Tovább nő a Flirt-üzemeltető országok tábora

iho/vasút   ·   2023.06.22. 12:00
ltglink_flirt_ic

A litván LTG Link első körben tizenöt Stadler-motorvonatot vásárol, melyek egy része akkumulátoros üzemű.

Habár a svájci gyártó még csak nemrégiben ünnepelhette a kétezer-ötszázadik Flirt-szerelvény értékesítését, a népszerű motorvonatok története máris folytatódik: a litván vasúttársaság a napokban írt alá keretszerződést a Stadlerrel korszerű Flirt-vonatok beszerzésére. A Balti-térségben jelentős üzletnek számító kontraktussal a gyártó hozzájárul a balti országnak a fenntartható mobilitás felé történő előrehaladásában.

A Baltikumból eddig az észt Elron személyszállító vasúttársaság rendelt Flirtöket a Stadlertől, 2012-ben és 2014-ben összesen harmincnyolcat: tizenkét háromrészes és hat négyrészes, villamos üzemű, továbbá nyolc háromrészes és hat négyrészes, dízelüzemű vonatot.

Az LTG Link alaprendelésként kilenc villamos üzemű és hat villamos-akkumulátoros motorvonatot vesz. A szerződés összesen 13 intercity-forgalomhoz kialakított villamos szerelvény, valamint 26 villamos-akkumulátoros üzemű Flirt beszerzését teszi lehetővé. Utóbbiak közül tizenegyet maximum hetven kilométeres távon lehet majd használni az akkumulátorokról, tizenöt pedig akár száz kilométert is meg tud majd tenni a nem villamosított vonalakon. A megállapodás értelmében a Stadler az utolsó szerelvény átvételét követő tíz évig garantál alkatrészellátást és műszaki segítséget az új Flirtökhöz.

A litván Flirtök tervezése során a Stadler mérnökei elsősorban az utazási kényelemre és a legmodernebb járműtervezésre összpontosítottak. Az utastérben kényelmes ülések, barátságos belső tér és bisztrószakasz nyújt majd magasszintű komfortérzetet a távolsági utazások során.

A teljesen villamos üzemű, ötrészes intercity-szerelvények kétszáz ülőhelyet fognak kínálni, ezek közül tizenhat ülés lesz első osztályú. A 93 méter hosszú vonatokon 14–30 biciklit is el lehet majd helyezni, az évszaknak és az útvonalnak megfelelő kialakítással. Tágas csomagtér és WC is rendelkezésre áll majd a fedélzeten. A Flirtök minden utas magas elvárásait ki fogják elégíteni: többek között a gyerekekkel utazó családokét, akik pihenni akarnak utazás közben, és az üzleti utasokét is, akiket külön részen helyeznek el a kényelmes munkakörülmények és az üzleti megbeszélések garantálása érdekében. A fedélzeten kialakított bisztrórészen pedig ételt rendelhetnek az utasok.

A villamos-akkumulátoros üzemű Flirtökkel dízel vonatokat váltanak majd ki a nem villamosított viszonylatokon (kép forrása: Stadler Rail)

A négyrészes, három betétkocsiból és egy, a meghajtást magába foglaló modulból álló, villamos-akkumulátoros Flirtökön 128 utas találhat majd ülőhelyet, továbbá hat–harminc kerékpárt is lehet szállítani, a szezonális belső elrendezéstől függően. A 65 méter hosszú vonatokon egy WC-t alakítanak ki. Az utasok snackautomatákból vásárolhatnak majd harapnivalókat. Az akkumulátoros vonatokkal dízelüzemű szerelvényeket fog kiváltani a nem villamosított vonalszakaszokon az LTG Link. A fenntarthatóságot képviselő szerelvényeket úgy tervezik meg, hogy a litván vasúthálózat leginkább kihívást jelentő szakaszain, felsővezetékes betáplálás nélkül is tudjanak közlekedni, ráadásul emissziómentesen.

A csak villamosüzemű és az akkus Flirtök is megfelelnek majd a mozgáskorlátozottak igényeinek: minden ajtónál lépcsőmentes, alacsony belépést, az utastérben pedig az alacsonypadlós kialakításnak köszönhetően akadálymentes közlekedést tesznek lehetővé. A kerekesszékkel közlekedők be- és kiszállását emelők segítik az alacsony peronok eseténél, a fedélzeten pedig akadálymentes WC áll rendelkezésre. Az intercity-Flirtöknél oldalanként öt, az akkusoknál pedig három pár ajtó fog majd hozzájárulni a gyors és hatékony utascseréhez, miközben a zajokat is jobban kiszűri.

A Stadler-csoport vezérigazjatója, Peter Spuhler elmondta, a Stadler már több mint 2500 Flirtöt értékesített világszerte. A típus egy jól bevált, megbízható, komfortos, könnyű és moduláris felépítésű és környezetbarát jármű, mely számos meghajtással elérhető és a legigényesebb megrendelők elvárásainak is megfelel. A Flirtök hamarosan már Litvániában is közlekedhetnek, szolgálva az ottani utasok kényemét.

Az LTG Link vezetője, Linas Baužys kiemelte: a személyszállító vasúttársaságnál minden nap arra törekednek, hogy mennél többen térjenek át a környezetbarát vasúti közlekedésre. Az új Flirtök jelentős mértékben fognak hozzájárulni a fenntartható mobilitási célok megvalósításához, lényeges ugrást jelentenek majd a vasúti utazás minősége és élménye terén. A kifejezetten a litván igényekre szabott szerelvények tervezése hamarosan megkezdődik, ezzel először készülnek Európában a zordabb, balti éghajlatnak megfelelő, széles nyomtávú akkumulátoros vonatok. A korszerű járművekkel hatékony szolgáltatást lehet majd nyújtani sok-sok évig.

(Nyitóképünkön a litván LTG Link intercity-Flirtjeinek látványterve. Kép forrása: Stadler Rail)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek