Új korszak kezdődött az SNCF intercity-történetében

iho/vasút   ·   2017.02.08. 18:45
400px_sncf_coradia_liner

A francia nemzeti vasúttársaság még 2013 októberében rendelt a hazai Alstomtól harmincnégy hatrészes Coradia Liner motorvonatot 346 millió euró értékben. A vasúti gyártó Coradia-motorvonatcsaládjának Polyvalent-platformjához tartozó V160-as szerelvények a legrégebbi hagyományos, Corail-kocsikból álló, mozdonyvontatású intercityket váltják majd fel fokozatosan, melyek útvonaluk egy részét villamosítatlan pályákon teszik meg. A járművek közül tizenkilencet az ország keleti felébe, a Párizs–Troyes–Belfort vonalra, tizenötöt pedig a nyugat-franciaországi Quimper–Nantes–Bordeaux–Toulouse, valamint az országot átlósan áthidaló Nantes–Lyon és Bordeaux–Lyon TET-viszonylatokra szán az SNCF. A felsővezetékről, valamint dízel-elektromos üzemben is használható motorvonat első forgalomba adott példányának első menetrend szerinti útja a napokban a fővárosból, Párizsból a svájci határ közelében található Belfort-ba vezetett. A belfort-i járatokra tervezett vonatok augusztusig állnak forgalomba.

Forgalomba állt az SNCF első Coradia Liner V160-as intercity-motorvonata (fotók: Railway Gazette)

Az Alstom több verzióban is kínálja új termékét: a százhatvan kilométer per óra legnagyobb üzemi sebességű, alacsonypadlós V160-asok hossza hetvenkét métertől száztíz méterig nyújtózhat, továbbá csak villamos üzemű és duál meghajtással is választhatók. Felsővezetékes üzemben huszonöt kilovolt ötven hertzes váltakozó áramú vagy ezerötszáz voltos egyenáramú betáplálást igényelnek, ha nincs drót, akkor pedig a hat, egyenként háromszázötven kilowatt teljesítményű, a tetőre épített MAN-dízelerőforrás által hajtott rendszer mozgatja a vonatot.

A villamos- és dízelüzemre is képes Alstom-motorvonatok beltere megfelelő kényelmet biztosít a többórás utazásokhoz

Az International Railway Journal arról ír, hogy az SNCF által rendelt hatrészes szerelvények első- és másodosztályon összesen 269 ülőhelyet kínálnak. A kényelmet hátra dönthető ülések, kárpitozott könyöklők, konnektorok, ruhafogasok, lágy LED-világítás, nagyméretű ablakok és válaszfalak fokozzák, sőt a fedélzeti ellátást kérés esetén az üléshez viszik.  Külön rész áll a vonatszemélyzet rendelkezésére is. Öt kocsiban található WC, az egyik ráadásul akadálymentesített, hogy a mozgáskorlátozottak is teljes körűen használhassák. Szerelvényenként három kerékpár is utazhat. A széles ajtók az utasáramlást hivatottak elősegíteni, a jobb energiaelosztás következtében pedig a gyorsulás és a fékezés is hatékonyabbá vált. A gyártó szerint az új vonatok könnyebbek az eddigi fővonali szerelvényeiknél, ennek következtében az energiafogyasztás is jóval alacsonyabb. A V160-asok megfelelnek a legfrissebb uniós előírásoknak, és teljes körűen használhatók a teljes hagyományos – vagyis nem nagysebességű – vasúthálózaton.

Az ajtók környékén található tereknél válaszfalakat helyeztek el, továbbá szerelvényenként három kerékpárt is lehet szállítani

A francia nemzeti vasúttársaság intercity-szolgáltatását még magasabb szintre emelő motorvonatainak megépítése során az Alstom tizenkét franciaországi egysége működik együtt. A teljesség igénye nélkül: a tervezés Saint-Ouen-ban történik, a motorok Ornans-ból, a forgóvázak Le Creusot-ból, a fedélzeti elektronika Villeurbanne-ból, a vontatási részegységek Tarbes-ból érkeznek, a végszerelés pedig Reichshoffenban zajlik. A Polyvalent-platformú Coradia-motorvonatokból eddig százhetvennyolcat szállított le az Alstom, különböző megrendelőknek – adja hírül a Railway Gazette.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek