Újjászületik az Eastern? Egy kínai géppel?

iho/repülés   ·   2012.11.15. 09:30
cim

A kínai repülőgépszalon eddig első bombameglepetése istenigazából az Egyesült Államokban robbant: az első amerikai légitársaság, amelyik megvásárolja a kínaiak fejlesztés alatt álló utasszállítóját, nem lesz más, mint az Eastern Airlines. Igen, az az Eastern, amely 1991-ben csődbe ment, de amely a társaságot új életre keltő egykori alkalmazottak szerint jövőre már ismét kilép a légipiacra.

A Reuters jelentése szerint a Zhuhai Airshow résztvevőjeként Jack Shi, az Eastern Airlines alelnöke tartott tájékoztatót, amelyen elmondta: az egykori patinás légitársaság újraindításán 2008 óta dolgoznak, és mostanra eljutottak odáig, hogy már keresik a megfelelő gépeket a flottába. Az indulásért azonban még nagyon sok a tennivaló, de a tervek szerint jövőre Miamiból elindulhatnak az első Eastern-járatok Latin-Amerikába, valaha ez a társaság tartotta fenn a legnagyobb hálózatot az USA és Latin-Amerika között.

Shi elmondta, az Eastern számára kedvező lenne, ha a kínai C919-es kibocsátó légitársasága lehetne az Egyesült Államokban, mint ahogy kibocsátója volt annak idején az Airbus egyes típusainak is. De azt is elismerte: még nincs a társaság abban az állapotban, hogy meg is rendelje a gépeket, még nem történt meg az indítás financiális hátterének kialakítása.

A C919-es 2014-ben repül először

A COMAC egyelőre nem akarta kommentálni az Eastern gépvásárlási szándékát. Egyébként ha az Eastern jövőre valóban újraindulna, azt nem tehetné meg a kínai típussal, mert a C919-es első repülését csak későbbre tervezik.

Az Eastern Airlinest a húszas években az első világháborús amerikai ászpilóta, Eddie Rickenbacker is vezette, a bukása előtt pedig nem sokkal az egyik Apolló-űrhajós, Frank Borman volt az elnöke. A Miami központú társaság egy időben a világ legnagyobb légivállalkozása volt, de sztrájkok, balesetek rázták meg, súlyos pénzügyi helyzetbe került, nem tudta ellensúlyozni az egyre növekvő üzemanyagárak következményeit, nem tudott igazán jól alkalmazkodni a dereguláció utáni új helyzethez. 1991. január 19-én volt az utolsó járata.

Kapcsolódó hírek