Új szövetségben Európa legnagyobb versenytársai!
Új szervezetbe tömörültek Európa legnagyobb légitársaságai, a kontinens forgalmának felét reprezentálva próbálnak ezután hatékonyabb nyomásgyakorlást elérni a légiipar legfontosabb ügyeiben az Unióra. Az Airlines for Europe (A4E) tagjai: az Air France/KLM; az easyJet; a Britisht, az Iberiát és az Air Lingust is magába foglaló IAG; a Lufthansa csoport valamint a Ryanair. (Az új szervezet bemutatkozásakor ott volt valamennyi első számú vezető is: Alexandre de Juniac, Carolyn McCall, Willie Walsh, Carsten Spohr és Michael O’Leary).
Tehát az eddigi szervezetből (Association of European Airlines, AEA), annak nem elég hatékony fellépése miatt elégedetlen hagyományos nagyok, sokak meglepetésére, két európai diszkontóriással együtt alkotják az új formációt. Vagyis az A4E alaposan fellazítja a két eltérő üzleti modell szerint működő cégek eddigi merev elkülönülését. A jelek szerint ez a közös érdekek mentén magyarázható, amelyekben ezek a nagy cégek nyomást akarnak gyakorolni az Unió vezetésére.
Első helyen sürgetik a társaságok az EU új légügyi stratégiájának átdolgozását, a légitársaságok megfelelő kezelését, amit ezek a cégvezetők többször úgy fogalmaztak meg már az Unió vezetése felé, például a széndioxid-adó körüli viták idején, hogy a Brüsszel a légitársaságokat ne csak fejőstehénként kezelje, hanem mint az európai gazdaság fontos tényezőjét, fejlődésének egyik biztosítékát. Szintén sürgeti az A4E a repülőtéri díjak kérdésének rendezését, valamint a légtérszervezés ügyét, ugyancsak sürgeti a légiforgalmi irányítók sztrájkjainak szabályozását és az Egységes Európai Égbolt mihamarabbi bevezetését. Külön célrendszer része a gazdasági környezet, a társaságokat sújtó ésszerűtlen állami adók leépítése.
Ugyanakkor az új formáción belül sem alakult ki még egységes álláspont arról, hogyan kezelje Európa a liberalizáció, leginkább az Öböl-társaságok terjeszkedése miatti kihívást. Az IAG vezetése a szabad verseny híve, a Lufthansa azonban a visszaszorítás mellett érvel. A furcsa azonban az, hogy mint arról akkor beszámoltunk, az A4E megalakulásának épp az volt az egyik fontos előzménye, hogy az IAG kilépett az Európai Légitársaságok Szövetségéből, miután nem értett egyet annak politikájával, ellenezte az Öböl-mentiek adminisztratív korlátozását, amit pedig a francia és német kormányzat is kezdeményezett.
Az IAG tiltakozása már azért is érthető volt, mert előtte a csoportban részesedést szerzett épp a nagy ellenfelek egyike, a Qatar. Ugyanakkor az IAG nagy meglepetésre nem egyszerűen otthagyta az AEA-t, hanem abba a szervezetbe lépett át (European Low Fares Airline Association, ELFAA), amely a diszkontokat tömöríti. Hogy az IAG, az easyJet és a Ryanair a mostani szövetség megalakulásával egyben faképnél hagyta-e ezt a szervezetet, arról egyelőre nincs pontos információ…
A jelek szerint a legsürgősebb a reptéri díjak, illetékek ügye, mert az új szervezet erről adta ki első dokumentumát. A résztvevő társaságok egy felmérésre hivatkoznak, amely szerint Európa huszonegy legnagyobb repülőterén a költségek 2005 óta nyolcvan százalékkal emelkedtek, ezek közül is a tíz legnagyobb esetében kilencven százalékos a drágulás. Mindehhez képest az európai átlaginfláció ugyanebben az időszakban húsz százalék volt, és a IATA adatai szerint a repülőjegyek ára is csak ennyivel nőtt. Az A4E szerint ez 5,4 milliárd eurónyi plusz kiadást jelentett az utazóközönségnek. Különösen kemény volt a reptéri költségek növekedése Spanyolországban (255 százalék), Olaszországban (141 százalék) és az Egyesült Királyságban (120 százalék).
Az A4E sürgeti az Európai Bizottságot, vizsgálja felül az érvényes reptéri díjakra vonatkozó direktívát, így adjon esélyt egy hatékonyabb és termelőképesebb európai gazdaságnak, és így teremtsen a légitársaságoknak hatékony infrastruktúrát.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!