Alagútláz, állomásgondnokok és Pécsike – ez történt a héten a közlekedésben
Állomásgondnoki rendszert hozott létre a MÁV. Az idén tavasszal kinevezett gondnokok feladata az utasforgalmi területek és létesítmények elvárt szintű tisztán tartása és karbantartása, a zöldterületek rendszeres ápolása, a burkolt és burkolatlan területek gyommentesítése az utazóközönség komfortérzetének és a települések környezeti rendjének javítása érdekében. A vasúttársaság jelenleg 696 állomást és 698 megállóhelyet üzemeltet, ezek közül első ütemben 277 helyszínen hetvennyolc embert foglalkoztatva indult el a gondnoki szolgálat.
Apu, hogy megy be…? A hét elején nagy port vert fel az a hír, miszerint a MÁV-Start új emeletes vonatai, a Stadler KISS-szerelvények vélhetően egyelőre nem fognak tudni közlekedni a Déli és a Kelenföldi pályaudvarok között található alagútban, mivel a kétszintes jármű hiába csak harmincegy centiméterrel magasabb az egyszintes Flirtöknél, a szerkesztési szelvényének teteje és a felsővezeték között nincs meg a kellő védőtávolság. A probléma a KISS-ek felhasználási körét csak minimálisan fogja csökkenteni, mivel az első években alapvetően év közben a Budapest–Vác–Szob és a Budapest–Monor–Cegléd–Szolnok viszonylatokon fognak közlekedni, csak a nyári menetrendi időszakban számolnának velük a Balaton déli partján. Ebben az esetben nem a Déli, hanem a Nyugati, Kelenföld vagy Kőbánya-Kispest lenne a fővárosi végpontjuk. Az alagút áttervezése és átépítése mindenképp többéves folyamat – már ha egyáltalán lesz belőle valami.
Szupernagy hatótávolságú A321-es az Airbustól, a Wizz rá is repült. Az európai repülőgyártó hétfőn indította el az A321neo új változatának, az XLR-nek a programját. A 8700 kilométer hatótávolságú, megnövelt felszállósúlyú, plusz tartályokkal felszerelt keskenytörzsű gép terveit a Le Bourget-i repülőszalonon prezentálták. Az új típusra szépen gyűlnek is a megrendelések: a Wizz Air is bekért húszat. A gépek a légitársaság számára lehetővé tehetik majd, hogy 2023-tól észak-atlanti diszkontjáratokat indítson Európa és Észak-Amerika között.
Közbringarendszer már Pécsen is. Szerdán indult el a baranyai megyeszékhelyen a PécsiKe elnevezésű közösségi kerékpáros közlekedési rendszer. A bringázóknak hetven, villanymotoros rásegítéssel működő kerékpár, valamint a belváros hét pontján elhelyezett töltő-dokkoló állomás áll rendelkezésére. Az elektromos rásegítés akár tíz-húsz kilométeres hegymenet könnyed leküzdését is lehetővé teszi. A használati díj alkalmi felhasználók számára 350 forint, ami félórás tekerést tesz lehetővé, ezt követően időtartamtól függően óránként 250–400 forintot kell fizetni.
Hibrid motorvonatok és további KISS-ek? Hibrid, vagyis dízel- és villamosüzemre egyaránt alkalmas motorvonatok beszerzését fontolgatja a MÁV-Start a 2021-től induló uniós finanszírozási időszakban. A tíz plusz opcionálisan hat járművet elsődlegesen a Balaton északi partján futó 29-es vasútvonalon alkalmaznák, a nyári időszakon kívül felszabaduló járműveket pedig akár más, részben villamosított viszonylatokon (például a Budapest–Sárbogárd–Baja vagy a Budapest–Hatvan–Salgótarján) lehetne fejleszteni a szolgáltatást. A legfeljebb negyven KISS vásárlását lehetővé tevő keretszerződésből pedig minél hamarabb lehívnák a fennmaradó huszonegy vonatot is. Az új pénzügyi ciklusban azonban a teljes támogatásnak csak a tizedét lehet járműbeszerzésre költeni, ezt gyakorlatilag el is viszi majd az emeletes vonatok vásárlása.
Tarolt az időjárás. Június 19-én délután heves zivatarok alakultak ki hazánk több pontján. A 70-es vonalon gyakorlatilag megismétlődött a hét évvel ezelőtti természeti csapás: a rengeteg eső következtében ismét megindult a Szent Mihály-hegy oldala Nagymaros állomás és Dömösi átkelés megálló között, a bal vágányon jelentős mennyiségű törmelék és iszap landolt. A forgalom órákra megakadt mindkét vágányon, estére aztán a jobb sínpáron megindulhattak a vonatok. A bal vágány helyreállítása napokig is tartott. A 78-as vonalon, Aszód és Galgamácsa között is több helyen elmosta a vasúti pályát a hirtelen jött, nagy csapadékmennyiség. A körülbelül egy kilométeres pályaszakasz kijavítása hosszabb időt vesz igénybe, a két állomás között vonatpótló buszok közlekednek.
Hableány: vádemelés csak 2020-ban. Csak jövőre emelhetnek vádat a május 29-én a Margit hídnál szerencsétlenül járt sétahajó balesetével kapcsolatban. A BRFK hatvantagú nyomozócsoportot állított fel a baleset körülményeinek tisztázása, a felelősség megállapítása érdekében. Nem volt ittas és kábítószer hatása alatt sem állt a baleset időpontjában a Viking Sigyn szállodahajó ukrán kapitánya, akit azonban nemcsak gondatlanság miatt terhel felelősség, hanem azért is, mert nem kellő mértékben nyújtott segítséget vagy azt teljesen elmulasztotta.
* * *
Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!