Megállapodtak az ukrán gabonaimportokról

iho/vasút   ·   2023.05.02. 12:00
uz_te33a

Az Európai Bizottság egyezségre jutott Bulgáriával, Lengyelországgal, Magyarországgal, Romániával és Szlovákiával az ukrán gabona szállításáról, melynek nagy része vasúton zajlik.

Az Európai Bizottság alelnöke, Valdis Dombrovskis elmondta, a felek egy új csomagról állapodtak meg, mely összesen százmillió euró (körülbelül 38 milliárd forint) értékben foglal magába pénzügyi támogatást az öt ország gabonatermelői részére. A pénz várhatóan enyhíteni fogja a helyi gazdálkodókra helyeződő nyomást, akik jelentős veszteségeket szenvednek el, mivel az Európai Unió előnyben részesíti az Ukrajnából származó termékek behozatalát.

Ukrajna és a vele szomszédos uniós országok között április közepén pattant ki feszültség, amikor is Lengyelország, Magyarország és Szlovákia megtiltotta egyes ukrán mezőgazdasági termékek importját. A három ország először panaszt tett a termelőik védelmét szolgáló, határozott uniós szabályozások hiányával kapcsolatban, majd elindították a kezdeményezést, az Európai Bizottsággal kötött új megállapodás elérésével viszont most visszavonják ezeket az egyoldalú intézkedéseket.

Dombrovskis és az EU mezőgazdasági biztosa, Janusz Wojciechowski április 19-én találkozott az öt érintett ország képviselőivel. Ennek során a két uniós potentát új javaslatot tett: az uniós termelőknek nyújtott pénzügyi támogatáson felül kivételes védőintézkedéseket hajtanak végre a kulcsfontosságú termékeket érintően, továbbá lépéseket tesznek az ukrán gabonaexport az úgynevezett szolidaritási sávokon keresztül történő tranzitjának megkönnyítése érdekében.

A fő probléma az, hogy az EU 2022 májusában végrehajtott kereskedelmi liberalizációja és az Ukrajnának tett egyéb engedményei mindhárom uniós országban károsítják a mezőgazdasági szektort. E kezdeményezések közé tartozik a behozatali vámok, kvóták és kereskedelmi védelmi intézkedések felfüggesztése. Az intézkedés kevesebb, mint két hónapon belül érvényét veszíti, viszont az Európai Bizottság februárban már javasolta további egy évvel történő meghosszabbítását. Lengyelország, Magyarország és Szlovákia azonban nem értett egyet ezzel a tervvel, a saját gazdáikra nézve károsnak tekintik, ezért döntöttek a tilalmak bevezetése mellett.

Másrészt Ukrajna blokádokkal küzd a fekete-tengeri kikötőit illetően, az ország jelentős mezőgazdasági termelésének ezért alternatív piacokra van szüksége. Az Ukrajnában zajló háború első szakaszában Európa minden részéből érkeztek a vasúttársaságok, kifejezetten az Ukrajnából az EU-ba irányuló gabonaexport elősegítése érdekében. Mostanra azonban úgy tűnik, hogy a helyzet megváltozott: a szomszédos uniós országok már látszólag hajlandóak előtérbe helyezni saját nemzeti érdekeiket, ami egészen az Európai Bizottság beavatkozásához vezetett – számol be a Rail Freight.

(Nyitóképünk illusztráció. Kép forrása: railfreight.com)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek