Szerény búcsúztató a legendás Gorilláktól

Korcsmáros Gábor   ·   2024.10.09. 08:40
grl

A 350-es sorozatú, Hungária EC táltos vasparipájaként is szolgáló villamos mozdonyok szépen lassan nyugdíjba vonulnak. Legtovább az ETCS rendszerrel felszerelt mozdonyok maradnak szolgálatban.

Szolgálatuknak ötvenedik évfordulóján emlékezett meg a szlovák személyszállító vasúttársaság (ZSSK) az 1973 és 1975 között, a pilseni járműgyártóban épített 350-es sorozatú, kétáramnemű villamos mozdonyokról. A pozsonyi főpályaudvar mozdonyszín adott otthont az elég szerényre sikeredett búcsúztató ünnepségnek. Talán azért sem volt olyan szívhez szóló, nagy csinnadrattával szervezett búcsúztató, mivel a Gorillák még néhány évig velünk maradnak, bár kisebb számban, s fokozatos kikopás mellett a mindennapi forgalomból. 

Az ötvenéves szolgálatuk apropójából szervezett megemlékezésen jelen voltak a ZSSK felső vezetői is, akik mindannyian a legendás vasparipa előnyeit, szépségét, korának vívmányait meghaladó tulajdonságait méltatták. Peter Helexa, a ZSSK vezérigazgatója is fejet hajtott a nagy mozdonylegenda előtt, de emlékeztetett, hogy eljött az ideje a vérfrissítésnek, az új villamos mozdonyok idejének. 

A nulla euró névértékű bankjegy a Gorilla sziluettjével 3 euróért megvásárolható, de csak Szlovákiában

Ezekből a 350-es sorozatú, kétáramnemű villamos mozdonyból összesen húsz épült meg Škoda 55E gyári típusjel alatt 1973 és 1975 között. Mindegyik a pozsonyi „depó” állományába került, s innen járták be az egész akkori Csehszlovákiát. Állandó teljesítménye 4000 kilowatt, 210 kilonewton vonóerejű gép, maximális sebessége 160 kilométer per óra – ez a hetvenes évek végén elképesztő paraméternek számított. Az új villamos mozdonyok az akkori ČSD presztizsjáratain, a Slovenská Strelán és a Hungária expresszvonatokon jelentek meg, s mivel kétáramneműek voltak, végre elmaradhatott a mozdonycsere Kutná Horában, a fázishatáron, így ezek a vonatok lettek a leggyorsabbak Csehszlovákiában. Az 1993-as szétválás után is Szlovákiában maradtak a Gorillák, de Pozsonyból továbbra is átjártak Csehországba, és Budapestre is, a prágai expresszekkel, majd EuroCitykkel. Belföldi forgalomban is a ZSSK presztízsjáratain, a Pozsony és Kassa közötti InterCityket, és a „hatszázas gyorsokon” (6XX számú gyorsvonatok Kassa, Zsolna és Pozsony között) teljesítettek szolgálatot, s teljesítenek mai napig is.  

A Gorillák nevéhez méltóan még egy különleges, nulla névértékű eurós bankjegyet is terveztek és kibocsájtottak, amit több vasutas rendezvényen, vasútállomásokon is meg lehet vásárolni három euróért. A díszbankjegyet először a pozsonyi Vasúti Múzeumban lesz lehetőség megvásárolni 2024. október 12-én, amikor is megrendezik a vasúti múzeum zárórendezvényét, amelyet a Gorilláknak szentelnek. 

Nem kell aggódni, legalább két Gorilla biztosan megmarad az utókor számára, ezek iránt múzeumok, és vasútbaráti körök érdeklődnek, sőt a prototípus, a 001-es Aristokratka akár a Škoda Plzeň járműgyártó udvarán is díszeleghet nem is olyan sokára. 
 

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Közlekedésfejlesztés Nagyvasút Közlekedéstervezés

Knorr-Bremse Virtuális Tervező Laboratórium tíz éve az oktatás és kutatás szolgálatában

iho   ·   2024.11.09. 08:35

Egytizedére redukált tömegű fékpanel-alaplap, additív technológiával előállított prototípusok sora, hétszázhetven MSc hallgató és tizenöt doktorandusz: ezek beszélnek a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemen működő virtuális tervező labor és a Knorr-Bremse Budapest együttműködésének első tíz évéről.