Rábólintott a használt svájci motorvonatok vásárlására a Közbeszerzési Döntőbizottság
Érik a kilencvenhárom Stadler GTW beszerzésére vonatkozó üzlet?
Lázár János építési és közlekedési miniszter még januárban beszélt arról, hogy a svájciakkal tárgyal használt motorvonatok beszerzése kapcsán. Néhány hete pedig arról számolhattunk be, hogy Hegyi Zsolt, a MÁV vezérigazgatója bejelentette: hogy a MÁV összesen 93 használt, svájci eredetű, regionális kivitelű, Stadler GTW típusú motorvonat megvásárlását indította el az Elektronikus Közbeszerzési Rendszerben (EKR).
Az úgynevezett hirdetmény nélküli tárgyalásos eljáráshoz a Közbeszerzési Hatóság jóváhagyására is szükség van, amit a napokban meg is kapott a beruházás: a Közbeszerzési Döntőbizottság (KDB) jóváhagyta a jelenleg átlagosan húszéves szerelvények beszerzését, kijelentve, hogy „a hirdetmény nélküli tárgyalásos eljárás jogalapjának megalapozottsága megállapítható”.
A fennálló törvények szerint húszmillió forint értéket meghaladó árubeszerzésnél hazai, 55 millió felett pedig uniós nyílt közbeszerzési eljárást kell kiírni. A hazai közlekedési társaság ezt megkerülve, csak egy partnerrel tárgyalva szeretne szerződést kötni, ezt viszont csak akkor fogadhatja el a hatóság, ha az ajánlatkérő megfelelő módon indokolja módszerének okát, a jogszabályok betartása mellett.
A KDB kellően megalapozottnak ítélte a MÁV azon érvelését, mely szerint a svájci használt járműveknél jelenleg nincs kedvezőbb feltételeket kínáló ajánlat a piacon. A MÁV számításai szerint kivételesen kedvező feltételek állnak fenn, az ellenszolgáltatás pedig a piaci árakhoz képest lényegesen alacsonyabb. Az elmúlt évek közép-kelet-európai nagyvasúti személyszállító járműbeszerzései alapján úgy látják, hogy az új gyártású szerelvények ára 9,8–13,9 millió euró (aktuális árfolyam alapján nagyságrendileg 3,8–5,4 milliárd forint) között mozog, miközben a svájci Thurbo AG használt Stadler-vonatainak bekerülési értéke mindössze 2,5 millió euró (cirka egymilliárd forint) körüli, per jármű.
Habár a megfelelően karbantartott járműflotta jelenlegi átlagéletkora húsz év körül van, a szükséges átalakításokat követően, kellő karbantartás mellett további minimum tizenöt évet képes még utasforgalomban teljesíteni. A MÁV hálózatán történő üzembe helyezés engedélyezése érdekében a járműveket műszakilag át kell alakítani, mivel jelenleg csak a 15 kilovolt 16,7 hertzes váltakozó áramú (AC) betáplálási rendszerről tudnak üzemelni, hazánkban pedig a 25 kilovolt ötven hertzes rendszer üzemel. Az átalakítás során a jármű érintett alkatrészeit, rendszereit felújítják vagy kicserélik, hogy azok megfeleljenek a magyar vasúthálózaton való használatra vonatkozó műszaki előírásoknak és szabályozási követelményeknek. Ez a procedúra azonban minden bizonnyal jócskán megnöveli majd a kiadásokat.
A GTW-k hasonlóak a hazánkban jól ismert MÁV-os és GYSEV-es Stadler Flirtökhöz, azoknál viszont rövidebbek, engedélyezett legnagyobb sebességük is alacsonyabb: 140 kilométer per óra a Flirtök százhatvanas tempójához képest. Mindazonáltal magas műszaki színvonalat képviselő járművek.
(Nyitóképünkön a Thurbo 526 707-es GTW-je még 2017-ben; a kétrészes vonat 92 másik társával együtt a MÁV flottájába állhatna 2029 és 2035 között. Kép forrása: Wikipedia)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!