Augusztus 25-étől karbantartás miatt négy hétre leáll a Keleti pályaudvar!

MÁV/iho   ·   2025.07.21. 15:00
keleti_talpfak

A fontos budapesti főpályaudvar szeptemberi 20-áig tartó műszaki felújítása miatt jelentősen módosul a menetrend a győri, a pécsi, a hatvani és az újszászi vonalon, rövidül a járatok útvonala, Budapest-szerte úgynevezett átadópontok létesülnek.

A nyári szabadságolások legsűrűbb időszaka után folytatódik hazánk egyik legnagyobb vonatforgalmat lebonyolító vasúti csomópontjának, a Keleti pályaudvar pályahálózatának felújítása, melyen a 2019-es karbantartást követő legnagyobb beruházást hajtja végre a MÁV, ezért augusztus 25-én négy hétre bezár a központi állomás.

A Keleti pályaudvaron a beavatkozások nagyobb része a műszaki, kisebb része az utasforgalmi tereket fogja érinteni. A szeptember 20-áig tartó teljes forgalomszünetelés során éjjel-nappal dolgoznak majd a szakemberek és a munkagépek, így megvalósul számos megbízhatóságot javító és a pályasebesség emelését lehetővé tévő karbantartás: síneket, váltókat (kitérőket) és több mint kétezer keresztaljat cserélnek; ágyazatot pótolnak és három kilométernyi szakaszon ágyazatrostálást végeznek, 14 kilométernyi pályán vágányt szabályoznak; mintegy 16 kilométeren pedig a felsővezetéki hálózatot javítják. Emellett a pályaudvar üzemi és utasforgalmi területeit ellátó elektromos elosztóberendezések karbantartását és cseréjét, valamint ezek távfelügyeleti rendszerbe kötését is tervezik. Átépítik az első és a második vágányok közötti peront, elvégzik a karbantartást az összes perontetőn, valamint javításokat végeznek a peronok járdáin.

Hogy miért szeptemberben zár be a Keleti? A szeptember elejétől erősödő munkahelyi és iskolai ingázás ideiglenes forgalmi rendjének megszervezésére több megoldás is rendelkezésre áll, mint a nyáron hagyományosan erős távolsági forgalom átirányítására, így a beruházásokat tudatosan időzítették az iskolai szünet végéhez.

A pályaudvar teljes lezárására során olyan munkákra kerül sor, amelyeket csak a vonatforgalom teljes szüneteltetésekor lehet elvégezni, amikor a pályaudvar infrastruktúrája szabadon hozzáférhető, valamint a rendelkezésre álló, a MÁV saját forrásából finanszírozott mintegy 4,4 milliárd forintos költségkeretet is hatékonyan lehet felhasználni.

A 400–450 szakember közreműködésével és számos munkagép, vasútüzemi és közúti jármű igénybevételével tervezett szerelési munkák eredményeként a Keleti pályaudvaron javulni fog a berendezések üzembiztonsága, jelentősen csökken majd a meghibásodások, az üzemzavarok száma. A vágányokon, a váltókon és a felsővezetéki hálózaton végzendő munkálatok jelentős mértékben javítani fogják a pályaudvarra érkező és onnan induló vonatok menetrendszerű közlekedését, azaz a pontosságot, kiszámíthatóságot is. A vasúti pályán végzett munkáknak köszönhetően – az előírt őszi éjszakai utószabályozásokat követően, melyek már nem fogják érinteni a vonatforgalmat – visszaemelik a pályára engedélyezett sebességet a fővágányokon, a nyílt vonalon, továbbá a mellékvágányokon is megszüntetik a korlátozások jelentős részét. Ez azért is fontos, mert a sebességkorlátozások átlagosan másfélperces késéseket okoznak. Csökkeni fog a tolatási, kocsirendezési műveletek ideje, így megnő a pályaudvar kapacitása, csökkenek a feltorlódások.

A teljes lezárást követően a vágányzárat, jelentős forgalomkorlátozást nem igénylő munkák, karbantartások folytatódni fognak a Keletiben az utasforgalom fenntartása, annak lehető legcsekélyebb zavarása mellett.

A négyhetes időszak alatt a megszokott járatok átmenetileg nem a Keletibe érkeznek és nem innen indulnak. A forgalmi változások jelentős mértékben érintik a győri (1-es), pécsi (40-es), hatvani, (80a), miskolci (80-as), az újszászi (120a) és a békéscsabai (120-as) vasútvonalokon közlekedőket:

  • A győri fővonal járatai a Keleti pályaudvar helyett Budapest-Kelenföldről indulnak és oda is érkeznek, Kelenföld vasútállomás és a Keleti pályaudvar között az M4-es metróval lehet utazni.
  • A Budapest és Miskolc között közlekedő intercityk, valamint a Tisza-tó sebesvonat a Keleti pályaudvar helyett a Nyugati pályaudvarról indul és oda is érkezik. Az Agria és Mátra interrégiók, valamint az S80-as vonatok a Keleti helyett Kőbánya felsőről indulnak, és oda is érkeznek. A belváros felé rugalmasabb eljutási lehetőségek érdekében pótlóbuszok közlekednek Kőbánya felső és a Puskás Ferenc Stadion metróállomás között.
  • A pécsi és a kaposvári intercityk fővárosi végállomása Budapest-Kelenföldre kerül át.
  • A korlátozás ideje alatt az S76-os vonatok egy része meghosszabbított útvonalon, Pilisvörösvár és Pécel között közlekedik, átszállási lehetőséget nyújtva az M3-as metróra.
  • A Nyugati pályaudvar leterheltségének, forgalmának enyhítése érdekében az S21-es vonatok jellemzően Kőbánya-Kispest állomáson fordulnak.

Ezzel egyidejűleg az érintett vonalak mentén a MÁV-csoport több úgynevezett átadópontot alakít ki Budapest-szerte, melyek a HÉV, a Volán és a BKK járataival is könnyen elérhetők a főváros minden részéről, ezek:

  • Rákoshegy
  • Rákos
  • Kőbánya felső
  • Pillangó utca
  • Kelenföld vasútállomás
  • Kőbánya-Kispest
  • Újpest-Városkapu
  • Nyugati pályaudvar
  • Puskás Ferenc Stadion

A vasúttársaság azt javasolja az utasoknak, hogy a korlátozásban érintett időszakban ezeken az állomásokon és megállóhelyeken szálljanak fel vagy le. Ezen felül az érintett térségek helyközi Volán-járatait javasolják használni, illetve a BKK-val egyeztetve készülnek a fővárosi járatok sűrűbb közlekedésére, jegyelfogadásra is, így az utasok a számukra kedvezőbb eljutási lehetőségek közül tudnak majd választani.

Az ideiglenes forgalmi rend kínálta lehetőségek minél pontosabb megismerése és minél teljesebb kihasználása érdekében a MÁV-csoport arra kéri az utasokat, hogy ebben a néhány hétben ne megszokásból utazzanak, indulás előtt tájékozódjanak a társaság hivatalosan felületein.

Jegyváltás csak az Utascentrumban!

A csarnokban végzett munkálatok miatt a Keleti pályaudvar földszintjén csak a Kormányablak és a Rendőrség fog üzemelni. A belföldi és a nemzetközi jegyértékesítés és az ügyfélszolgálat az Utascentrumban lesz elérhető, amely a munkálatok ideje alatt, augusztus 25-étől szeptember 20-áig az aluljárószint felől lesz megközelíthető, kiépített, biztonságos, fedett folyosón keresztül. Valamennyi jelenlegi Utascentrum szolgáltatás elérhető marad, de a csoportos utazások szervezése és a jegyátvétel is garantált lesz.

Fontos, hogy a jegykiadó automaták, valamint a 9. vágány melletti Prémium váró (Premium Lounge) és a csomagmegőrző automaták nem lesznek elérhetők ebben az időszakban!

A többhónapos egyeztetések során kialakuló módosított menetrendek, hirdetmények a MÁV-csoport online felületein (MÁV és MÁV+ app, EMMA, jegy.mav.hu) legkésőbb augusztus 10-étől lesznek elérhetők, ekkortól lehet a vonatokra keresni az új menetrendek alapján. Erről újabb tájékoztatást adnak majd a megszokott felületeken és a sajtó útján. A társaság alternatív utazási javaslatokkal is készül a közösségi közlekedést választók számára.

A MÁV-csoport a vonatokat és az alternatív járatokat, azok összehangoltságát, valamint az utasforgalmat is folyamatosan figyelemmel fogja kísérni, így az első napok tapasztalatai alapján még a szeptemberi iskolakezdés előtt javítani, igazítani tudják a forgalmi rendeket, menetrendeket, szükség szerint az Országos Haváriaközpont munkatársai is beavatkoznak az alternatív járatok közlekedésébe. A pénztári forgalmak alakulását fokozottan figyelik, és amennyiben szükséges, pénztári erősítést, nyitva tartás-hosszabbítást alkalmaznak a rendelkezésre álló erőforrások tükrében.

Csatlakozási rendszer, átszállási lehetőségek

A járatsűrítések finomhangolásáról, az erősítések, sűrítések részleteiről és a menetrendekről jelenleg még zajlanak az egyeztetések.

Főbb alternatív eljutási lehetőségek:

Az utazáshoz javasolt az átadási pontokat használni, melyek Volán-, HÉV- és BKK-járatokkal is könnyen elérhetők a főváros legtöbb részéről.

Augusztus közepéig részletesebb eljutási javaslatokat, térképeket tesznek közzé, ezekből is lehet majd a vágányzár kezdete vagy utazás előtt ismét tájékozódni.

A vármegye- és országbérlettel rendelkezőknek nem kell további jegyváltással, költséggel számolni, a vasúti jegyeket pedig elfogadják az alternatív útvonalakon közlekedő, lentebb jelzett Volán- és BKK-járatokon. A várható nagyobb utasforgalom miatt ezeket sűrűbben indítják a közlekedési társaságok a lehetőségek figyelembe vételével.

A jelentős mértékű korlátozások mérséklése és az alternatív útvonalak érdekében a párhuzamos helyközi autóbusz járatok közlekedését a tervek alapján erősíteni fogják.

Kerékpáros és akadálymentes eljutás

A kerékpárosok a felújítás ideje alatt a megszokott vonatokkal tudnak eljutni. A belváros és a külső állomások között kerékpárutakon tudnak haladni.

A mozgáskorlátozottak az eljutások tervezése során forduljanak az Ügyfélszolgálathoz az egyedi igényeknek megfelelő eljutási lehetőség megtervezése érdekében.

Tájékozódási lehetőségek a menetrendekről várhatóan augusztus első hetétől

A módosított menetrendek a MÁV-csoport online felületein (MÁV és MÁV+ app, EMMA, jegy.mav.hu) várhatóan augusztus 10-étől lesznek elérhetők, akkortól lehet majd a vonatokra keresni az új menetrendek alapján. Különös figyelmet fordítanak az állomási és fedélzeti utastájékoztatásra is, valamint Budapest-Kelenföld, Kőbánya felső, Kőbánya-Kispest, Rákos állomásokon. Az első napokban a Keleti pályaudvarnál személyes segítők is az utasok rendelkezésére fognak állni az utazással kapcsolatos kérdésekben. Az állomások, megállóhelyek, vonatok kijelzőin, plakátokon és hangosbemondókon, továbbá az értékesítési csatornákon keresztül, valamint a BKK megállóiban és járatain is időben tájékoztatni fogják az utazóközönséget.

Írásunk a MÁV-csoport hivatalos közleménye alapján készült.

(Nyitóképünk forrása: MÁV-csoport)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek