Újabb lépések az átjárható európai vasút felé
A soproni XII. vasútgépésznapok alkalmából Balázs Gáspár, az Alstom Hungária üzletfejlesztési vezetője és Török Imre vonatinformációs tesztmérnök nyújtott rövid betekintést a jelenlegi fejlesztések menetébe.
Balázs Gáspár felvezette, hogy Európa-szerte több mint húszféle nemzeti vonatbefolyásoló rendszer üzemel, és az ETCS-nek mindezek között átjárhatóságot kell teremtenie. Ezt nagyban elősegíti a vállalat budapesti kutatás-fejlesztési kompetenciaközpontja, ahol jelenleg 40 főt foglalkoztatnak. A fejlesztések magyarországi mozgatórugója a kettős átjárhatóság megteremtése, hogy a magyar gépek is kijárhassanak a szomszédos országokba, és a környező vasúttársaságok járművei is közlekedhessenek a honi vaspályákon. Célkitűzés az EVM kiváltása, hogy az ideiglenes rendszer helyett egy olyan vonatbefolyásoló álljon szolgálatba, amely megbízhatóan működik 160 kilométer per órás sebesség mellett is. Várhatóan a magyar járművek harmadát szerelik majd fel ETCS L2 berendezéssel, és ugyanakkor megkapják majd a GSM-R rendszerű vonali rádiókat is.
Török Imre elmondta, hogy Európában jelenleg 12 vonalon üzemel ETCS L2, ezek felét az Alstom telepítette. A római hálózaton pedig a vonatok az átadás óta 300 km/h sebességgel közlekednek baleset nélkül.