Török tehervasúttal tárgyal a ČD a Messerschmittek eladásáról

Korcsmáros Gábor/Prága   ·   2022.01.25. 15:00
380front

A Cseh Vasutak legdrágább villamos mozdonyainak sorsa ezekben a napokban dől el. 

Közlekedési szakportálok információi szerint több hónapja folynak már a tárgyalások a Cseh Vasutak 380-as sorozatú, Messerschmitt névre hallgató villamos mozdonyok eladásáról a török teherszállító vasúttársaságnak. Az üzletet egyelőre még nem sikerült nyélbe ütni, sőt elég komoly hírzárlat is van e körül a cseheknél, de annyi biztos, hogy valamit kezdeni akarnak a húsz többáramnemű mozdonyokkal. 

Már tavaly is felröppent a hír, hogy eladnák, vagy bérbe adnák a csehek a példányonként 170 millió koronába kerülő mozdonyokat. A Cseh Vasutak dilemmája abból fakad, hogy a mozdonyokba még mindig nincs beszerelve az ETCS vonatbefolyásoló rendszer fedélzeti egysége, ami további költségekkel jár, ez pedig nem is kevés. Jelenleg már a harmadik közbeszerzési eljárás zajlik erre vonatkozóan, az első kettő a túl magas ár miatt kudarcba fulladt. 

Az ETCS rendszer beszerelését még egy dolog bonyolítja, mégpedig az, hogy valószínűleg ki kell majd szerelni a lengyel nemzeti vonatbefolyásolót ahhoz, hogy egyáltalán beférjen az ETCS fedélzeti rendszer. Itt jön a képbe Törökország, mivel az ottani vasúti pályákon nem feltétel az egységes európai vonatbefolyásoló használata. Könnyen lehet tehát, hogy a Cseh Vasutak, még ha veszteséggel is, de inkább túladna a 380-asokon, minthogy további pénzt fektessen be az üzemeltetésükbe. A húsz 380-as sorozatú Messerschmitt becenévre hallgató mozdonyok jelenleg főleg a Budapest és Prága között közlekedő Metropolitan eurocityken, valamint a Prága és Linz közötti expresszeken, ezen kívül még néhány cseh belföldi viszonylaton teljesítenek szolgálatot.

A Cseh Vasutak 2004-ben írtak alá szerződést a Škoda Trasportation cseh járműgyártóval, húsz új többáramnemű mozdony beszerzésére. Akkor 2,7 milliárd korona (mai árfolyamon 38 milliárd forint) volt a kontraktus értéke. A mozdonyokat 2009-ig kellett volna leszállítani a gyártónak. Ez viszont csak négy éves késéssel sikerült, és az is csak szépséghibával: a gépek nem kapták meg az összes környező országban a futásengedélyt. Akkoriban a gyártó azzal védekezett, hogy a fejlesztés ideje alatt megváltoztak az európai előírások az új mozdonyok gyártását illetően. Sőt a gyártó még egy perben plusz 1,4 milliárd koronát is kicsikart a megrendelőtől, plusz még megfizettették velük az inflációs záradékot is, ami még többszáz milliós költséget vont maga után. Így lett a Messerschmittből a Cseh Vasutak legdrágább mozdonya. Minden költséget beszámítva egy villamos mozdony 170 millió koronába (2,4 milliárd forint) került.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek