Becsődölt a Thomas Cook, jön a központi Volánbusz – ez történt a héten a közlekedésben
Csődbe ment a Thomas Cook utazási iroda és légitársaság. Szeptember 23-án, hétfőn hajnalban rögtön azzal a hírrel nyitott a hét, hogy a legrégibb brit utazási iroda, a Thomas Cook azonnali hatállyal beszüntette tevékenységét, több százezer utast hagyva a világ különböző üdülőhelyein. A cég hónapok óta pénzügyi nehézségekkel küszködött: a március 31-én zárult félévről másfélmilliárd font, körülbelül 570 milliárd forint adózás előtti veszteséget jelentett. Az 1841-ben egy Thomas Cook nevű üzletember által alapított vállalat világszerte huszonkétezer, Nagy-Britanniában kilencezer alkalmazottat foglalkoztat, és kilencvennégy repülőgépből álló saját légitársasággal rendelkezik.
Forgalomban az új budapesti trolik. Csaknem egy év állás után végre utasforgalomban is megtették első kilométereiket a Solaristól vásárolt legújabb újgenerációs trolibuszok a fővárosban. Hétfőn a 76-os járaton debütált a 8101-es kocsi, másnap pedig a 75-ös és a 80A vonalára állt be három csuklós Trollino. A BKK a 2015-ben beszerzett harminchat Solaris után az opcionálisan rendelhető hetvenkét további kocsiból huszonegyet hívott le 2018-ban. Az első csuklós 2018 decemberében érkezett meg, az első szóló pedig idén januárban követte. A BKK a különféle álló-, telepi- és forgalmi próbákkal indokolta a késedelmes forgalomba állítást.
Négysávossá vált a 21-es főút. A kétszer két sávossá fejlesztett, ötvenkét kilométeres szakaszt szeptember 25-án adták át, ezzel az M3-as autópályától Salgótarjánig is gyorsforgalmi úton lehet már közlekedni. A kormány stratégiai célja, hogy 2030-ra Magyarország bármelyik pontjáról harminc percen belül elérhető legyen egy négysávos út. A 21-es főút négysávossá fejlesztése több szakaszban, sokévnyi szünettel, összesen tizenkilenc év alatt történt meg.
Megnyílt a pekingi Tahszing repülőtér. Kína új mega-légikikötője bő négy és fél év építést követően, szeptember 25-én kezdett el üzemelni, négy futópályával, Peking már meglévő nemzetközi repterének tehermentesítésére. A létesítmény tengeri csillagot formázó, csaknem hétszázezer négyzetméteres, egyterű terminálját a híres iraki-brit építész, Zaha Hadid tervezte. A jövőben a növekvő utasforgalom kiszolgálására további két futópálya is megépülhet. A tervek szerint a repülőtéren óránként akár háromszáz le- és felszállás történhet, ha eléri teljes kapacitását.
Egy busztársaság mind felett: jön a központi Volánbusz. Október elsejétől a Volánbusz Zrt.-be olvad bele jogutódlással a hat regionális közlekedési központ (DAKK, DDKK, ÉMKK, ÉNYKK, KMKK, KNYKK). Az egyesülési folyamat sem a menetrendre, sem az utazási tarifákra nincs hatással, ugyanakkor az országos szolgáltatási lefedettséggel rendelkező társaság egységesebb és egyben magasabb színvonalú szolgáltatást tud majd nyújtani az utazóknak. Az átszervezésre azért van szükség, mert 2020 végéig meg kell nyitni a vidéki távolsági buszközlekedési piacot a hazai és nemzetközi magáncégek előtt is, ezzel új korszak köszönt be a hazai autóbuszos közlekedésben.
Lefújják a vágányzárat a 108-as vonalon. Szeptember 30-ától, hétfőtől visszatérhetnek a személyvonatok Debrecen és Balmazújváros közé, ahol május 2-a óta pótlóbuszok szállították az utasokat. A személyszállítás szüneteltetésére a debreceni Észak-Nyugati Gazdasági Övezetben létrehozandó BMW autógyár építésével összefüggő kavics- és kőszállítások miatt volt szükség. A szállításokat végző Rail Cargo Hungaria (RCH) a ki- és átrakodásokhoz Macs megálló- és rakodóhely vágánykapacitását vette és veszi igénybe, azonban a vártnál kevesebb tehervonatra van szükség: a kőszállítás napi egy vonattal folytatódik, ami már nem érinti a személyszállító vonatok közlekedését.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!