Használt, húszéves villamos motorvonatok beszerzésére írt ki tendert a MÁV

A svájci Thurbo kilencvenhárom Stadler GTW szerelvényére csapnának le. A vonatokat fokozatosan venné át 2029-től a hazai vasúttársaság. A gyártó Stadlert is bevonnák az üzletbe.
Lázár János építési és közlekedési miniszter még idén januárban beszélt arról: „Folyamatosan tárgyalok a svájciakkal. Komoly esély van rá, hogy Magyarország jelentős motorvonat flottát fog vásárolni az alpesi országból.” Úgy néz ki, ez nem csak szóbeszéd volt: Hegyi Zsolt, a MÁV vezérigazgatója a napokban jelentette be, hogy a MÁV összesen kilencvenhárom használt, svájci, regionális kivitelű motorvonat megvásárlását indította el. Az Elektronikus Közbeszerzési Rendszerben (EKR) a napokban megjelent pályázati anyag alapján (a Közbeszerzési dokumentáció rész Ajánlati/részvételi felhívásra kattintva) a hirdetmény nélküli tárgyalásos eljárással egyáramnemű, a hazai 25 kilovolt, ötven hertzes váltakozó áramú betáplálási rendszerről üzemelni képes, normál nyomközű regionális villamos motorvonatok három verziójából szerezne be a MÁV:
- a rövid, kétrészes GTW 2/6 AK-k közül negyvenegyet (pályaszámok: SBB RABe 526 701–708, 719–751),
- a hosszabb, háromrészes 2/8 AKL-ek közül harminckilencet (SBB RABe 526 752 és 805 közötti példányok),
- a szintén háromrészes 2/8 AJU-k közül pedig tizenhármat (SBB RABe 526 260–265, 280–286).
A rövid GTW-k legfeljebb negyven méter hosszúak, legalább száztíz ülőhelyet kínálnak oldalanként két kétszárnyú feljáróajtóval; az AKL-ek és AJU-k pedig legfeljebb 56 méter hosszúak, legalább százötven ülőhellyel, oldalanként három kétszárnyú feljáróajtóval. A kiírás szerint a légkondicionált vonatok legfeljebb húsz tonna maximális tengelyterhelésűek, ETCS és EVM üzemmódú Mirel vonatbefolyásoló berendezéssel felszereltek, alacsonypadlós kialakításúak legfeljebb 600 milliméter sínkoronaszint feletti belépőmagassággal, kimozduló lépcsőkkel, zárt rendszerű WC-vel.
A motorvonatok megvásárlását az teszi lehetővé, hogy a Svájci Szövetségi Vasút (SBB), valamint a szintén svájci Thurbo AG és RegionAlps AG regionális vasúttársaságok 2021 őszén írtak alá keretmegállapodást a Stadlerrel összesen legfeljebb 510 egyszintes Flirt motorvonat beszerzéséről; a mennyiségből eddig 286 szerelvényt rendeltek meg. A keretből a Thurbo százhét vonatot kért.
A társaság az új szerelvények érkezésével párhuzamosan a jelenleg használt, összesen száztíz példányos GTW flottából kilencvenöt vonatot fokozatosan von majd ki a forgalomból 2027 és 2034 között. A 2003 ás 2013 között épített, száznegyven kilométer per óra sebességre képes járművek közül kilencvenhárom alkalmas a magyarországi üzemre való átalakításra. A GTW-k hazai forgalomba állítására azonban jócskán várni kell majd: a szerződés szerint 2029 és 2035 között várható. Ennek oka egyrészt a prototípusok engedélyezési folyamata, a szükséges műszaki átalakítások (vontatási feszültség, frekvencia, hajtásvezérlés), valamint az átadás-átvétel adminisztratív és hatósági procedúrái. Az ütemtervnek megfelelően:
- 2029-ben három 2/6-os és tizenhárom 2/8 AJU,
- 2030-ban tíz rövid,
- 2031-ben ismét tíz rövid,
- 2032-ben tizenhat rövid és egy 2/8 AKL,
- 2033-ban két rövid és tizennégy hosszú AKL,
- 2034-ben tizenkét AKL,
- 2035-ben pedig szintén tizenkét AKL korszerűsíthetné a hazai járműflottát.
Habár a járműflotta jelenlegi átlagéletkora húsz év körül van, a szükséges átalakításokat követően, megfelelő karbantartás mellett további minimum tizenöt évet képes még utasforgalomban teljesíteni, a MÁV-nak összesen több mint 14 ezer ülőhelyet nyújtva.
A tenderkiírás alapján az eladó egyben értékesíti a teljes flottát, az nem bontható részekre. Az ajánlatkérő MÁV abban érdekelt, hogy minél nagyobb példányszámú járművet birtokoljon ugyanazon gyártótól, lehetőleg ugyanabból a típuscsaládból, mivel üzemeltetési szempontból fontos, hogy a beszerzett járművek egymással összekapcsolva és így két járműből álló szerelvényt alkotva is közlekedtethetők legyenek. A járművek magyarországi engedélyezését, az ehhez szükséges átalakításokat a nyertes ajánlattevőnek kell elvégeznie.
A Stadler opcionálisan meg is vásárolhatja a motorvonatokat a Thurbótól, amelyet csak a MÁV Személyszállítási Zrt.-vel kötött adásvételi és karbantartási szerződések sikeres megkötése esetén érvényesít. Az opciós vásárlási lehetőség lejárta, a beszállítói ajánlatok érvényessége, illetve a gyári kapacitások elérhetősége miatt az ajánlat 2025. december végéig érvényes.
Az ajánlattételi határidő 2025. október 28-a, az első tárgyalás időpontja november 11-e.
(Nyitóképünkön a Thurbo 526 707-ese 2017-ben; a kétrészes vonat szintén a MÁV flottájába állhatna 2029 és 2031 között. Kép forrása: Wikipedia)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!