Óriási járműbeszerzés az FS-nél

iho/vasút   ·   2022.11.10. 12:00
fs_mercitalia_traxxok

Az olasz nemzeti vasúttársaság négyszáz új mozdonyt és 3600 teherkocsit vásárol. A beruházás célja vasútra való modális váltás elősegítése az árufuvarozási volumen megduplázásával.

A gigaberuházásról először a május 16-án kiadott Ipari Tervében számolt be a Ferrovie dello Stato (FS). A társaság júliusi közleménye szerint a beszerzés összértéke körülbelül két és fél milliárd euró – jelenlegi árfolyam mellett nagyjából ezermilliárd forint –, ezzel ez az FS a logisztikai szektort érintő legnagyobb beruházása. A beszerzésnek köszönhetően az olasz vasútvállalat járműflottájának jelenlegi átlagéletkora harminc évről mindössze hétre fog csökkenni.

A vásárlandó mozdonyok között villamos- és hibridüzemű példányok is lesznek, a kiírás szerint a jelenleg használt mozdonyoknál 25 százalékkal kevesebb energiát kell majd fogyasztaniuk. A legújabb generációs járművek egyik leginnovatívabb tulajdonsága, hogy többáramneműek, így Európa számos országában közlekedhetnek, ezáltal a különböző rendszerek között legfeljebb személyzetet, gépet viszont már nem kell majd cserélni. A mozdonyokat az Alstom és a vasúti vontatójárművek lízingjével foglalkozó MRCE szállítja, a teherkocsikat pedig többek között a Wascosa bocsájtja majd rendelkezésre. Az FS szerint az új flotta a következő tíz évben jelentősen elősegíti majd a vasútra való modális váltást Olaszországban. A társaság célja, hogy 2030-ra megkétszerezze a jelenlegi vasúti áruszállítási volument.

A járművek legnagyobb haszonélvezője az FS vasúti árufuvarozó leányvállalata, a Mercitalia Rail lesz: a társaság háromszáz új mozdonyhoz és 2860 új teherkocsihoz jut. Az FS európai ágazata, a TX Logistics nyolcvan új vontatót kap, ezzel megduplázza majd mozdonyflottáját. A Mercitalia Shunting & Terminalhoz 2031-ig 32 új mozdony kerül, melyeket tolatási mozgásoknál fogják bevetni tengeri és belvízi kikötőkben. Ezeket a járműveket kiegészítő dízelmotorral is ellátják majd az úgynevezett utolsó mérföld funkció érdekében, ennek köszönhetően a nem villamosított vágányokon is dolgozhatnak.

A Railway Gazette arról ír, hogy a Mercitalia nemrégiben rendelt húsz Traxx DC3-as villamosmozdonyt az Alstomtól, a gépeket 2024-ig szállítja le a gyártó. Az olasz anyacég szerint négy új mozdony már dolgozik is, az év végéig pedig forgalomba állítanak 160 új teherkocsit is, amiket Ausztrián és Svájcon keresztül közlekedő intermodális fuvarokhoz vetnek be.

A meglévő gördülőállomány fejlesztésébe is invesztál az FS: 70 millió eurót (bő 28 milliárd forintot) fordít a teherkocsik korszerűsítésébe. A még 2020-ban elindított, mára pedig már a finisében járó program során a Mercitalia Intermodal 240 Sgnss sorozatú vagonján cserélték ki a régebbi, zajos fékpofákat csendesebbekre, továbbá újra is lettek festve a kocsik. Az akár 72 tonna terhet cipelni képes járműveket legfeljebb százhúsz kilométer per órás sebességgel lehet vontatni. Az FS arról is beszámolt, hogy a Mercitalia Intermodal flottáját 2025-ig fedélzeti telemetriai rendszerrel ellátják, mely további valós idejű információkat fog szolgáltatni a rakomány állapotáról, valamint a kocsik földrajzi pozíciójáról – jelenti a Rail Freight.

(Nyitóképünk illusztráció. Kép forrása: FS/railfreight.com)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Ellátási lánc Nagyvasút Logisztika

Azonnali kormányzati lépéseket sürgetnek a vállalkozó vasúttársaságok: az energiaintenzív vasúti árufuvarozás továbbra is kimaradt a mentőcsomagokból

iho/vasút   ·   2022.11.30. 09:00

A szeptember végén bejelentett kormányzati segítség eddig még nem érkezett meg a vasúti árufuvarozási szektor terheinek könnyítése érdekében, emiatt fokozódik a bizonytalanság és aggodalom a vállalkozó vasúti társaságoknál.