Tavaszi utómunkálatokkal folytatódik a győri fővonal felújítása
Több ütemben módosul a menetrend a következő hónapokban az 1-esen.
A tavaly decemberi menetrendváltást megelőző három hónapban a MÁV felújította a győri fővonal Biatorbágy és Szárliget közötti szakaszát. Ezen a 29 kilométeren a megfelelő hőmérséklet mellett végezhető utómunkálatokkal fejeződik be a pályarekonstrukció. Április közepétől július elejéig több ütemben, eltérő szakaszokon a szükséges technológiai előírások alapján a MÁV FKG-val közösen vágány- és váltószabályozásokat, ágyazatpótlást, illetve sínfeszültség-feloldást, felsővezeték-karbantartást végez a MÁV, továbbá Biatorbágyon folytatják a peronaszfaltozást is június második felében.
Mivel a tavaszi-nyári utómunkálat nem a teljes 29 kilométert érinti egy időben, hanem több ütemre osztva, rövidebb szakaszokon zajlik majd, és egy vágányon mindig fenntartják a forgalmat, ezért a vonatok többsége közlekedni fog és a munkálatok miatt nem lesz szükség pótlóbuszok beállítására. Az egyvágányú közlekedés következtében jellemzően az indulási és érkezési idők módosulnak, illetve néhány járat kimarad vagy nem a teljes útvonalán közlekedik.
Ezek a munkálatok az utasoknak már nem járnak olyan kényelmetlenségekkel, mint a tavaly őszi, rendkívüli munkavégzés: a júliusig tartó karbantartás során legfeljebb 5–10 – esetenként 10–20 – perccel hosszabb eljutási idővel kell majd számolni.
A Budapest–Győr–Hegyeshalom vonalon a karbantartás első fázisában, április 15-étől 27-én hajnalig a Biatorbágy és Herceghalom közötti munkálatok érintik az S10-es, S12-es és G10-es járatokat, a szombathelyi Savaria IC-ket és a soproni intercityket, továbbá a nemzetközi vonatokat is (railjetek, eurocityk, euronightok, Dráva és Mura IC-k).
A tavaly ősszel elvégzett felújítás eredményeképpen Biatorbágy és Szárliget között már megbízhatóbbá vált a vonatforgalom, ám ahhoz, hogy az ország egyik legfontosabb közlekedési ütőerén tartós eredményt érjen el a MÁV, javuljon a megbízhatóság, pontosabbak legyenek a vonatok, az előírt utómunkálatokat el kell végezni. Ezek jelentős része a megfelelő hőmérséklet mellett kivitelezhető, ugyanis a hézagnélküli vágányok kialakítását, hegesztését úgy kell végrehajtani, hogy az úgynevezett semleges hőmérsékleti zónában, azaz 15–28 Celsius-fok között legyen, ezért végzik ezeket tavasszal és nyáron.
Április 15-étől június 27-éig jellemzően 2-3 hetes ütemekre bontva az egyes állomások (Biatorbágy–Herceghalom, Bicske–Szárliget, Herceghalom–Bicske) közötti nyíltvonalon végzik el a vágány-, illetve váltószabályozásokat, a 2023 őszén épített új hézagnélküli vágányok úgynevezett lélegeztetését, a szabványos semleges hőmérséklet kialakítását.
A felsővezetéki hálózaton a hosszláncokat cserélik azon szakaszokon, ahol a felsővezetéket az őszi munkák során meg kellett bontani, de elvégzik a felsővezetékek vizsgálatát és időszakos karbantartását is. A vezetékcserék éjszakai vágányzárak mellett lesznek.
Május 10. és június 20. között Bicske alsó megállóhely közelében megoldják a korábban keletkezett vízelvezetési hiányosság okozta alépítményi problémát. Mintegy 400 méteren jelenleg még 40 kilométer/órás sebességkorlátozás van érvényben, menetidőben viszont ez csak minimális, néhány tíz másodperces többletet jelent, de a megbízható és biztonságos közlekedés érdekében fontos elvégezni a helyreállítást. Ez idő alatt is egy vágányon közlekednek a vonatok Herceghalom és Bicske között.
Június 21-étől július 1-jéig Bicskén és Biatorbágyon a szükséges állomási munkálatokkal fejezik be a karbantartási folyamatot, ami június 28-ától már csak éjszakai vonatokat fog érinteni. Ezenkívül június második felében befejezi a MÁV a biatorbágyi állomáson a 2. és 3. vágány közötti peron aszfaltozását, ekkor ez a peron nem lesz használható.
A MÁV által végzett karbantartás mellett pályarekonstrukció zajlik Ferencváros és Budapest-Kelenföld állomás között is, ezért a vágányzári menetrendek kialakításakor azt is figyelembe vették a szakemberek.
A lehető legkisebb környezeti zajterhelésre törekszenek, ám a korszerű földmunkagépek, vasúti és közúti tehergépjárművek, illetve pályafenntartási gépek is jellemzően nappal kelthetnek a szokottnál erősebb zajt a lakott területeken és azok közelében.
A Budapest–Győr–Hegyeshalom vonalon április 15-étől 27-én hajnalig karbantartást végeznek Biatorbágy és Herceghalom, továbbá Ferencváros és Budapest-Kelenföld között, emiatt a következők szerint változik a menetrend.
Az S12-es vonatok változása
- Munkanapokon megosztva, a Déli pályaudvar és Biatorbágy, illetve módosított menetrend szerint Tatabánya és Oroszlány között közlekednek,
- kivéve a reggeli csúcsidőben Oroszlányból 4:35-kor, 5:35-kor és 6:35-kor induló S12-es vonatokat (4419, 4439, 4427), melyek teljes útvonalukon járnak.
- A Déli pályaudvarról 5:55-kor és 6:55-kor Oroszlányba induló S12-es (4410, 4412) vonat nem közlekedik.
- Hétvégén, április 20-án és 21-én az S12-es vonatok csak Tatabánya és Oroszlány között járnak, módosított menetrend szerint.
- A Tatabánya és Oroszlány között közlekedő járatok Budapest felől és felé csatlakoznak Tatabányán a távolsági és az S10-es vonatokhoz.
A G10-es vonatok változásai
- A munkanapokon Bicskéről 6:19-kor induló G10-es vonat (4817) Biatorbágyig 2-3 perccel korábban közlekedik.
- A Bicskéről 6:49-kor és 7:50-kor Kelenföldre induló járatok (4827, 4837) nem közlekednek,
- pótlásukra a Hegyeshalomból a Keleti pályaudvarra tartó hajnali személyvonat (9309) 6:44-kor megáll Bicskén, 6:46-kor Bicske alsón és 6:56-kor Biatorbágyon, illetve az egyik reggeli személyvonat (9307) 7:45-kor megáll Bicskén, 7:48-kor Bicske alsón és 7:59-kor Biatorbágyon.
- A Keleti pályaudvarról 15:01-kor Hegyeshalomba induló G10-es vonat (9304) péntekenként Herceghalomban és Szárligeten is megáll.
- A munkanapokon a Keleti pályaudvarról 16:01-kor és 17:01-kor Győrbe induló G10-es vonat (9314, 9306) megáll Herceghalomban és Szárligeten, de Biatorbágyon nem áll meg.
- A Keleti pályaudvarról 18:01-kor Győrbe induló G10-es vonat (9308) 9-10 perccel később közlekedik és megáll Herceghalomban is.
- A munkanapokon Győrből 4:59-kor induló vonat (4919) nem áll meg Biatorbágyon.
Az S10-es vonatok változásai
- A Győrből 4:36-kor a Déli pályaudvarra induló S10-es vonat (4999) Tatabánya és Biatorbágy között 8 perccel korábban közlekedik.
- A Tatabányáról 6:38-kor és 7:38-kor induló S10-es vonat (munkanapokon 4417, 4437; hétvégén 4989, 4987), Tatabánya és Biatorbágy között 5-5 perccel korábban közlekedik.
- Az S10-es vonatok a Déli pályaudvar felé 9 órától 22 óráig Herceghalomtól 7–10 perccel később közlekednek.
- Munkanapokon a Győrből 14:38-kor Budapestre induló S10-es vonat (4913) a Déli pályaudvar helyett a Keleti pályaudvarra érkezik.
- Hétfőtől csütörtökig a Déli pályaudvarról 15:25-kor Győrbe induló S10-es vonat (4926) tervezetten hosszabb szerelvénnyel közlekedik.
A szombathelyi, soproni intercityk változásai
- A Keleti pályaudvarról 6:15-kor Szombathelyre induló Savaria Intercity (IC 922) keddtől szombatig Budapest-Kelenföldről indul.
- A Szombathelyről 19:10-kor Budapestre induló Savaria IC (IC 921) munkanapokon csak Budapest-Kelenföldig közlekedik.
- A Szentgotthárd, Szombathely, illetve Sopron felől Budapestre közlekedő intercity vonatok Budapest-Kelenföldre és a Keleti pályaudvarra 5–10 perccel, míg a Szentgotthárdról 5:01-kor Budapestre induló Savaria IC (IC 929) 20 perccel később érkezik meg,
- kivéve a Sopronból 6:22-kor Budapestre induló Scarbantia IC (IC 987) és vasárnap a Sopronból 20:21-kor Budapestre induló Borostyánkő IC (IC 1991).
A vasárnapi interrégiók változásai
- A vasárnap Győrből 15:25-kor (IR 1935), 16:25-kor (IR 1945), 18:25-kor (IR 1943) és a Szombathely felől érkező interrégió vonat nem közlekedik, míg a Szombathelyről 15:05-kor a fővárosba induló interrégió csak Győrig közlekedik. Pótlásukra egyes vasárnap délutáni S10-es vonatok és a Szombathelyről Budapestre 15:10-kor induló Savaria Intercity (IC 923) tervezetten hosszabb szerelvénnyel közlekedik.
A nemzetközi vonatok belföldi változásai
- A Bécs felől Budapestre közlekedő nemzetközi vonatok Budapest-Kelenföldre 5–8 perccel később, a Keleti pályaudvarra 7 perccel később érkeznek.
- A Ljubljana felől Budapestre közlekedő Dráva Intercity (IC 311) Budapest-Kelenföldre 5 perccel később, a Keleti pályaudvarra 6 perccel később érkezik.
- A Graz felől Budapestre közlekedő Mura Intercity (IC 313) Budapest-Kelenföldre és a Keleti pályaudvarra 10-10 perccel később érkezik.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!