Vásárolnak a katonák: finn F-35, indonéz és iraki Rafale, több brazíl Gripen

iho/repülés   ·   2022.02.14. 12:00
6673882647_7411c88712_b

A finn légierő beszerzése nem a mostani feszültséggel függ össze. Az indonézek tarka flottája, Irak olajjal fizetne, a brazil légierő megduplázná a Gripen-állományát.

Több érdekes és fontos döntés született az elmúlt napokban különböző országok harcigép-beszerzéseiről. Ami  már gyakorlatilag decemberben eldőlt, de most történt meg a formális szerződéskötés: Finnország 64 Lockheed Martin F-35-ös harci géppel váltja jelenlegi F/A-18C/D gépeit. Az üzlet értéke 9,4 milliárd dollár, a megállapodás egyik kedvezményezettje a finn repülőipar, amely egyebek mellett a gép elülső törzs-szekciójának részeit gyártja majd, nem csak a saját példányai számára, lesz szerepe a „magas technológiai szintet” képviselő  részegységek elkészítésében és a hajtómű összeszerelésében, a finn ipari ellentételezés mintegy harminc százalék, ami egyben 4500 új munkahelyet jelent. A Sidewinder és AMRAAM levegő-levegő és más fegyverrendszerek vásárlását külön megállapodás szabályozza majd.

A döntés kommentárjai szinte mind kiemelik, hogy az Oroszországgal határos Finnország semleges állam és nem akar a NATO tagjává válni, de fegyveres ereje számára NATO-kompatibilis rendszereket vásárol és eddig is intenzíven kooperált az észak-atlanti szervezettel. Az ország washingtoni nagykövete szerint az F-35-ösök megvásárlásának nincs összefüggése a jelenlegi feszültséggel – amúgy az első gépek leszállítása csak 2025-ben várható –, de hozzátette, a döntés jelzi, mennyire komolyan veszi Finnország a nemzetvédelmet. Más elemzők nem is annyira az ukrajnai konfliktussal kapcsolatban emelik ki az ötödik generációs gépek finnországi megjelenését, hanem azzal, hogy Oroszország gazdasági és katonai szempontból saját érdekszférájának nyilvánította az országtól északra lévő sarkvidéki övezetet.

Egy másik aláírt megállapodás: Indonézia elsőként hat, a későbbiekben összesen negyvenkét francia Dassault Rafale harci gépet vásárol, miközben Dzsakarta megkapta a hozzájárulást Washingtontól a korábban tervezett amerikai F-15-ös beszerzésre is, ráadásul harminchat gépre a legmodernebb változatból. Mindeközben a délkelet-ázsiai ország jelenleg légiereje fő típusaként harminchárom F-16-ost használ, sőt, hogy még tarkább legyen a kép, öt orosz Szuhoj Szu-27-est és tizenegy többfeladatú Szu-30-ast is üzemeltet, és néhány éve a most hozzáférhető legmodernebb 35-ös változatra is bejelentette az igényét, ez az üzlet azonban nem valósult meg. A Rafale-k közül az első hat példányt gyaníthatóan a francia légierő korábbi példányai közül kaphatják meg az indonézek.  

Következő állomás Irak: Bagdad tizennégy Rafale-t szándékozik beszerezni, fegyverzettel, üzemeltetési támogatással és kiképzéssel együtt 3,36 milliárd dollár értékben. A kiszivárgott információk szerint az üzlet ellenértékét nem készpénzzel, hanem olajjal fedezik. Az irakiak, ha nem is repülték, de közelről ismerik a típust, amely itteni bázisokról is részt vett az Iszlám állam elleni illetve a Szíriában zajló hadműveletekben.

Végül: Brazília. A légierő további harminc példányt szeretne beszerezni a már lekötött harminchat Gripenen felül, amelyek közül az elsőt már leszállították a svédek. Vagyis az állomány eszerint gyakorlatilag megduplázódna, azt azonban a légierő parancsnoka is elismerte egy interjúban, hogy arról még csak most kezdődnek a tárgyalások, hogyan lehet majd elérni a 66-os gépparkot.

Ami nem lesz könnyű, ismert, hogy a fejlesztésre fordítható pénzek korlátozottak. Csak nemrég sikerült a légierőnek és az Embraernek megállapodnia arról, hogy végülis hány KC-390-asra tart igény, korábban csaknem megfelezték a katonák az eredetileg megrendelt gépszámot, most abban állapodtak meg, hogy „a légierőnek is megfelelő költégvetés” szerint huszonnyolc helyett összesen huszonkét gépet szállít majd le a gyártó a katonáknak, darabonként becslések szerint 85 millió dollárért.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.