Zöldet kapott a kladnói gyorsvasút
Évek óta beszélnek róla, egyik munkakezdési határidő követi a másikat egy két évet késleltetve az átadást. Most újra közelebb került a valósághoz a Prágát Kladnóval összekötő elővárosi gyorsvasút. A tervek megvalósításához elengedhetetlen szakvélemény, amely az építkezés környezetre gyakorolt hatását vizsgálja, pozitív lett. A csehországi vasútiinfrastruktúra-kezelő társaság (SŽDC) még idén, de legkésőbb jövőre szeretné elkezdeni a pályamunkákat.
A Prágától vasúton 30 kilométerre északnyugatra fekvő Kladno városába ezidáig nem túl kecsegtető a vonattal való utazás. Igaz, hogy a főváros központjából, a Masaryk pályaudvarról indulnak személy és gyorsvonatok is a középcsehországi iparvárosba, de a pálya elavultsága miatt lassú a vasút.
Míg busszal a Dejvická metróvégállomástól 40 perc a menetidő, addig a városközpontból induló személyvonat 56 percig zakatol a kanyargós síneken. Egyedül a gyorsvonat lehet versenyképes a buszközlekedéssel, mivel ez ugyanazt a távot 39 perc alatt teszi meg. Ha viszont figyelembe vesszük azt is, hogy a buszok csak a Dejvická metróállomástól közlekednek, akkor csak a Praha-Dejvice–Kladno távot kell néznünk, amit a vonat 42 (személy), illetve 29 (gyors) perc alatt tesz meg. Így már jobban áll a vasút szénája.
A Prága–Kladno elővárosi gyorsvasút gondolata már a 90. évek elején megfogalmazódott. Nagyrészt a ma is meglévő 120-as számú pálya nyomvonalát követné a felújított vasút egy közvetlen reptéri kitérővel. A nemzeti infrastruktúra-kezelő cég beruházási lehetőségeinek megfelelően két részre osztotta a gyorsvasút építését. Az első szakasz (Praha-Bubny–Praha-Ruzyně) építésével egyelőre nem számol a SŽDC, most erre nincs pénz. Az olcsóbb nyolc milliárdos (90 milliárd forint) beruházás viszont kezdődhet, ez a projekt második szakasza, Praha-Ruzyně állomástól Kladnóig.
Az új elővárosi gyorsvasút a tervek szerint kétvágányú villamosított lesz, javában a létező nyomvonalon fut majd. A felújítandó szakasz csaknem 20 kilométer hoszzú, a modernizációt követően 120 kilométer per órára nő a felső sebességhatár – igaz néhol lesznek korlátozások, ezzel szemben lesznek olyan pályaszakaszok is, ahol 145 kilométer per órás sebességgel haladhatnak a szerelvények. A munkálatok során sor kerül hidak, állomásépületek, megállóhelyek, vasúti átjárók teljes felújítására, valamint zajvédő falak építésére is. Érdekesség, hogy az építési tervek második szakaszába beletartozik a Masaryk pályudvaron lévő peronfelújítás és bővítés, sőt még a Negrelli vasúti híd felújítása is.