Támadhatnak a német Messerek!

Károly Szabolcs   ·   2020.11.18. 18:00
dbregio_skoda

Többévnyi kínlódást követően a DB megkezdte az utasforgalmi próbaüzemet a Škodától vett 102-es mozdonyokkal és az azokhoz tartozó emeletes ingaszerelvényekkel.

A bajorországi regionális vasúti közlekedésért felelős Bayerische Eisenbahngesellschaft mbH (BEG) társaság még 2012-ben írt ki pályázatot a Nürnberg–Ingolstadt–München nagysebességű vasútvonal regionális szintű kiszolgálására. A 2016 decemberétől tizenkét évre szóló Ringzug West/NBS koncessziós szerződést a Deutsche Bahn (DB) leányvállalata, a DB Regio nyerte el. A szolgáltatás teljesítéséhez a DB 2013 júniusában – cirka hét és fél éve – meg is rendelt a Škoda Transportationtől hat, egyenként egy villamos mozdonyból, egy vezérlőkocsiból és öt betétkocsiból álló ingavonatot. Az üzlet összértéke 2,6 milliárd korona, vagyis körülbelül 35 milliárd forint.

A kétszintes, kétszáz kilométer per órás sebességre képest, regionális, úgynevezett NIM Express-vonatoknak az eredeti tervek szerint 2016 decemberében kellett volna forgalomba állniuk. Habár a német szövetségi vasúti hatóság 2015 májusában megadta a kiegészítő üzembehelyezési engedélyt a cseh gyártó 109E3 típusú mozdonyára, a Messerschmitt becenevű gépek első példánya csak 2016 tavaszán, az első kész ingaszerelvény pedig 2017 elején kezdhette meg a különböző futópróbákat a folyamatos közlekedéshez szükséges típusengedély megszerzéséhez.

A DB-nél 102-es sorozatba sorolt (102 001–006), 15 kilovolt 16,7 hertzes váltakozó áramú betáplálásról üzemelő, 6400 kilowatt névleges teljesítményű gépek végül jelentős, többéves késéssel kapták meg az engedélyt. A Railcolor News jelentése alapján a cseh szerelvények idén novemberben kezdhették még az utasforgalmi teszteket, menetrend szerinti járatokon. Habár egyelőre még nem a tervezett bevetési útvonalukon, csak München, Ingolstadt és Treuchtlingen között közlekednek, ha minden jól megy, a decemberi menetrendváltástól már Nürnberg és München között fognak pendlizni. Mivel a járatok Nürnberg és Ingolstadt között a nagysebességű vonalat fogják használni, ezért feltétel volt, hogy a cseh vonatok képesek legyenek kétszázzal suhanni.

A NIM Express-szerelvények 26 elsőosztályú és 679 másodosztályú ülőhelyet kínálnak, ebből 82 ülés hosszanti oldalelrendezésben lehajtható lesz. Bringával is nyugodtan fel lehet szállni: 37 kerékpárnak alakítottak ki helyet. A mozgáskorlátozottak számára két hely van fenntartva. A korszerű vonatokra külső és belső kamerás megfigyelőrendszert is telepítettek.

Elmaradt a Škoda-csoda

Habár a Škoda Transportation jó másfél évtizede nagy tervekkel indult neki a 109E típus kifejlesztésének és gyártásának, a végkifejlet végül ha nem is fúlt kudarcba, de sikernek sem igazán könyvelhető el. A hazai nemzeti vasút Ceské Dráhy (CD) 2004-ben húsz háromáramnemű (25 kilovolt ötven hertzes és 15 kilovolt 16,7 hertzes váltakozó áram, valamint három kilovoltos egyenáram) gépet rendelt 2,6 milliárd koronáért, vagyis akkori árfolyamon cirka 21,6 milliárd forintért. A 380-as sorozatú Messereket 2008 és 2011 között építette meg a cseh gyártó. A villanygépeket eredetileg 2009-ben kellett volna átadni és forgalomba állítani, Csehországon felül szlovák, osztrák, magyar, lengyel és német típusengedéllyel, azonban az elsőnek is csak 2010-ben, és mindössze csehországi eseti engedéllyel indulhattak el a futópróbái, így a CD egy ideig át sem vette hivatalosan a mozdonyokat. A 109E végül 2013 áprilisában megszerezte az interoperábilitási tanúsítványt (TSI), a CD pedig 2013 nyarán állományba vette a 380 001–020 pályaszámú gépeket. Ráadásul hosszú pereskedést követően a CD-nek még 1,4 milliárd korona többletköltséget is ki kellett fizetni, mivel a Škoda szerint a mozdony fejlesztése és gyártása alatt megváltoztak az európai szabályok, ezért az előállítás is drágább lett. Az összes többletköltséggel együtt egy Messerschmitt 170 millió koronába (nagyjából 2,3 milliárd forint) került – összehasonlításképp az ÖBB akkoriban ötödannyiért vásárolt Taurusokat a Siemenstől. A legújabb hírek szerint azonban a CD már szabadulna a viszonylag kis példányszámú flottától – a háttérben elsősorban házon belüli tulajdonváltást emlegetnek, vagyis azt, hogy a CD csoport teherfuvarozási leányvállalata, a ČD Cargo venné meg a gépeket.

A csehek Messerei jól ismert gépek Magyarországon is, a prágai eurocityk állandó vontatógépeinek számítanak (fotó: Kalmár Gergő)

A szlovák vasút ZSR személyszállítási ága, a ZSSK is rendelt 2009-ben nyolc és félmillió euróért (akkori árfolyamon nagyjából 2,3 milliárd forintért) két háromáramnemű, 381-es sorozatú Messert pozsonyi elővárosi ingajáratokhoz. Az első gépet 2011 végén, a másikat egy évre rá vehették át.

A DB Regio példányaival együtt a cseh mozdonyok összesen huszonnyolc gépet számlálnak, és ezzel valószínűleg véget is ér a típus terjeszkedése.

(Borítóképünkön a DB egyik emeletes Škoda-szerelvényét nyúzzák a velimi próbapályán, dupla trakcionálással. Kép forrása: Railway Gazette)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek