Vonatgyilkosok akcióban

Korcsmáros Gábor/Prága   ·   2014.05.14. 10:00
Excelsior_kiskep

A decemberi menetrendváltás még jóval odébb van, de a nemzetközi vonatok menetrendjét durván már áprilisban–májusban tudni lehet, vagy legalább a készülő menetrend irányelvei ismertek. Így van ez most is. Még korai lenne bármit is sziklaszilárdan papírra vetni, de a következtetések már vannak. A cseh vasúttársaság szóvivője a ŽelPage független vasutas portál kérdésére azt válaszolta, hogy a Csehország és Szlovákia között közlekedő három éjszakai járat közül decembertől csak kettőt hagynának életben. A különböző fórumokon közzétett nem hivatalos információk szerint épp az egyik legendás járatot, a nem kevesebb, mint 993 kilométer hosszú szakaszon közlekedő Excelsior gyorsvonatot szüntetnék meg. A jelenleg Šírava néven közlekedő, Homonnát Kassával és Prágával összekötő gyorsvonatot pedig Bohemiára keresztelnék át.

Csorbáról surran Poprád felé az Excelsior gyorsvonat<br>(fotók: a szerző)

Szomorú hír ez nemcsak azoknak, akik esetleg a nyugat-csehországi fürdővárosokba (Karlovy Vary, Mariánské Lázně) szeretnek utazni úgy, hogy a kirándulásuk már Kassán elkezdődik azzal, hogy elfoglalják helyüket a hálókocsiban, s reggel kialudva szállnak le a célállomáson, s csodálják a fürdővárosok szépségeit. S hogy miért jutott eszükbe az, hogy megszüntessék a legendás Excelsior gyorsvonatot? Egyszerűen csak a járat gyér kihasználtsága miatt. A ČD azt állítja, hogy nincs kihasználva a vonat a teljes szakaszon, az utasok zöme már csak belföldi viszonylatokban használja. Épp ezért nyugodt szívvel szétcincálhatják a járatot mondjuk két, vagy akár három különálló járattá.

De nézzük meg, hogy a járat kihasználtsága miért is biceg (ugyanúgy, mint bármelyik más járat esetében vannak erős napok, s gyengébbek is)! A Szlovákiából Csehországba ingázó munkavállalók száma az évekkel ezelőttihez képest jócskán lecsökkent. Az északnyugat-csehországi régiókba utazók száma pedig tényleg elenyésző. A vonatösszeállítás (elavult kocsik), valamint a prágai időhúzás miatt  nem túl attraktív a járat. Végül, de nem utolsósorban az is közre játszik, hogy két éjszakai járat a háromból majdhogynem fél órán belül (harminchárom perccel később) indul el Prágából. Az is igaz, hogy több szakaszon belföldi járatokat helyettesít (például a Cheb–Ústí nad Labem–Prága, vagy a Zsolna–Kassa szakaszon), de azért mégis egy nagy múltú vonatról beszélünk. A kevés utas pedig talán a komfort alacsony szintje miatt választ másik vonatot. Az Excelsior manapság csak akkor kezd megtelni, ha már a két másik éjszakai járaton minden jegy elkelt (gondolok itt a hálókocsikra és a kusettekre).

A Szepességben nyújta derekát a páros Excelsior<br>(fotó: Railpage.net)

Nézzük meg, hogy is néz ki ma az Excelsior gyorsvonat! Kassáról este 18 óra 8 perckor indul a járat Zsolnán, Bohumínon (Oderberg), Přerovon és Olomoucon keresztül Prágába, majd innen tovább észak felé Ústí nad Labem, Chomutov, Karlovy Vary irányába, célállomása pedig a cseh–német-határ közelében fekvő Cheb, ahova reggel 9 óra 38 perckor érkezik. A járaton jelenleg még közlekedik egy közvetlen hálókocsi, amelyet Prágában lecsatolják, s átcsoportosítják az egyik belföldi járatra, amivel Chebet a másik (déli) útirányon át lehet elérni (Plzeň és Mariánské Lázně felé). Visszafelé ugyanez a helyzet, Chebből 18:16-kor indul a tőszerelvény északkelet felé az Érchegység lábainál haladva Ústí nad Labemig, majd dél felé kanyarodva Prága irányába. Itt veszi majd fel a Chebből Plzeňen át közlekedő közvetlen hálókocsiját. A teljesség érdekében hozzá kell tenni, hogy van még egy közvetlen kusett, ami az idei menetrendi időszakban már csak Kassa és Prága között és vissza közlekedik (nemrég még ez is Chebig közlekedett Plzeňen keresztül). Kassa és Bohumín (Oderberg) között plusz még egy sima bautzeni B kocsit is hozzácsapnak a vonathoz oda-viszza. A legendás nemzetközi járat esetében a hab a tortán végül is az, hogy Prágába érve mindkét irányból másfél órás várakozásra ítélték már évek óta. Konkrétan a Kassáról érkező 440-es járat 3 óra 55 perckor érkezik, s tovább csak 5 óra 15 perckor közlekedik. Még rosszabb a helyzet a Plzeň–Cheb felé közlekedő közvetlen hálókocsival – ez csak 6 óra 15 perckor indul tovább a prágai főpályaudvarról. Visszafelé is ugyanez a helyzet: a Plzeňen át Chebből érkező háló már 21 óra 44 perckor begördül a prágai főpályaudvar csarnoka alá, s csak éjfél után négy perccel(!) indul tovább, miután rácsatolták a 22 óra 40 perckor beérkező tőszerelvényre. A kocsik minősége is hagy némi kivetnivalót maga után. A kupés és a hálókocsik is régi bautzeni járművekből állnak, igaz néhányukat már „humanizálták“, azaz kisebb mértékű felújítást végeztek rajtuk.

A közvetlen hálókocsik megtartásáról még folynak a tárgyalások, remélhetőleg legalább egy-két kocsi megmaradhat Kassa és Cheb között

Amennyiben a két vasúttársaság a vonat szegényes kihasználtsága miatt törli a járatot a menetrendből, akkor a  cseh és szlovák nemzetközi viszonylatban Prága és Kassa között kettőre csökken a közvetlen járatok száma (R 442/443, EN 444/445). Kérdés, mi lesz a Regiojet és a Leo Express kassai járataival, ezek viszont biztos, hogy nappal közlekednének, ha egyáltalán fognak. Másrészt az Excelsior megszüntetésével Szlovákiában egy vonatpárnyi pályakapacitás felszabadulna, ezt használhatja majd ki valamelyik cseh magánvasút. De még ez sem biztos, hiszen még csak tervezik a jövő évi menetrendet. Az is megeshet, hogy csupán belföldi járat marad az Excelsior Cheb és Prága között, s Bohumínból Zsolnáig (esetleg egészen Kassáig) járna egy új vonatpár. Kimaradna tehát az elvileg kihasználatlan éjjeli szakasz Prága és Bohumín között. Ezek viszont még csak feltevések.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek