztítani, ilyenkor csak a csere jelent megoldást, ami újabb költségeket jelent. Szintén gyakori, hogy rágógumit nyomkodnak az USB-csatlakozóba, amit ki sem lehet szedni, ezért ezeket az elemeket is cserélni kell.
Egyes esetekben az autóbuszon kialakult szóváltás vagy fizikai atrocitás részeként rongálják meg járműveket. Idén már előfordult, hogy
- ittas személy hirtelen felindulásból ütni kezdte az első ajtó üvegét, ezért az üveg berepedt, vagy
- két utas dulakodás közben betörte a hátsó ajtó üvegét,
- de előfordult, hogy minden előzmény nélkül téglát dobtak az autóbusz szélvédőjének, ami berepedt.
Máskor üzemanyaglopással összefüggésben tesznek kárt a buszban, megrongálják az üzemanyag-betöltő ajtaját, vagy a tartály zárját feszítik fel. Egy autóbusz értéke 75–100 millió forint, a rongálás helyreállítása pedig nemcsak komoly összegeket emészt fel, de a javítás ideje alatt az adott busz nem tud dolgozni, és előfordulhat, hogy csak korosabb járművel tudják helyettesíteni.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!