Hidrogénüzem Németországban: már teljes viszonylatokon is!

iho/vasút   ·   2022.08.25. 13:45
alstom_coradia_ilint

Tizennégy Alstom Coradia iLint áll forgalomba Alsó-Szászországban, hozzájárulva a világ legzöldebb vasúti hálózatához.

Újabb történelmi mérföldkőhöz érkezett a világ első hidrogénvonata, a Coradia iLint. A Landesnahverkehrsgesellschaft Niedersachsen (LNVG) tulajdonában álló, regionális szerelvények mostantól utasforgalomban közlekednek a világ első, száz százalékban hidrogénnel működő vasúti viszonylatán, a Cuxhaven, Bremerhaven, Bremervörde és Buxtehude közötti útvonalon. Az iLintek közel két évig tartó, két előszériás szerelvény felhasználásával zajló próbaüzeme 2018 szeptemberében sikerrel zárult le, négy évvel később pedig már forgalomba is állhat a típus.

A LNVG már 2012-ben elkezdte keresni a dízelüzemű vonatok alternatíváit, és ezzel lendületet adott a vonatok németországi fejlesztésének. Az üzemanyagcellás meghajtású járműveket az Elbe-Weser vasúti és közlekedési vállalat (evb) üzemelteti, a vonatok tizenöt dízelszerelvényt fognak fokozatosan felváltani. A világpremier projektpartnere a Linde gáz- és gépipari vállalat is, melynek hidrogéntöltő állomásán tankolják majd meg a Coradia iLinteket.

Az ezer kilométeres hatótávolságnak köszönhetően az Alstom emissziómentes üzemű vonatai egész nap egyetlen tartály hidrogén felhasználásával tudnak közlekedni az evb hálózatán. A vonat csak gőzt és kondenzvizet bocsát ki, miközben alacsony zajszint mellett üzemel.

Henri Poupart-Lafarge, az Alstom vezérigazgatója és igazgatótanácsának elnöke elmondta: „A kibocsátásmentes mobilitás a fenntartható jövő biztosításának egyik legfontosabb célja, és az Alstom egyértelmű kitűzése, hogy világelső legyen a vasúti alternatív meghajtási rendszerek terén. A világ első hidrogénvonata, a Coradia iLint a legmodernebb technológiával kombinált zöld mobilitás iránti egyértelmű elkötelezettségünket mutatja. Nagyon büszkék vagyunk arra, hogy ezt a technológiát egy világpremier keretében, nagyszerű partnereinkkel együtt sorozatüzembe állíthatjuk.”

Számos ország villamosítási projektjei ellenére az európai vasúthálózat jelentős része még sokáig nem lesz villamosított. Sok országban még mindig számos dízelüzemű vonat van forgalomban, Németországban például több mint négyezer.

Az intelligens és fenntartható mobilitás globális vezetőjeként aposztrofált Alstom eddig négy szerződést kötött hidrogén üzemanyagcellás regionális vonatok szállítására. Az első értelmében tizennégy Coradia iLint kerül a németországi Alsó-Szászország régióba, a második alapján 27 iLint érkezik Frankfurt környékére, a harmadik szerint hat, plusz opcionálisan nyolc Coradia Stream hidrogénvonat kerül az olaszországi Lombardia régióba, a negyedik szerződés pedig Franciaországot érinti: a tizenkét Coradia Polyvalent hidrogénvonatot négy különböző francia régióban osztják majd szét.

Coradia iLint, a világ első, hidrogén üzemanyagcellával működő személyszállító vonata

A 2016-os berlini InnoTranson bemutatott iLint elektromos energiát termel a meghajtáshoz. A teljesen emissziómentes szerelvény csendes, ráadásul csak vízgőzt és kondenzvizet bocsát ki. A Coradia iLint több újítással is rendelkezik: energiaátalakítása tiszta, az energiatárolás rugalmasan, akkumulátorokban történik, valamint intelligensen kezeli a hajtóerőt és a rendelkezésre álló energiát. A korszerű járművet kifejezetten a nem villamosított vonalakon való használatra fejlesztette ki az Alstom, így lehetővé teszi a tiszta, fenntartható üzemet, nagy teljesítmény mellett. A vonat az evb hálózatán nyolcvan és százhúsz kilométer/óra közötti sebességgel közlekedik, a maximális sebessége pedig 140 kilométer/óra.

Németországban már teljes útvonalakon hidrogénüzemben közlekedhetnek a Coradia iLintek (fotók: Alstom)

Az iLintet a németországi Salzgitterben található, regionális vonatokkal foglalkozó kiválósági központban, és a franciaországi Tarbes-ban elhelyezkedő, vontatási rendszerek kiválósági központjában tervezték az Alstom csapatai. A Coradia iLint fejlesztését a német szövetségi kormány a Hidrogén- és Üzemanyagcella-technológia Nemzeti Innovációs Programjának (NIP) részeként finanszírozta: 8,4 millió euróval (jelenlegi árfolyamon 3,4 milliárd forinttal) járult hozzá a járművek költségeihez.

A Coradia iLint a 2022-es német fenntarthatósági formatervezési díj nyertese. A díj olyan műszaki és társadalmi megoldásokat ismer el, amelyek különösen hatékonyan segítik a fenntartható termékekre, termelésre, fogyasztásra vagy életmódra való áttérést az ENSZ 2030-as terveivel összhangban.

A típust sikeresen tesztelték többek között Ausztriában, Csehországban, Hollandiában, Lengyelországban, Svédországban és Szlovákiában is.

A Linde töltőrendszere

A vállalat bremervördei létesítményében hatvannégy ötszáz baros, összesen 1800 kilogramm kapacitású nagynyomású tárolótartály, hat hidrogénkompresszor és két üzemanyagszivattyú található. Vonatok által használt üzemanyagként a hidrogén jelentősen csökkenti a környezetterhelést, mivel egy kilogramm hidrogén körülbelül 4,5 liter dízel üzemanyagot helyettesít. A későbbiekben tervezik a hidrogén helyszínen való előállítását elektrolízissel és regeneratív módon előállított villamos energiával; a megfelelő bővítési területek pedig rendelkezésre állnak.

A töltőállomás költségeit a német Szövetségi Digitálisügyi és Közlekedési Minisztérium finanszírozza a Hidrogén- és Üzemanyagcella-technológiai Nemzeti Innovációs Program részeként, 4,3 millió euróval (jelenlegi árfolyamon bő 1,7 milliárd forinttal) járultak hozzá a projekthez. A támogatási irányelvet a NOW GmbH koordinálja és a Project Management Jülich (PtJ) hajtja végre.

Hidrogén üzemanyagcellás motorvonat Magyarországon is?

A MÁV-Start augusztus 23-án indított el hidrogén üzemanyagcellás motorvonatok beszerzéséhez szükséges nyilvános, előzetes piaci konzultációt.

Balázs Gáspár, az Alstom Transport Hungary Zrt. vezérigazgatója elmondta: a konzultáció elindulásával még egy lépéssel közelebb jutunk a hidrogénmeghajtás alkalmazásához a hazai vasúti közlekedésben. Az Alstom nagy jövőt jósol ennek a technológiának mind Magyarországon, mind Európában. A vállalat hazai tevékenységében ezért is jelentős mérföldkő, hogy idén júniustól a Coradia iLintek forgóvázkereteinek gyártásával bővítették a mátranováki gyár termékkörét, ahol jelenleg több mint 1,3 milliárd forint értékű beruházás zajlik. Ezzel párhuzamosan száz új munkatársat is felvesznek.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Nagyvasút Vasút

Szintet lép az Alstom

iho.hu   ·   2024.04.14. 17:00

Hozzávetőlegesen hatmilliárd forintos fejlesztési programmal növeli gyártási kapacitásait az Alstom vasúti forgóvázkereteket előállító gyára Mátranovákon.